Citat:
Ursprungligen postat av
bjornhagberg
Svaret är att nej i ett rättssystem där vi normalt räknar med att saker korrigeras vid felaktigheter är detta fullständigt oacceptabelt.
Det stämmer. LVU är sannolikt den sista resten av vår smutsiga socialhistoria som dessvärre fortfarande lever kvar. Ett system som borde ha reformerats för länge sedan, men som överlever därför att alldeles för få politiker vågar sätta sig emot tjänstemännen (förlåt, kvinnorna) på soc.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Om hundra år kommer människor att titta tillbaka på den här tiden och undra vad fan vi egentligen höll på med.
Ett system med så svag rättssäkerhet kring statens mest ingripande åtgärd är fullständigt oacceptabelt. Och det gäller även när föräldrar faktiskt har brustit i sitt föräldraskap. Rättssäkerhet är inte till för de "perfekta" föräldrarna. Den är till för alla. Annars är den inte värd namnet.
Dessutom är det väldigt sällan bra för ett barn att i praktiken isoleras från både sina föräldrar och sina syskon under många år. Jag har fortfarande inte sett någon forskning som visar att det i genomsnitt är en bra idé. Snarare verkar forskningen peka åt motsatt håll: att fungerande relationer till den biologiska familjen, när de kan upprätthållas på ett säkert sätt, ofta har stor betydelse för barnets identitet och långsiktiga välmående.