2026-07-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Om du besiktat lägenheten vid köp så hade du, förmodligen, fått reda på att golvmattan var fellagd. Sen tänker jag om det var stopp i avlopp så är det väl brf ansvar? Du borde även krävt att din hyresgäst hade en hemförsäkring.

Visst är det så. Nu var jag okunnig och förstagångsköpare.
Citera
2026-07-14, 23:39
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Badrummet är väldigt litet, ca 2 kvm, så det krävs inte mycket för att nivån ska stiga och med mörkt duschdraperi ser man inte golvet bakom sig medan man duschar. Exakt förlopp vet jag inte, jag var inte på plats. Grannen hörde av sig när det började komma igenom i deras tak, och då var hyresgästen redan igång med att torka upp.

Villkoren undantar skador till följd av avvikelse från byggnorm/branschregler. Det är det undantaget de tillämpar. Men som sagt varken jag eller FB vet när badrummet är ifrån och därav vilka byggregler som var gällande då. Eller om det funnits tätning som försvunnit med tiden.
Är badrummet äldre än 1994? Vilket är är lägenheten från?
Citera
2026-07-14, 23:40
Medlem
Citat:
Om jag inte kan rikta skadeståndskrav mot min hyresgäst då det var en olyckshändelse, kan grannens FB fortfarande rikta krav mot mig?

Men du är ju överskottsvförsäkrad genom quasa
Citera
2026-07-14, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Är badrummet äldre än 1994? Vilket är är lägenheten från?

Lägenheten är från 1910-talet. Troligtvis är badrummet renoverat 2005-2014.
Citera
2026-07-14, 23:44
Medlem
Citat:
Hur kan ett stopp i golvbrunnen vara BRFs ansvar? Det var ju inte stopp i ledningen.

Hyresgästen kan mycket väl ha haft hemförsäkring. Hur tänker du att det ska hjälpa nyttjanderättshavaren när det visar sig att badrummet inte är upp till standard på tidstypisk renovering?

Kom ihåg att försäkringsbolaget inte kräver dagens säkert vatten utan dåtidens korrekta principer.
Vad bygger du det på att det inte var stopp i avloppet?
Citera
2026-07-14, 23:44
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Om jag inte kan rikta skadeståndskrav mot min hyresgäst då det var en olyckshändelse, kan grannens FB fortfarande rikta krav mot mig?
Olyckshändelse spelar ingen roll. Grundläggande är att den som orsakat skada ska hållas ansvarig. Här är det otvivelaktigt att hyresgästen orsakat skada. Frågan är om det är genom adekvat kausalitet eller oaktsamhet.

Adekvat kausalitet - badrummet har ej uppfyllt gällande branschregler och skulle annars ha klarat av en eventuell propp i avloppet. Du är ansvarig för skada.

Oaktsamhet - hyresgästen borde ha förstått att avloppet var igenstoppad och avbrutit duschandet. Även om tätskiktet varit enligt rådets rekommendationer hade vattnet orsakat skada ändå. Hyresgästen är ansvarig för skada.
Citera
2026-07-14, 23:46
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Lägenheten är från 1910-talet. Troligtvis är badrummet renoverat 2005-2014.
Då har försäkringsbolaget tyvärr rätt enligt klausul. 1994 är brytåret.

Det är din skyldighet att se till att du uppfyller avtalets villkor för att ha rätt till ersättning.
Citera
2026-07-14, 23:46
Medlem
Citat:
Återigen, du äger inte din bostad.

Föreningen kan absolut sätta in i stadgarna att badrummet ska renoveras med kvalitetsintyg. Ovanligt och säkerligen inte fallet här.

Vet inte var du får det ifrån att föreningen ska bestämma hur badrummet ska göras?

Ytskiktet är ju inte det som felat här. Däremot har du rätt i att man själv får försäkra det genom så kallad bostadsrättsförsäkring om man vill att det ska vara försäkrat. Det är ju den försäkringen som nu blivit nekad eftersom tätskiktet ej är korrekt.
Nej man har nekat för badrummet inte är fackmannamässigt utfört, detta gäller även om man gjort den själv eller ett företag gjort den, lagen är tydlig fakmannamässigt utförd. det är just genom detta man nekar försäkringen, man kan inte hänvisa till en yttre skadepåverkan som orsakat felet, man hänvisa den är felaktigt utförd.

Tro mig jag är i branchen o jag varit ordförande länge, har haft många duster med försäkringsbolag både som egen o via ordförandeskapet.

Vad jag brukar göra är att hjälpa kunder o formulera sig rätt till föräkringsbolag ang hur skador uppstått, ex var en som fått sitt tak uppruttnat, han hade råka bygga själv o satt igen alla luftningar, ville sedan inte använda plast, jag bad han hänvisa detta har varit gjort för över 20 år sedan o taket har däremot satt sig lite o luftningar har täppt igen, då gäller försäkringen, dvs en en yttre händelse o inte egen skappad.

det är just här problemet ligger, man konstatera badrummet är fel utfört, o enda som råkar i kläm är brf ägaren, det är just genom detta du nu förstår, man äger bostaden annars skulle det handla om föreningens skada.
Senast redigerad av hjorten16 2026-07-14 kl. 23:49.
Citera
2026-07-14, 23:47
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad bygger du det på att det inte var stopp i avloppet?
Utsagan som presenteras och skadereglerarens kompetens.
Citera
2026-07-14, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men du är ju överskottsvförsäkrad genom quasa

Jag är rädd att den försäkringen inte kommer gälla heller pga tätskiktet- att de hävdar att skadan inte är pga hyresgästens försumlighet
Citera
2026-07-14, 23:56
Medlem
Citat:
Olyckshändelse spelar ingen roll. Grundläggande är att den som orsakat skada ska hållas ansvarig. Här är det otvivelaktigt att hyresgästen orsakat skada. Frågan är om det är genom adekvat kausalitet eller oaktsamhet.

Adekvat kausalitet - badrummet har ej uppfyllt gällande branschregler och skulle annars ha klarat av en eventuell propp i avloppet. Du är ansvarig för skada.

Oaktsamhet - hyresgästen borde ha förstått att avloppet var igenstoppad och avbrutit duschandet. Även om tätskiktet varit enligt rådets rekommendationer hade vattnet orsakat skada ändå. Hyresgästen är ansvarig för skada.

Jag menar ju, och den teknisk förvaltaren menade så också i början, att troligtvis har översvämningen varit så omfattande så en liten uppvikning vid tröskeln inte hade spelat någon roll. Men svårt att bevisa det.
Citera
2026-07-14, 23:59
Medlem
Citat:
Utsagan som presenteras och skadereglerarens kompetens.
Fast det står inte hur det hänt utan bara att det hänt vid duschning. Det står inte heller stopp på golvbrunn utan stopp i golvbrunn. Jag hade hävdat att det var stopp i rören. Rören måste vara brf ansvar.

Citat:
... skadeorsak stopp i golvbrunnen vid duschning ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in