Citat:
Oavsett om man ser på frågan filosofiskt, religiöst eller psykologiskt så missar du meningsfullhet.
Lite snabbt kan man säga:
Njutning gör livet behagligare.
Lidande gör livet svårare.
Mening avgör i hög grad om livet ändå upplevs som värt att leva.
Det är med andra ord inte en balansräkning mellan lidande och njutning som avgör om vi anser livet värt att leva.
Ett gott liv handlar inte om att maximera njutning eller minimera allt obehag, utan om att leva i enlighet med värden och relationer som gör att även svåra erfarenheter kan rymmas i en meningsfull livsberättelse.
Lite snabbt kan man säga:
Njutning gör livet behagligare.
Lidande gör livet svårare.
Mening avgör i hög grad om livet ändå upplevs som värt att leva.
Det är med andra ord inte en balansräkning mellan lidande och njutning som avgör om vi anser livet värt att leva.
Ett gott liv handlar inte om att maximera njutning eller minimera allt obehag, utan om att leva i enlighet med värden och relationer som gör att även svåra erfarenheter kan rymmas i en meningsfull livsberättelse.
Citat:
Jag håller med och det var det jag menade med att det inte går att rationalisera livet så enkelt som att väga njutningen mot lidandet.
Vi har så många abstrakta känslor utöver det.
Men ofta känns det som att rädslan inför att dö är starkare än kärleken till att leva.
Om motviljan inför döden är vår starkaste drivkraft så tycker jag inte livet i sig är så meningsfullt.
Vi har så många abstrakta känslor utöver det.
Men ofta känns det som att rädslan inför att dö är starkare än kärleken till att leva.
Om motviljan inför döden är vår starkaste drivkraft så tycker jag inte livet i sig är så meningsfullt.
Känslan av så kallad meningsfullhet kan inte frikopplas från upplevelse av välbefinnande. Att intellektuellt bedöma att något är meningsfullt, är inte samma sak som att uppleva samma sak som så. Det finns ingen "mening" bortom oss själva, utan den återfinns i våra upplevelser och i vår motivation till handling. Och vi måste alltid, ytterst, motiveras av välbehag och obehag.
Anhedoni innebär oförmåga att erfara välbehag eller att få en positiv känsla av aktiviteter. Med ett sådant tillstånd tynar även känslan av mening, även om det inte är rakt översättbart.
Detta ska inte betraktas som att likställa meningsfullhet med (endast) omedelbar eufori. Att exempelvis vaka vid en närståendes sjukbädd skulle många nog kalla meningsfullt, men knappast njutbart. Det är dock så, att det blir det mest välbehagliga man kan göra i den stunden och att inte göra det skulle ofta innebära en oerhörd olycka. Utan denna affektuella komponent töms saken på mening, även om man fortsatt kan tänka ut att det nog är en meningsfull aktivitet.
I tillägg till detta så är välbefinnande och lidande meningsskapande även på så vis att det är den grund en objektiv och av människan oberoende moral vilar på.
---
Angående rationellt självmord. Saken kan inte besvaras utan att begreppen preciseras.
Om det är rationellt att lämna tillvaron om livet, sammantaget, inte är värt att leva för den som lever det, så är det svårt att finna skäl för vederbörande till att leva det hela vägen. Livet är inte värt att leva i de stunder som hellre hade tillbringats i medvetslöshet. Är det den dominerande livserfarenheten samtidigt som utsikter till förändring objektivt sett saknas, ja, då framstår det som rationellt att avsluta sig (om man nu undantar hänsyn till andra berörda).
Det är nog ett ovanligt tillstånd dock, i de flesta fall finns utsikter till ljusning, även vid sådant som envist behandlingsresistenta svåra depressioner (och med sådana följande förlust av "mening").
Det finns en viss andel människor som lika envist inte kan finna mening med saker och ting trots avsaknad av depression och liknande. I den mån det handlar om en existentialistisk läggning där man går runt och lyfter på saker och kollar efter mening men inte hittar någon och därför ger upp, så tycker jag nog att man kan skärpa sig bara.