2026-07-14, 23:59
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej man har nekat för badrummet inte är fackmannamässigt utfört, detta gäller även om man gjort den själv eller ett företag gjort den, lagen är tydlig fakmannamässigt utförd. det är just genom detta man nekar försäkringen, man kan inte hänvisa till en yttre skadepåverkan som orsakat felet, man hänvisa den är felaktigt utförd.

Tro mig jag är i branchen o jag varit ordförande länge, har haft många duster med försäkringsbolag både som egen o via ordförandeskapet.

Vad jag brukar göra är att hjälpa kunder o formulera sig rätt till föräkringsbolag ang hur skador uppstått, ex var en som fått sitt tak uppruttnat, han hade råka bygga själv o satt igen alla luftningar, ville sedan inte använda plast, jag bad han hänvisa detta har varit gjort för över 20 år sedan o taket har däremot satt sig lite o luftningar har täppt igen, då gäller försäkringen, dvs en en yttre händelse o inte egen skappad.

det är just här problemet ligger, man konstatera badrummet är fel utfört, o enda som råkar i kläm är brf ägaren, det är just genom detta du nu förstår, man äger bostaden annars skulle det handla om föreningens skada.
Du har helt rätt i att man bara behöver uppfylla BBR eller egentligen PBL för att badrummet ska räknas som fackmannamässigt utfört. Vem som gjort det spelar mindre roll.

Om du nu är så rutinerad ordförande borde du veta att det inte finns någon som är brf ägare, utan man köper en andel av föreningen och får således nyttjanderätt på sitt lägenhetsnummer som ska vara upptagen. Det som händer här nu är att en annan nyttjanderättshavare lidit skada på grund av vatten. Deras försäkring täcker deras skada och kommer kräva pengarna av den som orsakat skadan. Det verkar som att den som fått sitt eget ytskikt skadat med vatten inte får ersättning från sin bostadsrättsförsäkring och inte heller genom eventuell tilläggsförsäkring.
Citera
2026-07-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Jag menar ju, och den teknisk förvaltaren menade så också i början, att troligtvis har översvämningen varit så omfattande så en liten uppvikning vid tröskeln inte hade spelat någon roll. Men svårt att bevisa det.

Men detta visar ju ännu meer att hyresgästen låtit dusch spola utan tillsyn=
försumligt o skadeståndsansvar
Citera
2026-07-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Då har försäkringsbolaget tyvärr rätt enligt klausul. 1994 är brytåret.

Det är din skyldighet att se till att du uppfyller avtalets villkor för att ha rätt till ersättning.

Vad exakt menar du med 1994?

Enligt en tråd by byggahemma-forumet så är kravet om uppvikt tröskel från 2014. Har inte kunnat bekräfta det än. Vet du något om det?
Citera
2026-07-15, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fast det står inte hur det hänt utan bara att det hänt vid duschning. Det står inte heller stopp på golvbrunn utan stopp i golvbrunn. Jag hade hävdat att det var stopp i rören. Rören måste vara brf ansvar.

Man har gjort tester där man bekräftar att det inte är något fel i rören. Finns med j protokollet.
Citera
2026-07-15, 00:01
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Jag menar ju, och den teknisk förvaltaren menade så också i början, att troligtvis har översvämningen varit så omfattande så en liten uppvikning vid tröskeln inte hade spelat någon roll. Men svårt att bevisa det.
Det är skaderegleraren som bestämmer det. Ingen annan.

Jämför det med att köra din bil avställd och obesiktigad. Isåfall täcker inte din trafikförsäkring eventuell skada som du orsakar i den. Även om det skulle hänt ändå.
Citera
2026-07-15, 00:03
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fast det står inte hur det hänt utan bara att det hänt vid duschning. Det står inte heller stopp på golvbrunn utan stopp i golvbrunn. Jag hade hävdat att det var stopp i rören. Rören måste vara brf ansvar.
Du tror inte att försäkringsbolaget kollar upp det?

Folk glömmer att försäkringsbolaget är ett vinstdrivande aktiebolag som skickar ut reglerare eller resvärdesledare som jobbar för deras sak.
Citera
2026-07-15, 00:03
Medlem
Citat:
Jag är rädd att den försäkringen inte kommer gälla heller pga tätskiktet- att de hävdar att skadan inte är pga hyresgästens försumlighet

Men då är det ju ingen utfyllnadsförsäkring - läs mitt nästa svar hyresgästen har varit försumlig
o låtit duschen spola utan kontroll alt låtit den spola in i lägenheten

Nedsättning av hyran borde quasas försäkring också täcka
Citera
2026-07-15, 00:06
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Vad exakt menar du med 1994?

