2026-07-15, 00:23
Medlem
Hej!

Jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker om en situation jag hamnat i.
För en tid sedan besökte jag en butik som säljer exklusiv elektronik. Jag var intresserad av en produkt som kostade omkring 60 000 kr och frågade om det gick att låna hem den för att testa den i min egen miljö.

Butiken sa att det gick bra, men ville ha en deposition på cirka 11 000 kr som säkerhet. Jag betalade med kort och fick ett kvitto där det stod produktens namn och “hemlån”. Jag skrev aldrig under något avtal och det fanns inga villkor om hemlån eller deposition på butikens hemsida.
Kort efter att jag lånat hem produkten blev jag akut sjuk och hamnade på sjukhus. På grund av detta blev hemlånet betydligt längre än jag hade tänkt mig. Jag kontaktade butiken, bad om ursäkt och erbjöd mig till och med att de kunde behålla 2 000 kr av depositionen som en goodwill-gest för att det dragit ut på tiden.

Jag fick aldrig något svar på det erbjudandet. I stället uppmanades jag bara att komma tillbaka med produkten så snart som möjligt.

När jag väl kom till butiken fick jag en ordentlig utskällning för att jag haft produkten så länge. Jag bad återigen om ursäkt och nämnde mitt tidigare erbjudande.

Då fick jag till svar att de inte tänkte betala tillbaka depositionen över huvud taget. Efter en diskussion sa de att pengarna i stället skulle bli ett tillgodohavande i butiken, som jag endast kunde använda om jag köpte just den produkt jag hade haft på hemlån.

Jag blev väldigt förvånad eftersom jag aldrig gått med på någon sådan lösning. Det finns, såvitt jag vet, inget avtal eller några villkor som säger att depositionen kan förverkas eller omvandlas till ett tillgodohavande.

Jag lämnade tillbaka produkten och bad senare via mejl om en skriftlig bekräftelse på att den återlämnats. Det fick jag, men i samma mejl skrev de också att jag hade ett tillgodohavande i butiken.

Jag har aldrig accepterat det.

Min fråga är därför:

Har en butik verkligen rätt att ensidigt behålla en deposition eller göra om den till ett tillgodohavande när det inte finns något skriftligt avtal eller några villkor som reglerar detta? Hur hade ni gått vidare – ARN, tingsrätten eller på något annat sätt?

Jag är tacksam för alla synpunkter och erfarenheter från liknande situationer.

Jag vill självklart nu skriva ner bolaget som fan på nätet.
Citera
2026-07-15, 00:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Du nämnde aldrig hur lång tid det handlade om. Du skrev bara "betydligt längre".

Snackar vi flera veckor? Eller handlar det bara om ett par dagar?

Hade du den exklusiva elektroniken under väldigt lång tid så anser de kanske att varan varit uthyrd, och att 11,000 är en skälig hyra för så lång uthyrning.

Finns det några papper eller kvitton som säger att det rör sig om en deposition, och/eller att pengarna ska ges tillbaka till dig?
Finns inte det, kan du nog känna dig rökt.
Citera
2026-07-15, 01:06
Medlem
franges avatar
Det avgör rätt mycket om du säger hur mycket längre du faktiskt hade den.

Har du läst igenom butikens villkor? Det borde finnas på deras hemsida, vad som gäller vid dessa hemlån.
Citera
2026-07-15, 01:09
Medlem
shit vilka idiotsvar.

Folk tror man ljuger direkt...sinnes.

Vadå "rökt", klart att butiken inte kan hitta på vad det skall kosta att låna hem en produkt. Vad det anser är inte intressant, de kan tycka vad de vill, men finns inga avtal så kan de inte bete sig som idioter.

Det är väll klart att pengar betalas tillbaks när varan lämnas in igen. Annars hade jag köpt varan och betalat resten.

Jag drar det vidare till rätten
Citera
2026-07-15, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det avgör rätt mycket om du säger hur mycket längre du faktiskt hade den.

Har du läst igenom butikens villkor? Det borde finnas på deras hemsida, vad som gäller vid dessa hemlån.

Det finns inga sådan info.

Jag har lånat saker förut och då har det varit ett enkelt låneavtal utan disposition, aldrig ngr problem.
Citera
2026-07-15, 01:15
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkrut1

Jag har lånat saker förut och då har det varit ett enkelt låneavtal utan disposition, aldrig ngr problem.
Hur länge hade du den hemma? Svara på frågan.
Citera
2026-07-15, 01:18
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
shit vilka idiotsvar.

Folk tror man ljuger direkt...sinnes.

Vadå "rökt", klart att butiken inte kan hitta på vad det skall kosta att låna hem en produkt. Vad det anser är inte intressant, de kan tycka vad de vill, men finns inga avtal så kan de inte bete sig som idioter.

Det är väll klart att pengar betalas tillbaks när varan lämnas in igen. Annars hade jag köpt varan och betalat resten.

