2026-07-15, 11:44
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Det är en fråga till dig.
Här finns det flera möjliga utfall. Jag ska lista jag tänker mig möjliga.

Det mest troliga enligt mig är att försäkringsbolaget bedömer att tätskiktet inte uppfyller branschstandard och ansvaret ligger på bostadsrättshavaren. Skulle du till exempel ha kvalitetsintyg hade man riktat ansvaret mot firman som utfört arbetet eller tillverkaren.

Håller du inte med om detta bör du överklaga och be om försäkringsprotokollet.

Nästa steg kan bli att du anser att hyresgästen duschat oaktsamt och på så vis orsakat skada. Då gäller hyresgästens ansvarsförsäkring. Om försäkringsbolaget gör bedömningen att tätskiktet inte uppfyller standarden så spelar det ingen roll, du faller på det ändå. Likt en bil som är belagd med både körförbud och är avställd för trafik.

Det sista och enda möjliga är att få det till att hyresgästen varit grovt oaktsam eller orsakat skada med uppsåt. Det här är extremt svårt att bevisa och knappt värt det sett till din utsaga. Isåfall är det hyresgästen som är personligt ansvarig och inte dess försäkringsbolag. Det finns till exempel fall där man glömt låsa dörren och haft inbrott. Det anses endast vara oaktsamt.

Nästa gång ska du låta försäkringsbolaget göra sin utredning först och inte lyssna på vad alla andra tycker och säger. Du ser bara här i denna tråden. Olika bud, de flesta knasigare än de andra.
Senast redigerad av Titanicsurvivor 2026-07-15 kl. 12:44.
Citera
2026-07-15, 11:59
Medlem
Vill bara förtydliggöra att det som är klarlagt är att står för uttorkning och återställande av bjälklaget. ”Därefter tar respektive bostadsrättshavares hemförsäkring/bostadsrättstillägg vid för ytskikt och återställningsarbeten i lägenheterna.”

Min hemförsäkring vill inte ta på sig för återställande av åtminstone mitt ytskikt. Det som är oklart för mig är om grannens hemförsäkring kommer rikta regresskrav för sina kostnader mot mig.

Dessutom tänker jag överklaga mitt FBs beslut. Kan inte bli sämre utfall än vad det redan är…
Citera
2026-07-15, 12:02
Medlem
Citat:
Hej,

Självklart har både jag och den hyregäst som bodde i lägenheten vid skadetillfället hemförsäkring. Nu verkar det som att den inte täcker någonting.

Hela idén med en försäkring är att man inte skall betala ut något. Det är detta som kallas vinst för dessa bolag.

Du måste stämma din vårdslösa hyresgäst. Som många andra påpekat så borde denne ha sett att hela jävla badrummet fylldes med vatten. Men det är klart, har man däckat på grund av fylla så ser man inte detta.
Du kan inte vara trevlig och snäll utan måste skydda dig själv. Anlita ett juridiskt ombud omgående och vidta åtgärder. Det här kan landa på bortåt miljonen utan större problem.
Citera
2026-07-15, 12:05
Medlem
perpactums avatar
Citat:
Försäkringen ersätter skada på dina saker och din bostadsrätt som blir skadad till följd av när vätska eller ånga plötsligt och oberäknat har strömmat ut från:
– ledningssystem för vatten, värme eller avlopp och anordning till sådant system
– badrum, duschrum eller annat våtutrymme som har golvbrunn och som är byggt enligt den
byggnorm och de branschregler samt branschens råd och anvisningar som gällde vid byggnads-
eller installationstillfället
– diskmaskin, kyl eller frys vid strömavbrott eller fel på anläggningen akvarium.

Din Försäkring ersätter skador på yt- och tätskikt (till exempel kakel, plastmatta och fuktspärr) och dess
anslutning till installationer eller övriga byggnadsdelar genom vilket Iäckage uppstått, så Iänge yt- och tätskikten är monterade av behörig installatör som utfärdat ett av branschen godkänt Kvalitetsdokument från Byggkeramikrådet (BKR) alternativt våtrumsintyg från AB Svensk Våtrumskontroll (GVK) samt intyg om Säker Vatteninstallation utan anmärkning från auktoriserat VVS-företag.

