2026-07-13, 23:45
Medlem
JasonDuvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Om de får stänga ned lämnar jag till myndigheter.
Ja, du lär ju inte kunna stänga ner nått på din egen lilla kammare.

Jag märker att du i övrigt inte kommenterar det jag skriver utan du skriver massa egna tankar och citerar mig så jag har tagit bort det du skrivit.
Citat:
Det har aldrig handlat om AI, det handlar om det redaktionella arbetet. Aftonbladet använder säkert AI på något sätt, men när de publicerar en artikel om brott då gör de inte detta på samma sätt som t.ex. Lexbase där man gör det enkelt för användaren att identifiera personen genom betalning. Aftonbladet för inte heller ett personregister, detta är givetvis av stor vikt.
Igen, du kommenterar inte vad jag skriver utan svamlar bara.
Citat:
Därför är inte Aftonbladet en databas, det är inte ett personregister och har aldrig varit. Poängen är, varför publicerar man en artikel? Vad är poängen? Vad är det allmäna intresset?
Finns det en verknadshöjd? Hur och varför har artikeln skapats? På Aftonbladet kan man svara på dessa frågor, det finns en etisk avvägning innan publicering.
Aftonbladet är i allra högsta grad en databas, både i teknisk mening och i juridisk mening. Hur definierar du personregister? Att det är sökbart på personer? Det går att söka på Aftonbladet på personer, det finns till och med ett sökfält för detta. Och det sker mot betalning i det att man kan betala för att låsa upp Aftonbladets artiklar.
Citat:
Nej, det kommer smälla till mot rättsdatabaserna. Antagligen kommer det smälla till mot krimfup först och hårdast då de gjort absolut ingenting för att sminka grisen, det är rakt av en indexering med rådata. Lexbase har sminkat grisen absolut, men de lär inte komma undan. Hur mycket det smäller får vi se, men de kommer inte kunna fortsätta som de gjort.

Om du börjar läsa vad jag skrivit tidigare, jag har aldrig hävdat att de bara kommer stängas ned. Jag är inte heller rusig då jag är nykter 24/7 365 dagar om året.
Så det "smäller" men det betyder inte att de stängs ner? När kan det här "smällandet" väntas då?
Citat:
Du verkar inte förstått, databaser är det man attackerar. Undantaget görs för journalister, inte databaser. Databaser kommer inte vara okej. Därför kommer man att försöka "sminka grisen" och säga att det inte är en databas där syftet är masspublicering och indexering av domar för försäljning.
Som sagt, alla websidor är databaser i teknisk och juridisk mening. Du kan inte hitta på egna definitioner. Men du närmar dig, förmodligen omedvetet, vid någon slags defintion av databas som inte skulle omfattas av undantaget i GDPR, nämligen "masspublicering och indexering av domar för försäljning". Dock, Lexbase gör ju inte detta; de säljer artiklar om domar. Förstår du nu varför gränsdragningen inte är så lätt att definiera i en lag? Jag har påstått att det nog blir en domstolsfråga i varje enskilt fall när bedömningarna ska göras.
Citat:
Jag har inget emot att du försöker vara en voice of reason. Men jag har knappast tagit ut något i förskott. Jag lovar ingenting, däremot förstår jag vad som åsamkar databaserna skada och det är att tvinga dem att svara på massor med stämningar. De har historiskt velat komma till en förlikning när personer gjort detta. Fundera på varför? De har noll intresse av att hamna i tingsrätten och det var innan EU domen.
Då förstår jag din strategi bättre, du hoppas att folk ska läsa här och att det ska bli så många som stämmer att det ska översvämma de här företagen.

Nåväl. Apropå Fuplex så kan jag avslöja att kokaindömde Liam Stepanyan och hans bror Ara Stepanyan satt häktade för grov misshandel under föra året. Ara dömdes för några månader sedan till åtta månaders fängelse medan Liam friades (se Göteborgs TR B 18987-25). Det var en uppgörelse mellan kriminella. Liams telefon med Gucci-skal blev beslagtagen av polisen och då inkom Liam med sina utgivningsbevis till tingsrätten för att hävda att det fanns källskyddat material på telefonen. Tingsrätten gick på Liams linje och beordrade polisen att ge tillbaka telefonen så den kunde inte undersökas och Liam klarade sig undan. Då Liam själv gillar att sprida förundersökningar så har han säkert inget emot att han och hans brors förundersökning läggs ut här. Jag tror ärligt talat inte att nyligen importerade multikriminella klanbabbar var det man hade i åtanke när man valde att införa möjlighet att köpa utgivningsbevis för databas.

