2026-07-15, 09:13
Medlem
Imnshos avatar
Gäller alla städer >50k. Barnfamiljer flyttar ut i kransområden och lugna villabyar. Där är tomterna billigare och man kan smälla upp sitt nyckelfärdiga hus och börja leva ett medelklassliv med miljonlån.

Tror inte att det behöver betyda ren landsbygd, men pendlingsavstånd på upp till 3-4 mil.
Citera
2026-07-15, 09:25
Medlem
BerraByggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Mmm...
Var det något som blev droppen för dig så att säga? Fanns det ett defining moment eller kom insikten krypande och växte sig till slut så stark att "nu är det dags"?

Pendeltåget till Odenplan som gjorde dess närområde (inkl Sveavägen-krogarna osv) ännu mer berikat var en anledning. Nu var det väldigt berikat sedan innan så jag kan inte svära på att pendeln är problemet men det underlättar inte. Och idiotin med anti fri rörlighet överallt. Främst genom idiotiska extremt dyra trafik projekt som försvårar för alla.
Citera
2026-07-15, 09:29
Moderator
Sun Rulers avatar
Vi lämnade innerstan för en närbelägen villamatta.

Vi ville ha större ytor och en lugnare plats för barn att växa upp på.
Citera
2026-07-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Vilka områden är "vita" då?

Och snälla nämn inte de absolut rikaste områdena som:
Djursholm, Norrmalm, Vasastan, Kungsholmen, Södermalm, Djursholm, Nacka, Täby, Lidingö.

Jag hoppas på riktigt att du nämner något annat.

Men visst, det finns fläckar av villaområden i vissa förortet som fortfarande kan ses som relativt svenska. Eller något relativt svenskt bostadsrättsområde, omgivet av icke svenska områden bara runt hörnet.

Absolut de områden som du nämnde, men det finns många andra också. Visst bor det enstaka personer med utländsk bakgrund i samma områden, men det är oftast i de här områdena man ser skillnad: Tyresö/Brevik (förutom Bollmora), Vendelsö, Trollbäcken och Gudö. Ingarö, Solsidan/Saltsjöbaden, vissa delar av Enskede, Liljeholmen mot innerstan, Segeltorp, Mälarhöjden och vissa delar av Hägersten. Likaså Gröndal, Bromma, norra Årsta, vissa delar av Sundbyberg, samt delar av Huddinge och Stuvsta. Vissa delar av Ekerö.

Utanför dessa områden är det sedan som det börjar bli mer utländskt.

Problemet med Stockholm de senaste decennierna är att alldeles för många flyttar hit för mycket byggs, vilket har lett till en känsla av överbefolkning. Många områden som förr var väldigt mysiga och lugna är nu helt överfulla. Man märker det överallt- det är trängsel på restauranger och i matbutiker, och det kryllar av folk i löparspår och på gym men samtidigt dör alltfler småföretag.. Södermalm tex hade massor med små företag med allt från hantverkare till radio tv , kläder och annat nu har nästan allt försvunnit också mycket pga internet.,. På 80- och 90-talet var staden mycket mysigare; då slapp man trängas på samma sätt och företagen blomstra. Så jag tror mycket av detta är anledningen till att 80-90talister flyttar ifrån det lugnare områden.. det man en gång kände igen är förstört men också dyrare att bo i stan nu än förr.
Citera
2026-07-15, 09:54
Medlem
Imnshos avatar
Vänd på resonemanget. Varför flyttar blattarna in till större städer och i den mån dom har råd, till stadskärnorna?

Svaret är att dom gillar rök och stök, puls, och tjattrande omgivningar. Samt stamfränder. Blatten fruktar tystnaden och skogen. Blatten är till sin natur urban. Visst finns undantag, blattar som stannar på landsbygden och till sina stamfränders fasa, integreras.

Det hela beror på kulturella skillnader. Och när blattarna söker stöket, så letar svensken efter det lugn som kulturellt inpräntats sedan barnsben. Där man inte vill träffa grannen i trappen eller prata med någon i busskuren. Det sociala begränsar sig till att med några groggar inför västen diskutera med villagrannen om niggerstöket när man grillar sin flintastek på Webern i solnedgången.

Städerna blir doughnut cities, precis som i USA. Och shopping och arbetsplatser flyttar också ut till omgivningarna, plus att man kan jobba på "distans" eller (host, host, snörvel ),"hemifrån".
Citera
2026-07-15, 10:07
Medlem
Flyttade från Stockholm till Falun för några år sedan. Ett av de bästa val jag gjort i livet.
Citera
2026-07-15, 10:08
Medlem
Det är precis likadant i t.ex USA där city centres är shitholes och vita bor i suburbs. "Polite society" lämnar så fort vissa typer av människor blir för många, även vänstern som vill ha hit dessa typer lämnar för svenska delar.
Citera
2026-07-15, 10:09
Medlem
Jazkers avatar
Stockholm med omnejd har för många invandrare generellt. Ja, förutom då de klassiska vita områden som redan nämnts.

Överallt annars är det adidas-krigare, burka, niqab, slöjor och annat skit. Svartmuskiga män av alla de slag som kollar snett på en för att man råkar vara vit eller beter sig enligt svenska mått normalt.

