2026-07-15, 01:55
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkrut1
shit vilka idiotsvar.

Folk tror man ljuger direkt...sinnes.
Citat:
Hälften av svaren är helt IQ-befriade, tack för att du lämnar ett seriöst svar.
Det beror på att du utelämnar viktiga punkter och vägrar svara på avgörande frågor.

"Det beror på", blir nämligen svaret då.

Lycka till i rätten, du kommer garanterat torska eftersom en butik som lånar ut varor i den prisklassen mot handpenning garanterat har villkor för vad som gäller vid utlåning. Vilket gör att de har sitt på det juridiskt torra.

De kan nämligen klassat din "deposition" som handpenning vilket kan ha gjort att du ingått köpeavtal. Om du avbryter köpet utan juridisk grund ses handpenningen som ersättning till säljaren för den uteblivna affären. Säljaren har då rätt att behålla den.

Dessutom är varan du nu lånat hem hur länge som helst att se som begagnad - och därmed tappat i värde.
Om säljarens faktiska ekonomiska skada är större än handpenningen (t.ex. om de tvingats sälja varan billigare till någon annan), kan du bli skyldig att betala mellanskillnaden.
Senast redigerad av frange 2026-07-15 kl. 02:03.
Citera
2026-07-15, 02:20
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Vadå "rökt", klart att butiken inte kan hitta på vad det skall kosta att låna hem en produkt. Vad det anser är inte intressant, de kan tycka vad de vill, men finns inga avtal så kan de inte bete sig som idioter.
Det är ju det de kan.

Du har ett kvitto som säger att du gett dem 11,000 och att du, i utbyte, har fått ett hemlån av en vara.

Om det inte finns något avtal (på papper) som säger att pengarna är en deposition som ska ges tillbaka, så kan butiken hävda att du har betalat 11,000 kr för att hyra varan en väldigt lång tid.

Det är ju ord mot ord i så fall, och det ser inte bra ut för dig, eftersom det var du som först bröt (det muntliga) avtalet, att lämna tillbaka varan i tid. Och så vitt vi vet så kan det ju ha dröjt flera veckor eller t.o.m. månader över tiden, eftersom du är ovillig att berätta hur långt "betydligt längre" innebär.

Eller som användaren frange var inne på, "depositionen" är i själva verket en handpenning. Då är pengarna deras.
Det spelar ingen roll om du "vet att de har gjort fel", om butiken har papper och lagen på sin sida.

En läxa som kostat dig 11,000 kr i lärpengar (om du inte fullföljer köpet).

I fortsättningen så ska du inte ge 11,000 kr till en oseriös butik i utbyte mot ett hemlån.
Utan att få någonting skriftligt, med enbart ett muntligt avtal om att pengarna ska ges tillbaka om du följer (det muntliga) avtalet.
För att sedan bryta mot (det muntliga) avtalet.

Men om jag har missat något och du faktiskt har papper på att du ska få tillbaka dina pengar, så kan dem inte behålla pengarna.
Kontakta berörda myndigheter så löser det sig antagligen. Men någonting säger mig att det inte är så enkelt, och då kan du känna dig rökt.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-15 kl. 03:17.
Citera
2026-07-15, 05:10
Medlem
Klandalfs avatar
Troll.

(FB) Inrednings"hjälp" - bestrider fakturan

Citat:
Min son blir sjuk vid tillfälle och jag tar en pause, hon mailar mig och frågar om jag hittat ngn annan inredare eller pausat projektet. Jag säger till henne att jag är sjuk och återkommer. Men hon är väldigt snabb på att skicka en slutfaktura rakt upp och ner

(FB) Hantverkare som gick rakt in i lägenheten

Citat:
Det gick ett par veckor där jag var väldigt sjuk och de ringde mig och frågade mig när de skulle få betalt. Jag förklarade att jag ville ha en skriftlig
redogörelse för vad olika poster innebar.

Samma "problem" som återkommer hela tiden:
(FB) Debitering av servicebil
(FB) Att välja advokat/jurist - Tvist med hantverkare (Badrum)
(FB) Hantverkare och falska fakturor etc.
Citera
2026-07-15, 05:18
Medlem
Du har inte uppfyllt din del av avtalet så att kräva att få tillbaka alla pengarna blir svårt.
Citera
2026-07-15, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Troll.

Märkligt beteende att konstant hamna i tvister. Särskilt om man känner till sin egen historik med veckolånga sjukdomar.
Citera
2026-07-15, 09:17
Medlem
Citat:
Har en butik verkligen rätt att ensidigt behålla en deposition eller göra om den till ett tillgodohavande när det inte finns något skriftligt avtal eller några villkor som reglerar detta? Hur hade ni gått vidare – ARN, tingsrätten eller på något annat sätt?
Jag kan inte se att de har rätt till det om det inte finns något avtal om detta. Kom ni överhuvudtaget överens om hur länge du skulle få låna produkten? Om ni inte gjorde det kan de ju inte ens hävda att du lånat den för länge.