Om vanlig media och politiker förstod vad det är för gangsters som driver de här rättsdatabaserna så hade man agerat mer som den organiserade brottslighet det är. Problemet är att medierna själva använder dessa tjänster.
Senast redigerad av JasonDuval 2026-07-13 kl. 23:50.
Citera
2026-07-14, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JasonDuval

Jag märker att du i övrigt inte kommenterar det jag skriver utan du skriver massa egna tankar och citerar mig så jag har tagit bort det du skrivit.
Aftonbladet är i allra högsta grad en databas, både i teknisk mening och i juridisk mening. Hur definierar du personregister? Att det är sökbart på personer? Det går att söka på Aftonbladet på personer, det finns till och med ett sökfält för detta. Och det sker mot betalning i det att man kan betala för att låsa upp Aftonbladets artiklar.
Så det "smäller" men det betyder inte att de stängs ner? När kan det här "smällandet" väntas då?
Som sagt, alla websidor är databaser i teknisk och juridisk mening. Du kan inte hitta på egna definitioner. Men du närmar dig, förmodligen omedvetet, vid någon slags defintion av databas som inte skulle omfattas av undantaget i GDPR, nämligen "masspublicering och indexering av domar för försäljning". Dock, Lexbase gör ju inte detta; de säljer artiklar om domar. Förstår du nu varför gränsdragningen inte är så lätt att definiera i en lag? Jag har påstått att det nog blir en domstolsfråga i varje enskilt fall när bedömningarna ska göras.
Då förstår jag din strategi bättre, du hoppas att folk ska läsa här och att det ska bli så många som stämmer att det ska översvämma de här företagen.

Nåväl. Apropå Fuplex så kan jag avslöja att kokaindömde Liam Stepanyan och hans bror Ara Stepanyan satt häktade för grov misshandel under föra året. Ara dömdes för några månader sedan till åtta månaders fängelse medan Liam friades (se Göteborgs TR B 18987-25). Det var en uppgörelse mellan kriminella. Liams telefon med Gucci-skal blev beslagtagen av polisen och då inkom Liam med sina utgivningsbevis till tingsrätten för att hävda att det fanns källskyddat material på telefonen. Tingsrätten gick på Liams linje och beordrade polisen att ge tillbaka telefonen så den kunde inte undersökas och Liam klarade sig undan. Då Liam själv gillar att sprida förundersökningar så har han säkert inget emot att han och hans brors förundersökning läggs ut här. Jag tror ärligt talat inte att nyligen importerade multikriminella klanbabbar var det man hade i åtanke när man valde att införa möjlighet att köpa utgivningsbevis för databas.

Om vanlig media och politiker förstod vad det är för gangsters som driver de här rättsdatabaserna så hade man agerat mer som den organiserade brottslighet det är. Problemet är att medierna själva använder dessa tjänster.

Allt på internet är en databas, ett intressant men felaktig påstående. Aftonbladet, absolut inte en databas, även om en sådan finns i bakgrunden.

Lexbase en databas med ett sökbart register. Solklart. Däremot hävdar ju Lexbase till förbannelse att de inte är det, undra varför? Sminka grisen var det ja. När du skriver återupprepar du ju främst Gunnars egna argument. Se upp för det, vi behöver inte låtsas som att hans skitsnack stämmer. En gris är en gris och förblir en gris.

Har du inte förstått det än med stämningar det har skrivits flera gånger, och du har gång på gång försökt att framställa detta som något negativt. För den som kör på förenklat tvistemål är det i princip ofarligt, däremot förbaskat jobbigt för företagen. Bra att du börjar hänga med på den punkten.

Jag har aldrig påstått att detta inte är en fråga för domstolarna. Du borde lugna dig lite.