Jag drar det vidare till rätten
Nä du kan inte låna hem på obestämd tid och tro du ska få behålla din deposition. Dra det till rätten istället

lycka till

osv
Citera
2026-07-15, 01:19
Avstängd
Citat:

Vem är det som går runt och lånar massa saker i butiker.
Låter mer som att du satt det i system att låna massa saker från butiker och ha trevligt med sakerna gratis ett tag och sen lämnar tllbaks dom inom 1månad osv när du lekt färdigt med produkterna.

Men du kanske tycker det är ok om du öppnar en butik och betalar massa hyra och skatter +anställda och folk som du kommer och lånar saker från dig som de sen lämnar tillbaks efter några veckor när de använt högtalarna ,tv elle vad det nu är på partyn.

Klart du inte får tillbaks depositionen eftersom du desutom behöll den mycket längre.
Möjligt att du med förhandling kan få tillbaks en del av depositionen om de är snälla beroende på hur länge du hade den hemma.
Senast redigerad av Blatteman 2026-07-15 kl. 01:22.
Citera
2026-07-15, 01:30
Medlem
Nej, så får butiken inte göra.

Har du returnerat produkten i samma skick som när du lånade den så ska de också betala tillbaka depositionen.

Detta gäller alldeles särskilt om inte butiken har uppmanat dig att returnera produkten senast ett visst datum. Har de inte gjort det?

Du bör börja med att skicka ett kravbrev till butiken, epost går bra. Kräv återbetalning inom 10 dagar. Om butiken inte betalar och inte svarar, så är nästa steg kronofogden. Om butiken bestrider ditt krav så är nästa steg tingsrätten.

ARN är ett alternativ också.

Eftersom butiken vägrade återbetala depositionen, så kan man fundera över om du skulle ha lämnat tillbaka produkten. Rent juridiskt är det en fördel för dig att ha gjort det, men du tappade ditt enda förhandlingskort.
Senast redigerad av Veridictores 2026-07-15 kl. 01:32.
Citera
2026-07-15, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Allting i din post skriker att du är en i raden av tattare som drar till med "hamnat på sjukhus" för att inte göra rätt för dig.

Det kommer i så fall att reda ut sig när butiken begär ett läkarintyg. Till dess är det TS som startat tråden och bett om hjälp, då får vi utgå från det hen skriver.

En väldigt liknande sak hände mig alldeles nyligen, som tur var var den butiken mer välvilligt inställd och hanterade min pga sjukdom alldeles försena "reklamation" exemplariskt, vilket ledde till merförsälning för dem. Så visst händer sådana grejer. I mitt fall bad butiken inte ens om läkarintyg. De frågade till och med om jag ville låna hem den produkt som merförsäljningen innebar, innan jag bestämde mig.
Senast redigerad av Veridictores 2026-07-15 kl. 01:39.
Citera
2026-07-15, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej, så får butiken inte göra.

Har du returnerat produkten i samma skick som när du lånade den så ska de också betala tillbaka depositionen.

Detta gäller alldeles särskilt om inte butiken har uppmanat dig att returnera produkten senast ett visst datum. Har de inte gjort det?

Du bör börja med att skicka ett kravbrev till butiken, epost går bra. Kräv återbetalning inom 10 dagar. Om butiken inte betalar och inte svarar, så är nästa steg kronofogden. Om butiken bestrider ditt krav så är nästa steg tingsrätten.

ARN är ett alternativ också.
__

Eftersom butiken vägrade återbetala depositionen, så kan man fundera över om du skulle ha lämnat tillbaka produkten. Rent juridiskt är det en fördel för dig att ha gjort det, men du tappade ditt enda förhandlingskort.

Tro mig, jag tänkte tanken, då jag erbjöd mig att betala 2-3tusen kronor för att jag haft produkten längre iom omständigheterna, men det kändes inte rätt, för hur skulle jag få mina pengar i samma sek som produkten lämnas tillbaks. Det finns lite skit om butiken på google som jag sett i efterhand där de hotat kund etc.

Jag vet att butiken gjort fel, är mest förvånad att det finns så många oseriösa.

Hälften av svaren är helt IQ-befriade, tack för att du lämnar ett seriöst svar.
Citera
2026-07-15, 01:50
Medlem
Citat:
Tro mig, jag tänkte tanken, då jag erbjöd mig att betala 2-3tusen kronor för att jag haft produkten längre iom omständigheterna, men det kändes inte rätt, för hur skulle jag få mina pengar i samma sek som produkten lämnas tillbaks. Det finns lite skit om butiken på google som jag sett i efterhand där de hotat kund etc.

Jag vet att butiken gjort fel, är mest förvånad att det finns så många oseriösa.

Hälften av svaren är helt IQ-befriade, tack för att du lämnar ett seriöst svar.

Det här är flashback, minst 90% av allt som skrivs är helt IQ-befriat, de e mycke drägg här

Men som sagt, börja med ett formellt, skriftligt svar. Då har du sedan det att utgå ifrån när du tar det hela vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in