2026-07-14, 23:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Har sett en del inslag på youtube om trasslande elektronik. Exempelvis att bilen inte accepterar nyckeln. Att "boxen" lagt av och att inga nya finns att uppbringa. Att tillverkare inte tillhandahåller nödvändiga uppgifter. Att systemen är skyddade osv.

Någon som haft problem med detta? Vad har det varit för märken, modeller osv? Vad blev lösningen?
Citera
2026-07-14, 23:37
Medlem
revodnebs avatar
Har inte själv haft några problem men har fått höra från en mekaniker att bland annat SAAB:arna dör pga elektroniken, det mekaniska är ff sunt. Min gamla Ford dog av rost.
Citera
2026-07-15, 07:08
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag vet en husbil byggd på Ducato som skulle skrotas. Endast 5 eller 6 år gammal. Styrboxen var kass och Fiat kunde inte leverera en ny.
Skrämmande.
Citera
2026-07-15, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jag vet en husbil byggd på Ducato som skulle skrotas. Endast 5 eller 6 år gammal. Styrboxen var kass och Fiat kunde inte leverera en ny.
Skrämmande.

Låter som en ren skröna tyvärr….

Biltillverkarna följer normalt en fabriksstandard som säger att man ska fortsätta tillhandahålla reservdelar 10-15 år efter att aktuell bilmodell slutat tillverkats.

Så antingen har du eller nån annan missuppfattat nåt, eller så har vi inte alla fakta på bordet, eller så är det nån som bara hittar på…

Här har du lite mer info, och det låter mycket märkligt om Fiat skulle gå emot allt detta på en endast 5-6 år gammal bil…

Citat:
There is no universal legal requirement in Sweden or the broader EU mandating that car manufacturers supply spare parts for a specific number of years. However, most major automakers follow an industry standard of supplying parts for 10 to 15 years after production of a specific model ceases.

Despite the absence of a strict legal mandate for cars, you are protected by several related consumer rights:

Manufacturer Policies: Most global car brands adhere to an internal policy of maintaining a supply of major assembly and wear-and-tear parts for a minimum of 10 years.

The Swedish Consumer Sales Act (Konsumentköplag): While the law does not require companies to stock parts, it does make them liable for original manufacturing defects for up to 3 years after delivery. During this time, they must provide the means (either via original parts or adequate alternatives) to honor the warranty.

EU Right to Repair: The EU has expanded "Right to Repair" rules, which currently apply heavily to electronics and large appliances. While passenger cars are largely excluded from the strictest mandates of these recent directives, many manufacturers have voluntarily extended parts supply networks to build consumer goodwill and meet sustainability targets.

If you are dealing with a breakdown of an older vehicle, independent aftermarket suppliers (which specialize in OEM-equivalent or refurbished parts) or official brand forums can often source components long after the factory discontinues them
Citera
2026-07-15, 09:20
Medlem
hippilis avatar
Brukar hämta bilar och släpa till skroten och det är i snitt hälften av bilarna som har elfel som ägarna tycker det är för dyrt att laga

Bilarna kan vara 13 år och äldre, kan vara riktigt fina

Folk väljer skrota och köpa annat tydligen
Citera
2026-07-15, 09:38
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låter som en ren skröna tyvärr….

Biltillverkarna följer normalt en fabriksstandard som säger att man ska fortsätta tillhandahålla reservdelar 10-15 år efter att aktuell bilmodell slutat tillverkats.

Så antingen har du eller nån annan missuppfattat nåt, eller så har vi inte alla fakta på bordet, eller så är det nån som bara hittar på…

Här har du lite mer info, och det låter mycket märkligt om Fiat skulle gå emot allt detta på en endast 5-6 år gammal bil…

Detta är ingen skröna.
Jag var på verkstaden som hade bilen och det var mekanikern som berättad detta.
Det var någonting med att hela canbussen inte gick att para ihop med en ny styrbox.
Detta hände ca 2020 så bilen har varit årsmodell 2014-2015.
Senast redigerad av NyaHenrikss 2026-07-15 kl. 09:47.
Citera
2026-07-15, 10:25
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Skrämmande.
I södra Europa brukar fungerande bilar som ska skrotas tömmas på alla friska boxar tillsammans med nycklarna.
Detta går sedan att använda till en annan bil där elektroniken kukat ur helt.
Kallas för "Start kit" och brukar lösa problemet när biltillverkaren inte längre har delar.
Citera
2026-07-15, 13:28
Medlem
proconsuls avatar
Yepp, en Citroen som jag inte kommer ihåg årsmodell eller märke på, men jag gav 26.000 och ett halvår senare slutade "databoxen" att fungera och det fanns varken nya eller begagnade att tillgå. Sålde till en bilskrot/ beg. bildelar för 5000.
Citera
2026-07-15, 13:59
Medlem
Ja. Hade en Audi A4 årsmodell 2000. Detta var 2018 och bilen hade gått ca 25k mil. Fick olika typer av elfel tex fungerade inte fönsterhissarna, låsen krånglade, batteriet drogs ur på nolltid osv. På två olika firmor fick jag beskedet att det skulle kosta tusentals kronor att bara felsöka. Sedan skulle naturligtvis reparationskostnader tillkomma. Då bilen i övrigt var i bra skick valde jag iaf att skrota (1000 kr för katalysatorn). Hellre det än att få kontakt med en massa prutande blattar via Blocketannons.
Citera
2026-07-15, 17:53
Medlem
Citat:
Detta är ingen skröna.
Jag var på verkstaden som hade bilen och det var mekanikern som berättad detta.
Det var någonting med att hela canbussen inte gick att para ihop med en ny styrbox.
Detta hände ca 2020 så bilen har varit årsmodell 2014-2015.

Låter fortfarande som att nåt inte stämmer i den storyn, nåt i såfall jäkligt unikt fel och inget som normalt sker om en ECU skulle kuka ur.
Citera
2026-07-15, 22:49
Medlem
Databoxen på min 15 år gamla Peugeot lade av och den auktoriserade verkstaden menade att det inte gick att få tag på en ny, så deras råd var att skrota den. Ett ökänt fel på den modellen. Gick självklart att få tag på en begagnad, men man undrar ju hur många som hade skrotat bilen i det läget.
Citera
2026-07-16, 12:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Startspärrar och CAN-bus relaterade fel verkar vara ett återkommande tema. En del problem löses tillfälligt genom att göra bilen strömlös, men ofta återkommer felen.
Dagens bilar är inte riktigt gjorda för att åldras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in