2026-04-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krockers
Varför fattar inte folk att det är superlätt att bli rik på ränta på ränta?

Räcker ju med att sätta av ett par tusen varje månad i globala indexfonder så blir man automatiskt jätterik över tid.

Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.

Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.

Ändå är det ytterst få som har nåt kapital att tala om ens när de är i 60-årsåldern?

Om alla gjorde så skulle det inte funka, pengarna måste komma nånstans ifrån. Om alla sitter på 30 miljoner skulle kostnaderna i samhället bli därefter.

Med det sagt så klart man ska spara. Är på mina ungar som fan om det, och sparar själv en hel del numera.

Det blir även massor med pengar som försvinner på konsumtionssidan, vilket påverkat samhället i stort negativt, vilket även i sig kan påverka börsen där man har pengarna investerade.

Ditt påstående är lite som att varför skaffar inte alla sig ett jobb över medellön....
Citera
2026-04-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Funderar på spendera mina pengar på knulla horor istället

Ja då kan ju hon investera i en aktiefond.
Citera
2026-04-12, 19:37
Avslutad
Så en 30 åring ska lägga undan typ allt han kan spara för att kunna leva gott när han är 60år. mhm ok låter lockande

Tror 99% hellre lägger de pengarna på nöje och lyx än att börja leva när man knappt kan få upp kuken längre...
Citera
2026-04-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Funderar på spendera mina pengar på knulla horor istället

Du kan ju både investera och knulla. Det ena utesluter inte det andra. Mitt mål är att knulla bort rätt mycket när jag är pensionär och tasken fortfarande har nån vilja kvar vill säga....
Citera
2026-04-12, 19:44
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Räcker ju med att sätta av ett par tusen varje månad i globala indexfonder så blir man automatiskt jätterik över tid.

Såklart kan inte alla investera mycket men de allra flesta som inte är evigt singlar och fattiga har ju ett överskottskapital.

Räcker ju med att man sätter av tex. 10 tkr per månad så har man ca 20 mkr efter 30 år om man får 10% avkastning per år. Om man investerar 10 tkr per person i en familj där båda tjänar bra så har man ju det dubbla.

Ändå är det ytterst få som har nåt kapital att tala om ens när de är i 60-årsåldern?

Vem har egentligen råd att lägga undan 10 000 varje månad ? Det är extremfall. Det vanligaste är att man sparar 3000-4000 . Men det ger ju ändå 4-5 mille fram till 65 års åldern
Citera
2026-04-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Vem har egentligen råd att lägga undan 10 000 varje månad ? Det är extremfall. Det vanligaste är att man sparar 3000-4000
Jag tror ganska många sparar en hel del av inkomsten, men det är väl ingen många skryter om.

De som är inte har några lån sparar nog en hel del varje månad.
Citera
2026-04-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
De som är inte har några lån sparar nog en hel del varje månad.
Tror snarare att det är de som har lån, bostadslån, som kan och sparar en hel del.

Min ekonomi hade inte varit som den är om jag bott i hyresrätt.
Citera
2026-04-12, 20:10
Avslutad
Citat:

För det första så är 10tkr per månad inte nån struntsumma som vem som helst kan undvara under hela sin livsstid. Visst finns det perioder där man kan spara. Mellan 24-32 så kunde jag spara en jävla massa, mycket mer än de 10tkr per månad. Efter att jag fick barn så minskades sparkvoten drastiskt.
Citera
2026-04-12, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror snarare att det är de som har lån, bostadslån, som kan och sparar en hel del.

Min ekonomi hade inte varit som den är om jag bott i hyresrätt.

Detta låter väldigt konstigt. Vad är det med en "hyresrätt" som gör att du inte kan spara pengar?
Citera
2026-04-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Detta låter väldigt konstigt. Vad är det med en "hyresrätt" som gör att du inte kan spara pengar?
Svinhöga hyror.
Citera
2026-04-12, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Svinhöga hyror.

Och där hyrorna är höga så är bostäderna dyra. Det går ofta hand i hand. Att köpa bostad är billigare än att hyra motsvarande, men det är inte några gigantiska skillnader. Det är bara att kolla på bostadsbolagens marginaler för att inse det. Bra bostadsbolag kanske gör en vinst på 5-10%.
Citera
2026-04-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Och där hyrorna är höga så är bostäderna dyra. Det går ofta hand i hand. Att köpa bostad är billigare än att hyra motsvarande, men det är inte några gigantiska skillnader. Det är bara att kolla på bostadsbolagens marginaler för att inse det. Bra bostadsbolag kanske gör en vinst på 5-10%.
Jaja, jag kan i alla fall lägga undan en rejäl slant varje månad, plus att värdet på min bostad ökar över tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in