2026-07-15, 02:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Absoult.
Och det säger vad?
Om AGI betyder smartare än de flesta människor då borde IQ 130 motsvara ungefär AGI.
Citera
2026-07-15, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Om AGI betyder smartare än de flesta människor då borde IQ 130 motsvara ungefär AGI.
Nu är det så att " det betyder ej AGI"
Citera
2026-07-15, 02:23
Medlem
Det här är kul kör hårt
jag har semester och gräs🤣🤣
Citera
2026-07-15, 02:29
Medlem
En miniräknare är miljoner gånger "smartare" än de flesta människor på matte, men den har inte AGI för det så ??🤣🤣
Citera
2026-07-15, 03:17
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Folk som inte förstår IQ ska inte diskutera det, svårare än så är det inte.
IQ är inget absolut värde, det är en normerad kvot som skiljer från population från population.

Och som redan sagts flera gånger det är standard avvikelser det handlar om, IQ 130 är mindre än 2 SD, Når du 4 så maxar du skalan, dvs ungefär IQ 160 är det högsta (praktiska) som går få när du har en skala med SD = 15. Allt ovanför är statistiskt osäkert och det finns inte något pålitligt underlag.

Alla siffror som står i populär media är generellt en äldre skala som hade SD 24.

IQ har INGET med AGI att göra eftersom det ÅTERIGEN är ett mått avsett för människor där TESTET MÄTER KORRELATION inte FÖRMÅGA.

Man måste vara något extraordinärt dum för att inte fatta detta, det är lika jävla korkat som att mäta lungvolym med en spirometer på en cykelpump, det säger ingenting för det finns ingen korrelation mellan en cykelpump och kondition.

Det är identiskt förhållande IQ (dvs, "resultatet på ett lungvolym test") korrelerar med INTELLIGENS (dvs "din allmänna kondition").

Man får hoppas det första Cyborgen byter ut när det blir möjligt är huvudet, för det fungerar uppenbart inte.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2026-07-15 kl. 03:29.
Citera
2026-07-15, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface

Man får hoppas det första Cyborgen byter ut när det blir möjligt är huvudet, för det fungerar uppenbart inte.
Hahahahah 🤣🤣 förlåt Cyborgarn, men fan ta in lite info.
Jag kanske också skulle behöva byta hjärna , men ej så akut

Tack
Citera
2026-07-15, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Och detta skiljer sig på vilket sätt från vilken maskin som helst i industrin? Hur många har inte mist fingrar osv i olika plåtpressverktyg, blivit av med fötter i transportbanor osv.

Varför är detta något nytt problem?

Det skiljer sig såklart inte alls.
Det är exakt samma problem så det är inget nytt här.

Det som är problematiskt är att flera i tråden tror att dessa maskiner (tänk industrimaskiner, fast som är kopplade till AI) ska komma till liv, få ett medvetande och ta livet av de runtomkring sig. Jag förklarar att man alltid kan dra ur sladden ur väggen för att få den att stanna, men de tror mig inte.
Citera
2026-07-15, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det skiljer sig såklart inte alls.
Det är exakt samma problem så det är inget nytt här.

Det som är problematiskt är att flera i tråden tror att dessa maskiner (tänk industrimaskiner, fast som är kopplade till AI) ska komma till liv, få ett medvetande och ta livet av de runtomkring sig. Jag förklarar att man alltid kan dra ur sladden ur väggen för att få den att stanna, men de tror mig inte.
Vilka förutom cyborg?
Citera
2026-07-15, 07:16
Medlem
Citat:
Ett artificiellt neuralt nätverk är inte (bara) ett uppslagsverk. Frontier-modellerna är inte bara "språkmodeller", de är mycket mer än så. De innehåller någon form av intelligens. En förmåga att kombinera och dra nya slutsatser från vad de redan vet. Summan blir mer än de enskilda delarna. Det är bara så man kan förklara att de kan få 130 i IQ på offline IQ-test som de inte har tränats på.

Jämför med en människa. En mycket intelligent människa som aldrig någonsin har sett ett IQ-test kommer att prestera över medel på ett IQ-test eftersom slutledningsförmågan har skapats i hjärnans neurala nätverk på något annat sätt än att studera IQ-test. AI:n har också någon form av slutledningsförmåga som inte enbart kommer från IQ-test.

