2026-07-14, 21:56
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag såg Peter Hegseth och kom att tänka på hans förbud mot skägg i militären. Sen såg jag männen bredvid honom, och de var också renrakade. Då började jag tänka och minns inte någon amerikansk politiker sen typ Abraham Lincoln med skägg. Sen tänkte jag på svenska politiker och det känns ovanligt där med, även om det finns ett par.

Det känns ändå som att i typ femton år eller så har alla män som kan ha någon form av skäggväxt odlat ut den på något sätt. Åtminstone vanligare än det verkar vara hos politiker. Inbillar jag mig?
Citera
2026-07-14, 22:01
Medlem
franges avatar
Carl-Oskar Bohlin, anyone?
Citera
2026-07-14, 22:27
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Carl-Oskar Bohlin, anyone?

Ja det är alltså en. Av hur många?
Citera
2026-07-14, 22:39
Medlem
JD Vance har ju skägg, men annars är det nog rätt ovanligt bland politiker. Bland USAs presidenter verkar Benjamin Harrison (1889-93) vara den senaste med skägg.
Citera
2026-07-14, 22:39
Medlem
Onanikrems avatar
Av partiledarna/avloppsrören är det ju två som någon form av skägg, det blir ju 66% drygt, av männen. Man kan inte begära att kvinnorna skall odla skägg.
Citera
2026-07-14, 22:41
Medlem
Politiker är inga riktiga män, därför har de inte skägg
Citera
2026-07-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Politiker är inga riktiga män, därför har de inte skägg
Smart sagt
Citera
Igår, 00:04
Medlem
På senare år har det blivit mycket vanligt med orakade politiker. Carl-Oskar Bohlin, Daniel Helldén, Jimmie Åkesson, Jakob Forssmed, Johan Pehrson, med flera.

Tidigare var det mest miljöpartister som hade skägg. Som Peter Eriksson, Per Gahrton, Birger Schlaug.

I USA ser man samma skägg-trend hos politiker som JD Vance och Ted Cruz.
Citera
Igår, 00:49
Medlem
FallerIfallerAs avatar
De flesta svenska manliga politiker verkar ha skägg och ju mindre hår de har på skallen desto mer skägg har de!
Citera
Igår, 00:53
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
De flesta svenska manliga politiker verkar ha skägg och ju mindre hår de har på skallen desto mer skägg har de!

Vem tänker du på förutom Carl Oskar?
Citera
Igår, 01:40
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
På senare år har det blivit mycket vanligt med orakade politiker. Carl-Oskar Bohlin, Daniel Helldén, Jimmie Åkesson, Jakob Forssmed, Johan Pehrson, med flera.

Tidigare var det mest miljöpartister som hade skägg. Som Peter Eriksson, Per Gahrton, Birger Schlaug.

I USA ser man samma skägg-trend hos politiker som JD Vance och Ted Cruz.

Helldén, Åkesson och Pehrson är ju just orakade. Skägg har de fanimig inte. Samma med Vance och Cruz.
Citera
Igår, 11:52
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Ja, Liberalernas förre ledare grillmästaren Johan Person, var vår favorit till titeln Skäggige fa'bbrorn.

HisStory: Långt innan dessa skäggiga riksdagsmän var föregångaren Kulturminister Leif "Paggan" Pagr0tsky (s). Hans tjänstebil med chaufför förde ofta Paggan till musikfestivaler och andra events.

Kulturman Marc Leverg00d hade i radio benämnt Paggan "den lille, söte".

Kanske triggade det Paggan odla "habe" (Kill1nggängets estniska, i en av deras "små" filmer).

Skägget, är numer ofta mannen i politikerns signum. Vi har själva i politiken mer förtroende för slätrakade män såväl som av andra genders.
Senast redigerad av OstermalmWeeknd Igår kl. 11:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in