Enligt en tråd by byggahemma-forumet så är kravet om uppvikt tröskel från 2014. Har inte kunnat bekräfta det än. Vet du något om det?
Sedan 1994 finns det krav på att badrum ska vara utrustade med tätskikt. Kan du inte framställa bevis eller dokumentation på att badrummet är renoverat vid en viss tidpunkt eller med giltigt kvalitetsintyg drar försäkringsbolaget till med att det inte uppfyllt standard som borde funnits.

Du får gärna bevisa motsatsen till det. Du lär ha fått frågan av de under utredningen och har säkerligen inte kunnat inkomma med efterfrågat underlag. Jag vet inte är inte ett svar som de ger dig en halv miljon för.
Citera
2026-07-15, 00:07
Medlem
Citat:
Du har helt rätt i att man bara behöver uppfylla BBR eller egentligen PBL för att badrummet ska räknas som fackmannamässigt utfört. Vem som gjort det spelar mindre roll.

Om du nu är så rutinerad ordförande borde du veta att det inte finns någon som är brf ägare, utan man köper en andel av föreningen och får således nyttjanderätt på sitt lägenhetsnummer som ska vara upptagen. Det som händer här nu är att en annan nyttjanderättshavare lidit skada på grund av vatten. Deras försäkring täcker deras skada och kommer kräva pengarna av den som orsakat skadan. Det verkar som att den som fått sitt eget ytskikt skadat med vatten inte får ersättning från sin bostadsrättsförsäkring och inte heller genom eventuell tilläggsförsäkring.
Nej du har fel, en förening kan inte ta din insats du gav för lägenheten, en förening kan inte påverka vad du ska ha för golv eller tapeter, färg på taket eller köksluckor, dörrar garderober osv, det är din ensak.
Föreningen äger bara din ytterdörr, stommen, fönster, läcker en kran är det du som ska fixa den, det samma med toa stol, det är ditt ansvar. har du renoverat för 1-2 år sedan har trägolv osv får du ersatt till fullt värde har du inte renoverat betalar du för åldersavdrag, genom detta, du äger det mesta du kan se i lägenheten, dvs ytskikt, när du säljer har du rätt att dra av din andel i föreningen, den andel föreningen har amoterat vs den ägarandel, dvs genom detta är du alltså en ägare o inte hyresgäst.
Senast redigerad av hjorten16 2026-07-15 kl. 00:11.
Citera
2026-07-15, 00:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Förstår även inte på vilken grund FB tagit detta beslut när varken jag eller de vet när badrummet renoverades. Vet någon hur länge kravet på uppvikt tröskel har funnits?

Blev även förvånad att föreningen inte har något arkiv med kvalitetsdokument. Jag kan väl inte gå och renovera mitt badrum utan deras tillåtelse.

Minst sedan 1980, tror att det var standarden då, innan "Boverket" alltså.
PBL-80 tror jag byggstandarden hette dåförtiden. (Gäller än i gamla hus, tills man måste byta något väsentligt..)
Citera
2026-07-15, 00:11
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej du har fel, en förening kan inte ta din insats du gav för lägenheten, en förening kan inte påverka vad du ska ha för golv eller tapeter, färg på taket eller köksluckor, dörrar garderober osv, det är din ensak.
Föreningen äger bara din ytterdörr, stommen, fönster, läcker en kran är det du som ska fixa den, det samma med toa stol, det är ditt ansvar. har du renoverat för 1-2 år sedan har trägolv osv får du ersatt till fullt värde har du inte renoverat betalar du för åldersavdrag, genom detta, du äger det mesta du kan se i lägenheten, dvs ytskikt,
Nu spånar du iväg.

Ingenting av det du påstår är något som jag pratat om. Dessutom hjälper det inte frågeställaren.

För övrigt är det oerhört beklagligt att du som ordförande inte vet att man inte äger sin lägenhet i en bostadsrätt.

Dessutom går "insatsen" eller köpeskillingen till säljaren av sin andel. Insatsen är bara den grunddelen som banken kräver för föra över hela köpeskillingen till säljaren.

Eller du kanske menar överlåtningsavgiften?
Senast redigerad av Titanicsurvivor 2026-07-15 kl. 00:15.
Citera
2026-07-15, 00:14
Medlem
Citat:
Sedan 1994 finns det krav på att badrum ska vara utrustade med tätskikt. Kan du inte framställa bevis eller dokumentation på att badrummet är renoverat vid en viss tidpunkt eller med giltigt kvalitetsintyg drar försäkringsbolaget till med att det inte uppfyllt standard som borde funnits.

Du får gärna bevisa motsatsen till det. Du lär ha fått frågan av de under utredningen och har säkerligen inte kunnat inkomma med efterfrågat underlag. Jag vet inte är inte ett svar som de ger dig en halv miljon för.

Tack för svar. Jag kan få fram bevis på exakt årtal som är mellan 2005-2010 någon gång, men lite oklart om kravet på uppvikt tätskikt är från 2014 eller från innan 1980. Har hört olika. Så vet inte om det är värt mödan. Har ställt frågan till FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in