Vi vet egentligen inte vad intelligens är, men vi vet att utbildning och träning leder till en högre mätbar intelligenskvot.

De svåraste frågorna på ett IQ-test kan inte besvaras blixtsnabbt av någon människa. De kan vara tvetydiga problem som vid en första anblick kan ha flera lösningar men det finns en lösning som är bättre än de andra lösningarna och det kan man komma fram till med systematiska metoder. En AI kan göra detta mycket snabbare än någon människa. En AI tappar inte tålamodet och kan fundera på en uppgift mycket längre och från fler synvinklar än vad människor klarar generellt. Det verkar uppenbart att AI med mer träning kan få en slutlednigsförmåga som vida överstiger någon människas förmåga. Lösningen ligger i mer tankekraft, inte mer träningsdata.
Hur vet du att de inte har tränats på bl.a. alla IQ test som finns öppet? Hur vet du att de inte har blivit fine-tuned att lösa liknande logiska pussel?

På Mensa Norways öppna test fick Fable 5 endast 109 enligt Tracking AI.

IQ tester har alltid svarsalternativ, vilket låter en AI som kan göra miljontals beräkningar i sekunden testa vilket svar som passar bäst. De är utformade för att testa människor som får begränsat med tid att lösa uppgiften.

Det vore i så fall mer intressant att dölja alternativen och låta modellen försöka komma fram till rätt svar. Är de verkligen smartare än människor borde de inte ha några som helst problem med det.
Citera
2026-07-15, 08:48
Medlem
Citat:
Vilka förutom cyborg?

Jag kanske blandar ihop det med andra trådar, jag läser inte så noga heller. 😀
Citera
2026-07-15, 10:11
Medlem
Citat:

Om du tar en dator och läser in alla böcker/m.m som finns på Sthlms Stadsbibliotek och Kungliga Biblioteket digitalt.
Du kan sen söka all den infon direkt i en digital katalog.

Har då datorn som förvarar all info på hårddisken blivit ”smartare” än vad den var innan du läste in alla böcker?

Om du lägger till en AI till samma hårddisk som analyserar all information och börjar dra slutsatser som en människa kanske har missat, har den då blivit ”smartare” än vad den var från början?

Jag tror att mkt av svårigheten i tråden är när man börjar prata om IQ, att vara smart, medvetande, osv, och sen menar man inte samma sak när man använder ett specifikt ord.

En sak som jag aldrig kommer köpa är just att en dator skulle få ett medvetande bara för att den läst in och tolkat lite information.

Det är ungefär som att man tror att en sten kan flyga bara för att man kastar ner den från ett berg.
Citera
2026-07-15, 10:15
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Det här är kul kör hårt
jag har semester och gräs🤣🤣

Jag har semester och barn (plural), varje toalettpaus är jag inne här och härjar. Tacksamt nog har jag IBS.

Citat:
Hahahahah 🤣🤣 förlåt Cyborgarn, men fan ta in lite info.
Jag kanske också skulle behöva byta hjärna , men ej så akut

Tack

+1 på allt, inkl hjärnan

Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Hur vet du att de inte har tränats på bl.a. alla IQ test som finns öppet? Hur vet du att de inte har blivit fine-tuned att lösa liknande logiska pussel?

På Mensa Norways öppna test fick Fable 5 endast 109 enligt Tracking AI.

IQ tester har alltid svarsalternativ, vilket låter en AI som kan göra miljontals beräkningar i sekunden testa vilket svar som passar bäst. De är utformade för att testa människor som får begränsat med tid att lösa uppgiften.

Det vore i så fall mer intressant att dölja alternativen och låta modellen försöka komma fram till rätt svar. Är de verkligen smartare än människor borde de inte ha några som helst problem med det.

Nu ska jag vara stor och försvara Cyborgen, eftersom grabben är dålig på att artikulera sig. Löftet med dessa modeller är förmågan att generalisera; det här IQ-testet är ett dåligt exempel. Modellerna löser redan nu öppna (dvs sedan länge obesvarade) matematiska problem (bland annat detta bevis). Det är vansinnigt och otrolig, och finns absolut inte i träningsdatat.

Men är det bevis på att modellen ska mörda oss? Är det bevis på något överhuvudtaget? P doom?

Njaaaaaaaa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in