Jag har ingen aning om när IMY gör något, jag jobbar inte där.

Ja, visst är personerna bakom krimfup rövhattar. Det är personerna bakom alla dessa företag. Gunnar är ju gammal moderat. Acta publica är väl AFA kopplat etc...

När man läser vad de la fram för skäl till att häva beslaget av telefonen är det inte utgivningsbeviset som är det relevanta... Det framgår inte heller om beslaget upphävdes. Detta är dock totalt OT.
Senast redigerad av ManZerManZour 2026-07-14 kl. 00:19.
Citera
2026-07-14, 00:18
Medlem
Kan bidra med info att det verkar som om företagen bara legat på knappen tills EU domstolen sagt sitt.

För ca 6 månader sedan skickade jag en formell begäran via mail om radering enligt artikel 17 till samtliga upplysningssidor.

Bara mrKoll och upplysning.se struntade i detta alla andra raderade. (Finns inte på lexbase eller krimfup).

Har kollat med jämna mellanrum på mrKoll och upplysning. I dag är uppgifterna raderade. De fanns där igår. 6 månader efter begäran, undrar om det har något samband?
Citera
2026-07-14, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Kan bidra med info att det verkar som om företagen bara legat på knappen tills EU domstolen sagt sitt.

För ca 6 månader sedan skickade jag en formell begäran via mail om radering enligt artikel 17 till samtliga upplysningssidor.

Bara mrKoll och upplysning.se struntade i detta alla andra raderade. (Finns inte på lexbase eller krimfup).

Har kollat med jämna mellanrum på mrKoll och upplysning. I dag är uppgifterna raderade. De fanns där igår. 6 månader efter begäran, undrar om det har något samband?

Intressant, jag blev bortplockad från samtliga av dessa sidor för länge sedan på begäran. Det är inte dessa som bråkar mest, det är krimfup osv.
Senast redigerad av ManZerManZour 2026-07-14 kl. 00:33.
Citera
2026-07-14, 00:36
Medlem
Citat:
Intressant, jag blev portblockad från samtliga av dessa sidor för länge sedan på begäran. Det är inte dessa som bråkar mest, det är krimfup osv.

Ja jag har förstått att dessa två lexb + krimf har varit de största fulspelarna, tyvärr vet jag inte hur de resonerar.
Citera
2026-07-14, 00:40
Medlem
Citat:
Ja jag har förstått att dessa två lexb + krimf har varit de största fulspelarna, tyvärr vet jag inte hur de resonerar.

Du kan ju läsa igenom tråden, men jag kan ge dig en snabbis här.

De hävdar att deras verksamhet är skyddad då de har utgivningsbevis och att de därför har ett undantag från GDPR. Det är egentligen det.
Citera
2026-07-14, 00:48
Medlem
Citat:
Du kan ju läsa igenom tråden, men jag kan ge dig en snabbis här.

De hävdar att deras verksamhet är skyddad då de har utgivningsbevis och att de därför har ett undantag från GDPR. Det är egentligen det.
Men nu när EU domstolen sagt att undantaget inte står över gdpr, så kan de ju inte framhärda i detta tänker jag.

Tydligt blev ju nu att det inte är journalistik verksamhet. Vad ska de göra? Hävda att det istället är konstnärlig verksamhet och hävda att alla medborgarnas personuppgifter och domar utgör ett enda stort konstverk som får publiceras?

Inget förvånar mig längre gällande dessa klåpares uppfinningsrikedom.
Citera
2026-07-14, 00:53
Avstängd
Citat:

den där klanen har problem snart sanna mina ord
Citera
2026-07-14, 01:16
Medlem
Citat:
Men nu när EU domstolen sagt att undantaget inte står över gdpr, så kan de ju inte framhärda i detta tänker jag.

Tydligt blev ju nu att det inte är journalistik verksamhet. Vad ska de göra? Hävda att det istället är konstnärlig verksamhet och hävda att alla medborgarnas personuppgifter och domar utgör ett enda stort konstverk som får publiceras?

Inget förvånar mig längre gällande dessa klåpares uppfinningsrikedom.