Jag tror tyvärr att det kan bli svårt att få framgång hos egna försäkringsbolaget för din egendomsskada. Villkoret verkar vara utformat så att skada från våtrum bara omfattas om våtrummet byggts enligt de regler som gällde då, och någon form av tätskiktsuppvik vid tröskeln verkar ha krävts under 2005–2010. Ett hetare spår är nog hyresgästens möjliga skadeståndsansvar på grund av oaktsamhet.

Jag hade drivit fyra spår parallellt:

1. Begär omprövning hos ditt eget FB av din egen egendomsskada, även om utsikterna kanske är begränsade.
2. Framställ redan nu ett preliminärt skadeståndskrav mot hyresgästen och be henne anmäla det till ansvarsskyddet i sin hemförsäkring. Slutbeloppet kan kompletteras senare.
3. Anmäl skadan till Qasa.
4. Om BRF eller grannens FB riktar krav mot dig, anmäl dessa som ett separat ansvarsskadeärende till ditt eget FB. Att din egen vattenskada inte omfattas innebär inte automatiskt att ansvarsskyddet är satt ur spel.
Senast redigerad av perpactum 2026-07-15 kl. 12:08.
Citera
2026-07-15, 12:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Hej,

Självklart har både jag och den hyregäst som bodde i lägenheten vid skadetillfället hemförsäkring. Nu verkar det som att den inte täcker någonting.
Det är ju värt att spana i och försäkringsbolagen har ju skadereglerare som man kan prata länge med på telefon.

Om de kommer fram till att det var någon slags försummelse och inte en olycka så kan man ju vara rykt, det vet jag inte. Som sagt är historien "golvbrunnen bara flödade över" extremt naiv i min värld för man ser ju det och vet att man rensar golvbrunnar från hårrester och det har jag gjort i 40 år.
Citera
2026-07-15, 12:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Ganska hår fin regel, uppvik mot tröskel behöver inte menas det måste finnas en tröskel, man får bygga ett badrumsgolv utan tröskel, däremot ska det vara ett uppvik i underlaget under själva dörröppning, men kliker får gå jämt ut med ex hallgolvet.

Problem som uppstår här är att det finns en tröskel o vatten uppenbart runnit i mellan tröskel o själva badrumsgolvet, detta är ett fel som Brf ägaren står för, dels man får leja eller helt enkelt göra om badrum helt på egenhand, finns ingen lag som hindra det, inte ens föreningen kan säga nej.

det är just genom detta fösäkring inte fungerar, föreningen äger bjälklag o under tak medans brf ägaren äger ytskicket, man delar inte på försäkringen, samt brf täcker inte föreningens ansvars område, varav föreningen gör rätt här o hjälper, men ev kommer man fakturera 20% till brf ägare för kostnader på bjälklag.
I grunden äger inte en brf-medlem sin lägenhet heller. Man får via sitt medlemskap i BR-föreningen disponera en viss lägenhet. Men man ansvarar för skador som uppkommer inom lägenheten, därför finns en speciell BRF-försäkring som man bör ha och jag antar att TS hade det?

Som jag ser det bör försäkringen täcka det uppkomna problemet, försäkringsbolaget borde insett att de försäkrade en äldre lägenhet som inte följer dagens byggstandard. Det kan nog löna sig för TS att detaljstudera försäkringsvillkoren, och eventuellt anlita en försäkringsjurist som får titta djupare på detta.
Citera
2026-07-15, 12:36
Medlem
Stort stort tack! Exakt sånt här som hjälper mig enormt, både i praktiken och psykologiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av perpactum
Jag tror tyvärr att det kan bli svårt att få framgång hos egna försäkringsbolaget för din egendomsskada. Villkoret verkar vara utformat så att skada från våtrum bara omfattas om våtrummet byggts enligt de regler som gällde då, och någon form av tätskiktsuppvik vid tröskeln verkar ha krävts under 2005–2010. Ett hetare spår är nog hyresgästens möjliga skadeståndsansvar på grund av oaktsamhet.