Jag och min familj flyttade långt från Stockholm till en mindre stad där det året runt är övervägande svenskar som bor, arbetar och syns ute på stan. Här är också ett annat lugn generellt och ett tempo i trafiken som är normalt.

Ingen tycker att det är konstigt att vi flyttade från Stockholm. De av våra vänner som bor kvar säger att de också skulle våga göra samma sak.
Citera
2026-07-15, 10:12
Medlem
Är själv född i Stockholm och bott där hela mitt liv. Ska nu flytta till svensk landsbygd. Anledningen:

1. Stockholmare är dryga, politiskt korrekta vänsterliberaler, statusfixerade och penningkåta.

2. Alla invandrare.

3. Brist på närhet till natur i vissa delar.

4. Livet i mindre städer har ett långsammare tempo.
Citera
2026-07-15, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Problemet med Stockholm de senaste decennierna är att alldeles för många flyttar hit för mycket byggs, vilket har lett till en känsla av överbefolkning. Många områden som förr var väldigt mysiga och lugna är nu helt överfulla. Man märker det överallt- det är trängsel på restauranger och i matbutiker, och det kryllar av folk i löparspår och på gym men samtidigt dör alltfler småföretag.. Södermalm tex hade massor med små företag med allt från hantverkare till radio tv , kläder och annat nu har nästan allt försvunnit också mycket pga internet.,. På 80- och 90-talet var staden mycket mysigare; då slapp man trängas på samma sätt och företagen blomstra. Så jag tror mycket av detta är anledningen till att 80-90talister flyttar ifrån det lugnare områden.. det man en gång kände igen är förstört men också dyrare att bo i stan nu än förr.

Nu bor jag inte i Stockholm utan en annan storstad och det som hänt de senaste 5-10 åren är att det byggs både högre och trängre, samt fyrkantigare och fulare.
Min egen uppfattning om detta är att detta är individualismen och kapitalismen i sin värsta form.
Fint inne och säkert en helt enastående innemiljö, men tittar du ut från din lägenhet, så ser du rätt in i ett annat höghus och har ingen sol alls på hela dagen om du bor på nedre våningsplan pga det andra höghuset rakt över gatan, princip som bo i en grotta.
Ja, självklart blir allt överbelastat i närområdena och det som jag tycker är mer slitsamt är själva trafiken, där det är ett mer eller mindre kaos av bilar, lastbilar, bussar, elcyklar, elsparkar och fotgängare överallt som rör sig kors och tvärs för att ta sig fram i ett vägnät som inte alls hantera den höga mängden på ett vettigt sätt.
Men sedan det där med landsbygden, alltså det är ju inte heller som förr.
Bor du på landet, så gäller det i alla lägen att vara beredd att ta bilen och åka intill stan, och vad är poängen med det?
Visst handla över Internet är ju bra, men vill du gå till frisören, så hittar du oftast inte ens det ute på landsbygden för de klarar inte av överleva på ett ganska magert kundunderlag (merparten kör ju till stan och gör allt där), samt företagskostnaderna.
Du har ju ex. inte rabatt av någon revisor för du bor i obygden och strömmen är ju ofta t.o.m ännu dyrare i villa som är det som gäller på landsbygden.
Som pensionär kan jag tänka mig att det skulle fungera, men att hålla på att pendla varje dag till stan och med alla bilkostnader, så blir det nog ändå rätt drygt.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-07-15 kl. 10:16.
Citera
2026-07-15, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Här nere i Skåne röstar folk på SD sedan länge. Bara dumma norrlänningar som röstar på S och V. Det är ni stockholmare som under lång tid valt detta elende för resten av Sverige. Vi skåningar var först att lida nu är det eran tur och jag njuter av hur ni plågas av våldet ni skapat. Ni får gärna ta emot varenda jävla muslim i världen ni vill ju det.

Mannen tänk längre än näsan. När folk i Mellansverige förstört sina egna kommuner i den utsträckning att de blir obeboliga kommer de till era kommuner och fortsätter med samma skit där.

Jag håller med dig om att Stockholmare är ett pack men de vänsterliberaler som bor här kommer bara flytta till andra kommuner och län när de gjort Stockholm obeboeligt.
Citera
2026-07-15, 10:31
Moderator
Ancistruss avatar
De invandrare som flyttar till svenska landsbygden är oftast människor från andra delar av västvärlden som söker en annan livsstil, t.ex. tyskar eller holländare. Men den naturromantik som finns i västvärlden saknas oftast i andra delar av världen, tvärtom se det ofta det som något farligt. De betraktar oftast landsbygden som något fattigt och outvecklat och storstäder som rika och moderna. Ju större stad desto rikare och bättre.

Och då den främsta orsaken till att många flyttar till t.ex. Sverige är ekonomisk väljer de naturligtvis att flytta just till storstäderna där de tror de har störst chans att finna välbetalda arbeten. Därtill hjälper det ju mycket att de ofta har släktingar och kan finna andra landsmän där att umgås med. Dels vill ju alla människor ha det, men i synnerhet i klankulturer är det extra viktigt, kanske t.o.m. rent nödvändigt för att öht överleva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in