2026-07-15, 11:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Jag instämmer i offentlig anställdas lagtrots - men det blir också ett systemfel eftersom lagtrotset inte får några som helst konsekvenser.

Så här ser det allt som oftast ut.

Utredningen (Processuella felen uppstår här) 4 veckor
Orosanmälan - får oftast inte bemötas.
Utredande samtal oftast 2-3 stycken. - Anklagad får ej veta vad som pågår många gånger.
Utredande samtal barn - Ej inspelade. Anklagad vet ej vad barnet verkligen sagt.
Underlagen - allt som oftast ett word-dokument med "BBIC" stämpel.
Kommunicering - sker i bland. Ofta för sent inkomplett. Föräldern har 2-3 dagar på sig att bemöta i ett stadium av chock utan ombud.
Företräde i nämnden - ofta får föräldern ej information om denna rätt. Ges 5 min oftast i stadium av chock. Processen har traumatiserat dig så hårt att du blir en bekräftelse på deras påstådda problem.

Underlagen och processen skall följa förvaltningslagen , socialtjänstlagen samt tillhörande föreskrifter. Vilket är helt upp till handläggaren.

Förvaltningsdomstolen 2-3 veckor
Här får du oftast första kontakten med ombud.

Skrivelsen. Ombud får 10 timmar i ersättning. Mer än så är riskabelt att begära vet de om. 2 timmar går åt till att prata med dig, 4 timmar till att sitta i rätten. Vilket lämnar ombudet ungefär 2 timmar att skriva en skrivelse. Vilket oftast lämnar tid för att skriva något i stil med att NN bestrider det som framförts i orosanmälan rörande barnen NN.

I Förvaltningsdomstolen - där du får 5 minuter att presentera din sak. Ombudet får kanske 10 min till frågor och socialnämnden får 60 min och kan raljera fritt. Inget spelas in på video. Bevis och vittnesmål hjälper ej och tillåts många gånger inte. Falska vittnesmål fullt tillåtet från socialtjänst och används regelmässigt.

Domen kommer som citerar socialtjänstens underlag , sant eller inte sant - spelar ingen roll.
Överklaga till kammarrätt går - men du får oftast inte tillåtelse till muntligt förhör. Det är bara skrift och ny bevisning som gäller. Chansen är här ännu lägre. Försöker du dig på att lämna in något om de fel som gjordes i utredningen så blir du rättshaverist och domaren skriver att du saknar insikt i den många gånger påhittade problematiken.
HFD - glöm det - det är bara vägledande som gäller.

Efter domstolssnurran. (Du är nu separerad från ditt barn i snart 6- 8 månader)
Här försöker du kontakta handläggaren och vill få det som är fel rättat. Du tänker att du spelat in samtalen med handläggaren så bara du presenterar det så rättar de felet. Där har du fel. De kommer svara i regel i stil med något är du missnöjd med handläggning får du vända dig till IVO. Ställer du mer än ett frågande mail då blir du jobbig och de kommer göra allt för att förlänga ditt lidande.
Du försöker kontakta högre chefer kanske - nu vet de att du är en sådan jobbig förälder som inte accepterar deras omdöme om dig. Rätta något kan du glömma.

JO/IVO
Först här efter domstols snurran har du möjlighet att JO ser på processuella felen. Men även om du träffar rätt på alla fel de kan göra i processen så bryr sig JO allt som oftast inte. De kritiserar några få av tusentals varje år. IVO bryr sig ej. De svarar direkt - du kommer inte få återkoppling på det tips du skickat in. Får du till JO kritik - så sker inget. Kommunen tänker jahapp det är tråkigt att hen inte gillar oss. Nu gör vi livet ännu surare för hen och inför ännu kraftigare umgängesbegräsning.
Åklagare - å nej glöm det. Handläggaren får reda på att du polisanmält vilket gör dom än mer förbannade.

Rangordning av felen i systemet idag:
  1. Bedömningsutrymmet - ingen ifrågasätter handläggares bedömning. Hitta på vad som helst utan konsekvenser.
  2. Kommunerna har inga krav på sig att korrigera fel.
  3. För lite kontroll och inga konsekvenser för allvarliga processuella fel.
  4. Extrem obalans i förvaltningsrätterna 99% seglar igenom.
  5. Inget tjänstemannaansvar för fruktansvärt administrativt våld.
Citat:
Nej där har du rätt. Det finns ingen sådan möjlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Suck....