Jag hade drivit fyra spår parallellt:

1. Begär omprövning hos ditt eget FB av din egen egendomsskada, även om utsikterna kanske är begränsade.
2. Framställ redan nu ett preliminärt skadeståndskrav mot hyresgästen och be henne anmäla det till ansvarsskyddet i sin hemförsäkring. Slutbeloppet kan kompletteras senare.
3. Anmäl skadan till Qasa.
4. Om BRF eller grannens FB riktar krav mot dig, anmäl dessa som ett separat ansvarsskadeärende till ditt eget FB. Att din egen vattenskada inte omfattas innebär inte automatiskt att ansvarsskyddet är satt ur spel.
Citera
2026-07-15, 12:38
Medlem
Hänger inte med helt nu. Menar du att jag ska försöka få det till försummelse hos min hyresgäst, eller vem menar du skulle kunna vara rykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ju värt att spana i och försäkringsbolagen har ju skadereglerare som man kan prata länge med på telefon.

Om de kommer fram till att det var någon slags försummelse och inte en olycka så kan man ju vara rykt, det vet jag inte. Som sagt är historien "golvbrunnen bara flödade över" extremt naiv i min värld för man ser ju det och vet att man rensar golvbrunnar från hårrester och det har jag gjort i 40 år.
Citera
2026-07-15, 13:02
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
I slutet av juni inträffade en vattenskada. Vid duschning blev det av någon anledning stopp i golvbrunnen, vattnet steg och tog sig ut över/genom badrumströskeln utan att hyresgästen märkte något, ut i min hall och ner genom bjälklaget till grannens hall en våning ner. Grannen fick fuktgenomslag och missfärgningar i taket, och vissa takdetaljer skadades. Grannen larmade direkt och såg hyresgästen torka upp vatten från hallgolvet, så det var en rätt rejäl översvämning.
Några frågor...
- Vet du att det blev stopp just i samband med duschningen och hur vet du i så fall det?
- Om det nu blev stopp just under den här duschningen, har du frågat HG om denne har någon teori om vad som kan ha orsakat stoppet?
- Har du själv märkt av tendenser till dålig avrinning i golvbrunnen?
- Har det konstaterats att stoppet var i din golvbrunn eller kan stoppet ha varit i någon av stamrören?
- Har man tagit bort det som gjorde att det blev stopp och har man kunnat konstatera vad stoppet var för något?
Citera
2026-07-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Några frågor...
- Vet du att det blev stopp just i samband med duschningen och hur vet du i så fall det?
- Om det nu blev stopp just under den här duschningen, har du frågat HG om denne har någon teori om vad som kan ha orsakat stoppet?
- Har du själv märkt av tendenser till dålig avrinning i golvbrunnen?
- Har det konstaterats att stoppet var i din golvbrunn eller kan stoppet ha varit i någon av stamrören?
- Har man tagit bort det som gjorde att det blev stopp och har man kunnat konstatera vad stoppet var för något?

HG har erkänt att hen duschade när det hände. Att det rann dåligt och kom lite vatten ut i hallen ("men inget märkvärdigt"). Enligt grannen under som sprang upp så var det mer vatten i hallen som HG höll på torka upp. Så förloppet är samstämmigt, sen kommer vi aldrig veta omfattningen på översvämningen.
Jag har inte märkt av tendenser till dålig avrinning. Däremot är det litet badrum, kort avstånd till dörren så har haft i åtanke att vara försiktig när jag duschar.
Det har konstaterats att det var inget fel med stamrören.
Senast redigerad av DerImperator 2026-07-15 kl. 13:13.
Citera
2026-07-15, 13:14
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Hur stor smäll åker man på för en sån här sak då om försäkringen inte täcker det? 100-200 tkr?
Typ ett nytt badrum (ändå dags) 150-200k sen uttorkning och målning tak under byte golv 100k typ.

Kanske runt 250.000-400.000
Senast redigerad av KFCnogger 2026-07-15 kl. 13:17.
Citera
2026-07-15, 13:56
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
HG har erkänt att hen duschade när det hände. Att det rann dåligt och kom lite vatten ut i hallen ("men inget märkvärdigt"). Enligt grannen under som sprang upp så var det mer vatten i hallen som HG höll på torka upp. Så förloppet är samstämmigt, sen kommer vi aldrig veta omfattningen på översvämningen.
Jag har inte märkt av tendenser till dålig avrinning. Däremot är det litet badrum, kort avstånd till dörren så har haft i åtanke att vara försiktig när jag duschar.
Det har konstaterats att det var inget fel med stamrören.
Men vet du vad själva stoppet innehöll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in