Kom ihåg att företaget har ju under lånetiden kunnat åtnjuta ränta på dina pengar (samtidigt som du möjligtvis haft nytta av produkten), så det har inte gått så mycket nöd på dem. De flesta företag tillåter inte ens att man lånar hem prylar, så de måste ju ha övervägt riskerna med att låna ut saker om de nu valt att göra detta. Om företaget faktiskt vill ha tillbaka produkten bör de ju i första hand kontakta dig och om de inte får godtagbart svar har de möjlighet att via Kronofogden få hjälp att ta tillbaka den. Att istället vara passiv och vara sur på kunden och sno hela depositionen när kunden senare lämnar tillbaka produkten är inte rätt väg att gå.

Nu vet jag inte om du använt kreditkort eller betalkort, men om du använt kreditkort kan du mot banken åberopa invändningsrätten och du har alltså en lagstadgad rättighet att istället kräva att banken ska betala tillbaka pengarna; gör isåfall en kortreklamation. Även om du använt betalkort bör du ändå göra en kortreklamation (om inte tidsgränsen för detta gått ut) men banken har ingen lagstadgad skyldighet att betala tillbaka pengarna. Detta är det enklaste sättet om det fungerar och det är gratis.

Om saken inte löses genom kortreklamation kan du prova med ARN, vilket visserligen kostar 150 kr, men kom ihåg att i ditt yrkande skriva in att du vill att företaget ska ersätta dig för denna kostnad, utöver att betala tillbaka depositionen.

Vill du ha dröjsmålsränta (f.n. 10% enligt lag) enligt 6 § räntelagen under tiden tills de betalar ska du till företaget skicka in ett skriftligt krav på det belopp som du vill att företaget ska betala tillbaka (11 000 kr) och meddela att "underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta". Dröjsmålsräntan börjar då räknas 30 dagar efter att du skickar kravet. Kom ihåg att skicka med en kopia på detta meddelande till ARN som "bevis" och lägg till i yrkandet att du kräver ränta enligt 6 § räntelagen.

Om det inte löses via ARN kan du skicka in ett betalningsföreläggande till Kronofogden.
Citera
2026-07-15, 09:56
Medlem
67arigGubbes avatar
Ts är cp störd, och tattare (läs gamla trådar)

Lånar saker i butik o håller på.

Vem fan gör det?

Lånade du en stor tv för att kolla på VM och sen tänkt låna tillbaka den eller?

Nädu! Du vägrar svara på längden du hade varan, det gör allt tydligt att felet är DITT!
Citera
2026-07-15, 10:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

Vem fan gör det?

Nädu! Du vägrar svara på längden du hade varan, det gör allt tydligt att felet är DITT!

Hade det varit en engångsgrej så hade jag kunna tro att någon hamnar på sjukhus men efter ts trådhistorik där personen alltid spelar offer så känna det mer som att ts lånar något och har den prylen i månader och vill lämna tillbaka utan att stå för kostnaden. När man lånar hem något liknande så skulle jag säga att max ett par dar eller en helg är rimligt men inte längre än så. Det är som att provköra en bil och ta den på en europaresa i 3 veckor
Citera
2026-07-15, 10:56
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Troll.

Sinnessjuk människa som antagligen söker uppmärksamhet för sin sjukdom.
Citera
2026-07-15, 11:39
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Ytterligare en tråd "kränkt narcissist som själv betett sig som idiot sjunger ut om hur elak världen är".

Man lånar inte produkter värda 60.000 kr.

Man ger inte 11.000 kr till en butik utan exakt avtal.

Man väntar inte extra länge med att lämna tillbaka en så dyr produkt, kanske hade butiken en annan köpare på lut.

Vad som är exakt rätt enligt lagboken kan man ju ta reda på via en advokat. Som också kostar 11.000 kr så lika bra att bita ihop och inte göra om felet?

Haschdimma över TS.
Citera
2026-07-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Sinnessjuk människa som antagligen söker uppmärksamhet för sin sjukdom.

De är sommarlov, personen har väl inga vänner eller sådant därav sina idiot trådar
Citera
2026-07-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

Vem fan gör det?

En klasskamrat till en av mina kompisar köpte (lånade) diverse produkter (datorer, stereo, TV) och utnyttjade sedan butikens ångerrätt.

NetOnNet t.ex. har en väldigt generös ångerrätt för medlemmar (90 dagar) och han betalade gärna för att återställa varan till nyskick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in