Nej, du har fått det om bakfoten. Ett system som så öppet tillåter lagtrots besitter per definition ett systemfel.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lagtrots är ett av flera symtom på systemfelet
Jag hinner inte gå in på juridiska detaljer just nu men i allt väsentligt saknar det ni tar upp stöd i lagen. ”Systemet” medger inte detta utan det händer för att offentliganställda individer bryter mot lagen och håller varandra om ryggen. Det är ett sjukt och korrupt system – MEN det orsakas av individer som gör oerhörd skada.

Det blir därför missvisande att prata om ”systemfel”. ”Systemfel” ses normalt som något legitimt som orsakas av till exempel resursbrist, otydliga regler eller något annat som enskilda individer inte kan lastas för.

Det här är något helt annat – det är ett personligt agerande hos offentliganställda som får ondskefulla konsekvenser. Det är ett agerande som inte går att skilja från ren ondska. Det är mycket långt från legitima ”systemfel”.
Senast redigerad av Totius 2026-07-15 kl. 11:12. Anledning: Lagt till citat.
Citera
2026-07-15, 11:22
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Suck....

Nej, du har fått det om bakfoten. Ett system som så öppet tillåter lagtrots besitter per definition ett systemfel.

Så tänker jag med men ska bli intressant att höra vad han svarar.
Citera
2026-07-15, 11:22
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lagtrots är ett av flera symtom på systemfelet

Ja precis lagtrots utan konsekvenser verkar ju som ett systemfel i min värld. Men hoppas han utvecklar.
Citera
2026-07-15, 11:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag hinner inte gå in på juridiska detaljer just nu men i allt väsentligt saknar det ni tar upp stöd i lagen. ”Systemet” medger inte detta utan det händer för att offentliganställda individer bryter mot lagen och håller varandra om ryggen. Det är ett sjukt och korrupt system – MEN det orsakas av individer som gör oerhörd skada.

Det blir därför missvisande att prata om ”systemfel”. ”Systemfel” ses normalt som något legitimt som orsakas av till exempel resursbrist, otydliga regler eller något annat som enskilda individer inte kan lastas för.

Det här är något helt annat – det är ett personligt agerande hos offentliganställda som får ondskefulla konsekvenser. Det är ett agerande som inte går att skilja från ren ondska. Det är mycket långt från legitima ”systemfel”.
Jag bokstavligen svarade på det du sa i inlägget du svarar på...

Du har för övrigt inte givit någon juridisk detalj om den här ståndpunkten i någon part i LVU-diskursen.
Senast redigerad av Ajogen 2026-07-15 kl. 11:40.
Citera
2026-07-15, 11:26
Medlem
bjornhagbergs avatar
Totius - denna exempelvis :

https://www.frilagt.se/2026/07/08/socialen-skyddsplacerade-barn-med-mamma-som-slagit-dem-misstankliggor-pappa/

Här tycks enhetschefen vara tagen på bar och gärning med att dölja sin position av Jäv.

Om inga konsekvenser kommer av det - är inte det både ett individ samt systemfel?

Citat:

Citera
2026-07-15, 11:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Så tänker jag med men ska bli intressant att höra vad han svarar.
Citat:
Ja precis lagtrots utan konsekvenser verkar ju som ett systemfel i min värld. Men hoppas han utvecklar.
Citat:
Jag bokstavligen svarade på det du sa i inlägget du svarar på...
Citat:
Totius - denna exempelvis :

https://www.frilagt.se/2026/07/08/socialen-skyddsplacerade-barn-med-mamma-som-slagit-dem-misstankliggor-pappa/

Här tycks enhetschefen vara tagen på bar och gärning med att dölja sin position av Jäv.

