2026-07-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terand
Sökträffarna på mig som leder till lexbase och Krimfup är borta på Google.
Bing vägrar att ta bort. Har någon ett bra manus med rätt argument som jag kan kopiera och skicka in?

Använder du rätt forumlär hos bing?

www.bing.com/webmaster/tools/eu-privacy-request

Poängtera att webbsidorna publicerar dina personuppgifter I form av brottmålsdomar och förundersökningar där ditt namn, adress och telefonnummer förkommer och även om den direkta länken inte publicerar ditt namn så syns det ändå i sin helhet i länkens snippet och länken leder till webbsidans interna databas där du förekommer.
Citera
2026-07-14, 16:19
Medlem
https://www.handleygill.co.uk/handley-gill-blog/data-protection-article-85-gdpr-uk-gdpr-freedom-of-expression-information-journalism-c-199-24-legal- newsdesk-sweden-ab

Intressant för den intresserade.
Citera
2026-07-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Finns det någon egentlig risk att den målsägande förlorar i tingsrätten/hovrätten? EU domstolens uttalande är ju väldigt tydligt. Varför inte kräva betydligt mer? Om tingsrätten väljer att sänka skadeståndet har man ju ändå vunnit och behöver inte betala rättegångskostnader. Eller tänker jag fel här?

Om du stämmer och inte tillerkänns det skadestånd du yrkat på i din stämning utan bara en del av det, kommer du anses som delvis tappande part, och då kommer båda få stå för sina egna rättegångskostnader. Det föreskrivs i 18 kap. 4 §, 2 st. Rättegångsbalken. Det kan med andra ord bli en dyr historia om du har för avsikt att stämma i ett vanligt tvistemål där advokatkostnaderna kan springa iväg. Har du endast för avsikt att stämma upp till ett halvt prisbasbelopp, är det däremot inte någon större risk. Eftersom du i princip är garanterad att bli tillerkänd ett skadestånd. Får du i det läget stå för dina egna rättegångskostnader, kommer de utgöras av ansökningsavgiften för stämningen, samt maximalt kostnaden för 1 timmes rättslig rådgivning.

Såvida du inte har för avsikt att lägga massa tid på rättslig rådgivning utöver detta, så kommer det skadestånd du tilldöms vida överstiga de kostnader du haft för stämningen. Så ett FT-mål är i princip riskfritt.
Citera
2026-07-14, 19:21
Medlem
Jag förstår inte vad IMY gör och varför de segar. Var inte utredningarna klara och att de skulle komma ut med besluten så fort EU-domen kom? Hur kan de låta dessa företag fortsätta tjäna pengar på att kränka folks integritet? Dessutom med livstidsuthängningar på små bötesbrott osv.

Har ni mejlat dem och skyndat på dem?
Citera
2026-07-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terand
Sökträffarna på mig som leder till lexbase och Krimfup är borta på Google.
Bing vägrar att ta bort. Har någon ett bra manus med rätt argument som jag kan kopiera och skicka in?

I och med att du framgångsrikt lyckats få bort dig ifrån Googles indexering, vill du förklara stegvis hur du gjorde för att få bort dom länkarna? Behövde du referera till någon specifik paragraf osv?

Såklart, detta är endast för själva indexering, och inte för databaserna i sig, men börjar gärna där åtminstone då jag tror det lär ta några månader innan EUs avgörande slår igenom i Sverige.
Citera
2026-07-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1.lysergic
I och med att du framgångsrikt lyckats få bort dig ifrån Googles indexering, vill du förklara stegvis hur du gjorde för att få bort dom länkarna? Behövde du referera till någon specifik paragraf osv?

Såklart, detta är endast för själva indexering, och inte för databaserna i sig, men börjar gärna där åtminstone då jag tror det lär ta några månader innan EUs avgörande slår igenom i Sverige.

Citerar mitt tidigare svar då det även gäller för google men använd detta formulär hos google:

https://reportcontent.google.com/forms/rtbf

Och läs följande.

Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Använder du rätt forumlär hos bing?

www.bing.com/webmaster/tools/eu-privacy-request

Poängtera att webbsidorna publicerar dina personuppgifter I form av brottmålsdomar och förundersökningar där ditt namn, adress och telefonnummer förkommer och även om den direkta länken inte publicerar ditt namn så syns det ändå i sin helhet i länkens snippet och länken leder till webbsidans interna databas där du förekommer.
Citera
2026-07-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Citerar mitt tidigare svar då det även gäller för google men använd detta formulär hos google:

https://reportcontent.google.com/forms/rtbf

Och läs följande.
Jag har haft problem med att kopiera rätt länk. Går man helt enkelt in på sökresultatet och kopierar länken i adressfältet?
Citera
2026-07-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Jag förstår inte vad IMY gör och varför de segar. Var inte utredningarna klara och att de skulle komma ut med besluten så fort EU-domen kom? Hur kan de låta dessa företag fortsätta tjäna pengar på att kränka folks integritet? Dessutom med livstidsuthängningar på små bötesbrott osv.

Har ni mejlat dem och skyndat på dem?

Det kommer från IMY, men man får ge det tid. Tänk på att det är semestertider och att domen inte ens är en vecka gammal.
Citera
2026-07-14, 22:42
Medlem
GDPRWarriors avatar
Den 9 juli borde bli en röd dag. Inte för att vi behöver ännu en ledig dag, utan för att den påminner oss om att den personliga integriteten är en grundläggande rättighet värd att värna.

Hade jag varit Gunnar Strömmer hade jag infört Integritetsdagen. En dag då mobilen får vila, familjen går före skärmen och alla som hanterar personuppgifter får en vänlig påminnelse om att GDPR inte är ett förslag det är lag. 🇪🇺
Citera
2026-07-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Den 9 juli borde bli en röd dag. Inte för att vi behöver ännu en ledig dag, utan för att den påminner oss om att den personliga integriteten är en grundläggande rättighet värd att värna.

Hade jag varit Gunnar Strömmer hade jag infört Integritetsdagen. En dag då mobilen får vila, familjen går före skärmen och alla som hanterar personuppgifter får en vänlig påminnelse om att GDPR inte är ett förslag det är lag. 🇪🇺
Eloge till dig för allt arbete du gjort GDPRwarrior, hoppas du får ditt maximala skadestånd som du yrkat på, det förtjänar du minst sagt.

Jag vill inte vara för på eller något men har du några fler uppdateringar gällande processen? Något mer som händer som du kan berätta för oss?
Citera
2026-07-14, 23:36
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Eloge till dig för allt arbete du gjort GDPRwarrior, hoppas du får ditt maximala skadestånd som du yrkat på, det förtjänar du minst sagt.

Jag vill inte vara för på eller något men har du några fler uppdateringar gällande processen? Något mer som händer som du kan berätta för oss?
Båda processerna pågår fortfarande. Nästa viktiga steg gäller Lexbase-målet, där tidsfristen är den 11 augusti. Från min sida är underlaget redan färdigställt
Citera
2026-07-14, 23:42
Avstängd
Tearsinrains avatar
Har skickat in till Lexbase och hänvisat till GDPR. Vad är nästa steg när de (för det räknar jag med) inte tagit bort mig efter tidsfristen jag gett dem löpt ut? Lexbase har förstört mitt liv totalt som inga pengar i världen kan hjälpa till med. Pga. de la upp ett fall där jag är helt oskyldig där ett vittne begått mened.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in