Klart de kommer att framhärda så länge de kan. Det är verkligheten och även om min kära vän Jason Duval gång på gång försöker framhärda i att jag inte inser detta är jag rörande överens med honom om att de kommer försöka med varenda krumbukt som finns i boken.
Citera
2026-07-14, 01:50
Medlem
Citat:

Oj, tråkigt för killen att hans privata nuvarande nummer, kopplat till hans Swish, står skrivet i klartext på sida 3 i din andra länk, https://smallpdf.com/file#s=a4663138-7a45-4c40-9a93-cc51e5e58d3a. Deras förmodade företagsnummer på sida 1 i din första länk är säkert inte lika viktigt för dom.
Citera
2026-07-14, 02:50
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jutensomforsvann
Okej, dags att knyta ihop säcken.
Sommaren är här. Undertecknad ska ge mig ut från kontoret.
Så, vad är we up against här?

Vi vet nu (det alla visste som har en hjärna) att:
  1. Snokarmarknaden är 'busted': Masspublicering av känsliga personuppgifter i vinstsyfte under täckmantel av journalistik är officiellt dött efter EU-domstolens dom i mål C-199/24.
  2. IMY är en Potemkin-kuliss: Att förlita sig på myndigheten är som att titta på en dockteater. De har agerat vuxendagis och passiv statist under perioden 2014-2026. De kommer inte att lösa detta nu. Åren kommer gå, det ska begravas etc.

Rättsliga åtgärder och hantering nu:

A. Registerutdrag och radering: Skicka krav på registerutdrag (Artikel 15) och radering (Artikel 17) till Lexbase, Verifiera och resten av sajterna. Syna deras dolda loggar. Kräva radering.

B. Anmälan till IMY: Görs uteslutande för att dokumentera processen och etablera det formella underlaget inför framtida skadeståndskrav mot staten via Justitiekanslern (JK).

C. Stämning mot Lexbase & Co: Inledande FT-mål (förenklat tvistemål under ett halvt prisbasbelopp, max 29 600 kr för att minimera risken för rättegångskostnader) baserat på brott mot GDPR. De besuttna och modiga trycker självklart av fullskaliga T-mål med sjusiffriga skadeståndskrav.

D. Stämning mot rekryteringsbolagen: FT-mål eller fullskaliga T-mål mot arbetsgivare och HR-aktörer som kört dolda bakgrundskontroller via sina ATS-system (HR-system). De har systematiskt brutit mot Artikel 14 genom att inte informera sökande, samt blockerat folk rättsvidrigt från sökta jobb utan rätt till genmäle.

E. Radering hos Ratsit, Merinfo & Hitta: Formella krav på borttagning och rättelse av känsliga kopplingar och flaggningar. → Sedan FT-mål.

---

Så, vi prickar av dessa åtgärder A - E för samtliga 10 stora mottagare eller 50+ mottagare totalt. Sen är det sommarlov. 🏝️

Lexbase-lagföring är inte livet... inte ens halva... nu tar vi total "hon dansade en sommar"-vibe medan byråkrater och allehanda parasiter utan rent mjöl i påsen får lägga sig febriga i källaren och läsa på hur de ska klara sig billigt undan om de kan. 🤒

När tusentals medborgare nu aktiverar dessa verktyg blir det med tiden en global nyhetsflash när omvärlden inser vad Sverige har sysslat med och tillåtit denna digitala slakt av oskyldiga medborgares liv under ett helt decennium.

Löfven var orolig för Sverigebilden... haha! 🌍

Nåja, vi vet ju alla att skillnaden mellan genialitet och galenskap är hårfin. Vi föser tillbaka rättsstaten nu på rätt sida hårkorset. 🎯
Finns det någon egentlig risk att den målsägande förlorar i tingsrätten/hovrätten? EU domstolens uttalande är ju väldigt tydligt. Varför inte kräva betydligt mer? Om tingsrätten väljer att sänka skadeståndet har man ju ändå vunnit och behöver inte betala rättegångskostnader. Eller tänker jag fel här?
Citera
2026-07-14, 10:46
Medlem
Sökträffarna på mig som leder till lexbase och Krimfup är borta på Google.
Bing vägrar att ta bort. Har någon ett bra manus med rätt argument som jag kan kopiera och skicka in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in