Om inga konsekvenser kommer av det - är inte det både ett individ samt systemfel?
Sammanfattningsvis tänker jag såhär: Ett regelsystem (lagstiftningen) blir inte felaktigt bara för att de aktörer som satts att förvalta det väljer att bryta mot reglerna. Det ni beskriver är inte ett konstruktionsfel i lagboken – det är en systematiskt bristande laglydnad hos enskilda individer.
Citera
2026-07-15, 11:42
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Sammanfattningsvis tänker jag såhär: Ett regelsystem (lagstiftningen) blir inte felaktigt bara för att de aktörer som satts att förvalta det väljer att bryta mot reglerna. Det ni beskriver är inte ett konstruktionsfel i lagboken – det är en systematiskt bristande laglydnad hos enskilda individer.
(FB) Socialtjänsthaveriet 2025/2026 - vad fan pågår?

Systemet är byggt så att det är de facto tillåtet att göra så. Därav systemfelet.

Du får annars förklara för oss hur man ska göra för att lyckas dra in soc/kommun inför domstol inom skäliga ramar.
Citera
2026-07-15, 11:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
(FB) Socialtjänsthaveriet 2025/2026 - vad fan pågår?

Systemet är byggt så att det är de facto tillåtet att göra så. Därav systemfelet.

Du får annars förklara för oss hur man ska göra för att lyckas dra in soc/kommun inför domstol inom skäliga ramar.
Du postar liknande inlägg i olika trådar uppenbarligen utan att kunna någonting om gällande lagstiftning för verksamheterna. Eftersom du uppenbarligen inte vet vad du pratar om är det omöjligt att diskutera med dig. Jag tänker inte slösa mer tid på dig.
Citera
2026-07-15, 11:49
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du postar liknande inlägg i olika trådar uppenbarligen utan att kunna någonting om gällande lagstiftning för verksamheterna. Eftersom du uppenbarligen inte vet vad du pratar om är det omöjligt att diskutera med dig. Jag tänker inte slösa mer tid på dig.
Lär dig att argumentera för din sak istället.

Att det är så här har inget med att ombuden inte gör sitt jobb, det har med att man blir bakbunden av lagsystemet till att ärligt försvara sig. Det enda som kan ändra på det är reformer inom det systemet. För att göra sig av med systemfelen.
Citera
2026-07-15, 12:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Lär dig att argumentera för din sak istället.

Att det är så här har inget med att ombuden inte gör sitt jobb, det har med att man blir bakbunden av lagsystemet till att ärligt försvara sig. Det enda som kan ändra på det är reformer inom det systemet. För att göra sig av med systemfelen.
Det finns inga lagar som tillåter det du kallar ”systemfel”. Vad hjälper då nya lagar? Och vad ska dessa lagar säga som inte redan sägs i lagtext menar du? (Och sluta tjafsa om ombuden i fel tråd.)
Citera
2026-07-15, 12:16
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det finns inga lagar som tillåter det du kallar ”systemfel”. Vad hjälper då nya lagar? Och vad ska dessa lagar säga som inte redan sägs i lagtext menar du? (Och sluta tjafsa om ombuden i fel tråd.)
Jo. Lagar som gör det näst omöjligt att ställa ansvariga inför rätta. I och med så många manipulerade utredningar. Lycka till med att stämma förvaltningsdomstolen som inte utför granskningarna de är skyldiga att göra på utredningarna.

Jag skulle gärna vilja ha dig förklara hur man på laglig väg faktiskt ska kunna ställa en domstol inför rätta som vägrar uppehålla det ansvaret.
Senast redigerad av Ajogen 2026-07-15 kl. 12:23.
Citera
2026-07-15, 12:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jo. Lagar som gör det näst omöjligt att ställa ansvariga inför rätta. I och med så många manipulerade utredningar. Lycka till med att stämma förvaltningsdomstolen som inte utför granskningarna de är skyldiga att göra på utredningarna.

Jag skulle gärna vilja ha dig förklara hur man på laglig väg faktiskt ska kunna ställa en domstol inför rätta som vägrar uppehålla det ansvaret.
Vi har dragit det här många gånger tidigare. Du står på exakt samma punkt och stampar hela tiden. Du klagar på lagar som du uppenbarligen inte känner till och frågar om sådant som du kan läsa om själv i lagtexter. Du VILL INTE diskutera – du VILL klaga på ”systemfel”. Det är fullständigt omöjligt att diskutera med dig.

Visa vilka konkreta lagbrott du menar så hittar du också hur dessa kan hanteras av systemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in