Ja, du lär ju inte kunna stänga ner nått på din egen lilla kammare.
Jag märker att du i övrigt inte kommenterar det jag skriver utan du skriver massa egna tankar och citerar mig så jag har tagit bort det du skrivit.
Nåväl. Apropå Fuplex så kan jag avslöja att kokaindömde Liam Stepanyan och hans bror Ara Stepanyan satt häktade för grov misshandel under föra året. Ara dömdes för några månader sedan till åtta månaders fängelse medan Liam friades (se Göteborgs TR B 18987-25). Det var en uppgörelse mellan kriminella. Liams telefon med Gucci-skal blev beslagtagen av polisen och då inkom Liam med sina utgivningsbevis till tingsrätten för att hävda att det fanns källskyddat material på telefonen. Tingsrätten gick på Liams linje och beordrade polisen att ge tillbaka telefonen så den kunde inte undersökas och Liam klarade sig undan. Då Liam själv gillar att sprida förundersökningar så har han säkert inget emot att han och hans brors förundersökning läggs ut här. Jag tror ärligt talat inte att nyligen importerade multikriminella klanbabbar var det man hade i åtanke när man valde att införa möjlighet att köpa utgivningsbevis för databas.
Om vanlig media och politiker förstod vad det är för gangsters som driver de här rättsdatabaserna så hade man agerat mer som den organiserade brottslighet det är. Problemet är att medierna själva använder dessa tjänster.
Jag märker att du i övrigt inte kommenterar det jag skriver utan du skriver massa egna tankar och citerar mig så jag har tagit bort det du skrivit.
Citat:
Igen, du kommenterar inte vad jag skriver utan svamlar bara.
Det har aldrig handlat om AI, det handlar om det redaktionella arbetet. Aftonbladet använder säkert AI på något sätt, men när de publicerar en artikel om brott då gör de inte detta på samma sätt som t.ex. Lexbase där man gör det enkelt för användaren att identifiera personen genom betalning. Aftonbladet för inte heller ett personregister, detta är givetvis av stor vikt.
Citat:
Aftonbladet är i allra högsta grad en databas, både i teknisk mening och i juridisk mening. Hur definierar du personregister? Att det är sökbart på personer? Det går att söka på Aftonbladet på personer, det finns till och med ett sökfält för detta. Och det sker mot betalning i det att man kan betala för att låsa upp Aftonbladets artiklar.
Därför är inte Aftonbladet en databas, det är inte ett personregister och har aldrig varit. Poängen är, varför publicerar man en artikel? Vad är poängen? Vad är det allmäna intresset?
Finns det en verknadshöjd? Hur och varför har artikeln skapats? På Aftonbladet kan man svara på dessa frågor, det finns en etisk avvägning innan publicering.
Finns det en verknadshöjd? Hur och varför har artikeln skapats? På Aftonbladet kan man svara på dessa frågor, det finns en etisk avvägning innan publicering.
Citat:
Så det "smäller" men det betyder inte att de stängs ner? När kan det här "smällandet" väntas då?
Nej, det kommer smälla till mot rättsdatabaserna. Antagligen kommer det smälla till mot krimfup först och hårdast då de gjort absolut ingenting för att sminka grisen, det är rakt av en indexering med rådata. Lexbase har sminkat grisen absolut, men de lär inte komma undan. Hur mycket det smäller får vi se, men de kommer inte kunna fortsätta som de gjort.
Om du börjar läsa vad jag skrivit tidigare, jag har aldrig hävdat att de bara kommer stängas ned. Jag är inte heller rusig då jag är nykter 24/7 365 dagar om året.
Om du börjar läsa vad jag skrivit tidigare, jag har aldrig hävdat att de bara kommer stängas ned. Jag är inte heller rusig då jag är nykter 24/7 365 dagar om året.
Citat:
Som sagt, alla websidor är databaser i teknisk och juridisk mening. Du kan inte hitta på egna definitioner. Men du närmar dig, förmodligen omedvetet, vid någon slags defintion av databas som inte skulle omfattas av undantaget i GDPR, nämligen "masspublicering och indexering av domar för försäljning". Dock, Lexbase gör ju inte detta; de säljer artiklar om domar. Förstår du nu varför gränsdragningen inte är så lätt att definiera i en lag? Jag har påstått att det nog blir en domstolsfråga i varje enskilt fall när bedömningarna ska göras.
Du verkar inte förstått, databaser är det man attackerar. Undantaget görs för journalister, inte databaser. Databaser kommer inte vara okej. Därför kommer man att försöka "sminka grisen" och säga att det inte är en databas där syftet är masspublicering och indexering av domar för försäljning.
Citat:
Då förstår jag din strategi bättre, du hoppas att folk ska läsa här och att det ska bli så många som stämmer att det ska översvämma de här företagen.
Jag har inget emot att du försöker vara en voice of reason. Men jag har knappast tagit ut något i förskott. Jag lovar ingenting, däremot förstår jag vad som åsamkar databaserna skada och det är att tvinga dem att svara på massor med stämningar. De har historiskt velat komma till en förlikning när personer gjort detta. Fundera på varför? De har noll intresse av att hamna i tingsrätten och det var innan EU domen.
Nåväl. Apropå Fuplex så kan jag avslöja att kokaindömde Liam Stepanyan och hans bror Ara Stepanyan satt häktade för grov misshandel under föra året. Ara dömdes för några månader sedan till åtta månaders fängelse medan Liam friades (se Göteborgs TR B 18987-25). Det var en uppgörelse mellan kriminella. Liams telefon med Gucci-skal blev beslagtagen av polisen och då inkom Liam med sina utgivningsbevis till tingsrätten för att hävda att det fanns källskyddat material på telefonen. Tingsrätten gick på Liams linje och beordrade polisen att ge tillbaka telefonen så den kunde inte undersökas och Liam klarade sig undan. Då Liam själv gillar att sprida förundersökningar så har han säkert inget emot att han och hans brors förundersökning läggs ut här. Jag tror ärligt talat inte att nyligen importerade multikriminella klanbabbar var det man hade i åtanke när man valde att införa möjlighet att köpa utgivningsbevis för databas.
Om vanlig media och politiker förstod vad det är för gangsters som driver de här rättsdatabaserna så hade man agerat mer som den organiserade brottslighet det är. Problemet är att medierna själva använder dessa tjänster.
Senast redigerad av JasonDuval 2026-07-13 kl. 23:50.
Senast redigerad av JasonDuval 2026-07-13 kl. 23:50.