Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
Problemet med Stockholm de senaste decennierna är att alldeles för många flyttar hit för mycket byggs, vilket har lett till en känsla av överbefolkning. Många områden som förr var väldigt mysiga och lugna är nu helt överfulla. Man märker det överallt- det är trängsel på restauranger och i matbutiker, och det kryllar av folk i löparspår och på gym men samtidigt dör alltfler småföretag.. Södermalm tex hade massor med små företag med allt från hantverkare till radio tv , kläder och annat nu har nästan allt försvunnit också mycket pga internet.,. På 80- och 90-talet var staden mycket mysigare; då slapp man trängas på samma sätt och företagen blomstra. Så jag tror mycket av detta är anledningen till att 80-90talister flyttar ifrån det lugnare områden.. det man en gång kände igen är förstört men också dyrare att bo i stan nu än förr.
Nu bor jag inte i Stockholm utan en annan storstad och det som hänt de senaste 5-10 åren är att det byggs både högre och trängre, samt fyrkantigare och fulare.
Min egen uppfattning om detta är att detta är individualismen och kapitalismen i sin värsta form.
Fint inne och säkert en helt enastående innemiljö, men tittar du ut från din lägenhet, så ser du rätt in i ett annat höghus och har ingen sol alls på hela dagen om du bor på nedre våningsplan pga det andra höghuset rakt över gatan, princip som bo i en grotta.
Ja, självklart blir allt överbelastat i närområdena och det som jag tycker är mer slitsamt är själva trafiken, där det är ett mer eller mindre kaos av bilar, lastbilar, bussar, elcyklar, elsparkar och fotgängare överallt som rör sig kors och tvärs för att ta sig fram i ett vägnät som inte alls hantera den höga mängden på ett vettigt sätt.
Men sedan det där med landsbygden, alltså det är ju inte heller som förr.
Bor du på landet, så gäller det i alla lägen att vara beredd att ta bilen och åka intill stan, och vad är poängen med det?
Visst handla över Internet är ju bra, men vill du gå till frisören, så hittar du oftast inte ens det ute på landsbygden för de klarar inte av överleva på ett ganska magert kundunderlag (merparten kör ju till stan och gör allt där), samt företagskostnaderna.
Du har ju ex. inte rabatt av någon revisor för du bor i obygden och strömmen är ju ofta t.o.m ännu dyrare i villa som är det som gäller på landsbygden.
Som pensionär kan jag tänka mig att det skulle fungera, men att hålla på att pendla varje dag till stan och med alla bilkostnader, så blir det nog ändå rätt drygt.