Citat:
Ursprungligen postat av
Titanicsurvivor
Återigen, du äger inte din bostad.
Föreningen kan absolut sätta in i stadgarna att badrummet ska renoveras med kvalitetsintyg. Ovanligt och säkerligen inte fallet här.
Vet inte var du får det ifrån att föreningen ska bestämma hur badrummet ska göras?
Ytskiktet är ju inte det som felat här. Däremot har du rätt i att man själv får försäkra det genom så kallad bostadsrättsförsäkring om man vill att det ska vara försäkrat. Det är ju den försäkringen som nu blivit nekad eftersom tätskiktet ej är korrekt.
Nej man har nekat för badrummet inte är fackmannamässigt utfört, detta gäller även om man gjort den själv eller ett företag gjort den, lagen är tydlig fakmannamässigt utförd. det är just genom detta man nekar försäkringen, man kan inte hänvisa till en yttre skadepåverkan som orsakat felet, man hänvisa den är felaktigt utförd.
Tro mig jag är i branchen o jag varit ordförande länge, har haft många duster med försäkringsbolag både som egen o via ordförandeskapet.
Vad jag brukar göra är att hjälpa kunder o formulera sig rätt till föräkringsbolag ang hur skador uppstått, ex var en som fått sitt tak uppruttnat, han hade råka bygga själv o satt igen alla luftningar, ville sedan inte använda plast, jag bad han hänvisa detta har varit gjort för över 20 år sedan o taket har däremot satt sig lite o luftningar har täppt igen, då gäller försäkringen, dvs en en yttre händelse o inte egen skappad.
det är just här problemet ligger, man konstatera badrummet är fel utfört, o enda som råkar i kläm är brf ägaren, det är just genom detta du nu förstår, man äger bostaden annars skulle det handla om föreningens skada.