2026-07-14, 20:04
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
En dag mer, du argumenterar som nån från "Lyxfällan", har redan 1000kr/mån i krediter så 100 kr till gör inget är så lite i det totala.

Nja, jag är inget större fan av krediter. Det är därför jag tycker Tidös ekonomiska politik är så vansinnig när de lånar till skattesänkningar. Om folk vill tanka på krita och betala effektiv ränta på bränslet så kan de väl skaffa ett Preem-kort istället för att Elisabeth Svantesson ska tvinga på hela Sverige ett. Men förhoppningsvis får sunt förnuft göra comeback snart!
Citera
2026-07-14, 20:06
Avslutad
Oavsett politisk hemvist, så tycker jag det blivit bättre och bättre senaste åren för oss som vill prestera. Jag har barn som utbildat sig inom vanliga bristyrken. De har säkert 10k de kan spara i månaden. Partner med bra lön +50 år fick nytt jobb och höjde sin lön med flera tusen. Visst inser jag man betalar oerhörda summor i skatt till vår gemensamma välfärd. Jag betalade över 250k förra året i skatt. Jag kan betala i den häraden. Men om en S regering börjar tappa ur mer från oss som presterar då blir jag grinig. En kvarts miljon tycker jag är good enough! Ja, jag har arbetarbakgrund och tänker jobba till efter 65år, jobbat skift i över 35 år. Så visst fasen blir jag irriterad över de som inte vill prestera, inte vill lära sig svenska och tycker bidrag är nåt naturligt och good enough Nej, jag tycker de dom vill jobba 6 timmar per dag ska ha motsvarande lönesänkning. Det är liksom lite pinsamt om man är fullt arbetsför, vilja detta och under 55år.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-07-14 kl. 20:11.
Citera
2026-07-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Oavsett politisk hemvist, så tycker jag det blivit bättre och bättre senaste åren för oss som vill prestera. Jag har barn som utbildat sig inom vanliga bristyrken. De har säkert 10k de kan spara i månaden. Partner med bra lön +50 år fick nytt jobb och höjde sin lön med flera tusen. Visst inser jag man betalar oerhörda summor i skatt till vår gemensamma välfärd. Jag betalade över 250k förra året i skatt. Jag kan betala i den häraden. Men om en S regering börjar tappa ur mer från oss som presterar då blir jag grinig. En kvarts miljon tycker jag är good enough! Ja, jag har arbetarbakgrund och tänker jobba till efter 65år, jobbat skift i över 35 år. Så visst fasen blir jag irriterad över de som inte vill prestera, inte vill lära sig svenska och tycker bidrag är nåt naturligt och good enough Nej, jag tycker de dom vill jobba 6 timmar per dag ska ha motsvarande lönesänkning. Det är liksom lite pinsamt om man är fullt arbetsför, vilja detta och under 55år.
Ni ligger i risk om dom ändrar nivån för statlig skatt, betydligt fler kommer drabbas inom "vanliga yrken".
Citera
2026-07-14, 20:26
Medlem
Greatwhitesharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Löner förhandlas med facket.
Hopplöst vänsterbliven
Citera
2026-07-14, 20:27
Medlem
Citat:
Nja, jag är inget större fan av krediter. Det är därför jag tycker Tidös ekonomiska politik är så vansinnig när de lånar till skattesänkningar. Om folk vill tanka på krita och betala effektiv ränta på bränslet så kan de väl skaffa ett Preem-kort istället för att Elisabeth Svantesson ska tvinga på hela Sverige ett. Men förhoppningsvis får sunt förnuft göra comeback snart!
Är det förnuftigt att dra in stödet till Ukraina?
Sedan den senaste S budgeten (årsbasis) är 100 miljarder mer till försvaret. 92 miljarder mer till "Försvar och samhällets krisberedskap". 50 miljarder till Ukraina. Det är 242 miljader mer än vad S hade i sin senaste budget. Man har lånat 196 miljader av dessa. Man har även infört skattesänkningar på 52 miljarder vilket är lite mer än kostnaderna för el som skenat pga avsaknad av några kärnkraftsreaktorer om beräknas vara run 40 miljarder per år. Det kostnader som behövts tas för att inte konjunkturen skulle krascha fullständigt. Vilken av kostnaderna skulle S ha valt bort?
Citera
2026-07-14, 20:27
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Skattefinansierade jobb är lätt att skapa, privata sektorn betalar...

Du inser att den offentliga sektorn är den enskilt största uppdragsgivaren åt privata sektorn? Utan den hade få privata företag klarat sig.
Citera
2026-07-14, 20:31
Medlem
Greatwhitesharks avatar
Citat:
Med (det fetade) så drabbas "medelinkomsttagare" ofta dom med utbildning och studieskulder.
När S pratar vanligt folk är det bidragsberoende röstboskap som inte är anställningsbara och åker hem 3 månader om året och chillar, för S är det en förlust om de blir tvungna att börja jobba och ser hur mycket skatt S rånar arbetarna på
Citera
2026-07-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greatwhiteshark
Det finns ingen samlad opposition, S valstrategi är att gå till val på att inte presentera någonting med förhoppning att de tillsammans med V,MP och C får över 50% sedan börjar en shitshow med 4 galna kärringar, vi kommer garanterat få höjda drivmedelspriser, högre skatter, mer invandring högre energipriser och lägre straff de kommande åren eller sansar sig svenska folket och ger dagens regering 4 år till ?
Du har rätt I sak men ser det verkligen bättre ut på tidösidan?
Kommer M godkänna att släppa till tunga poster till SD och kommer KD acceptera att bli helt marginaliserade och tappa sina tunga ministerposter och sin vice statsminister.
Så i verkligheten ser det nog lika dant ut på bägge sidor.
Men där S i alla fall är ärliga.
Citera
2026-07-14, 20:41
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Är det förnuftigt att dra in stödet till Ukraina?
Sedan den senaste S budgeten (årsbasis) är 100 miljarder mer till försvaret. 92 miljarder mer till "Försvar och samhällets krisberedskap". 50 miljarder till Ukraina. Det är 242 miljader mer än vad S hade i sin senaste budget. Man har lånat 196 miljader av dessa. Man har även infört skattesänkningar på 52 miljarder vilket är lite mer än kostnaderna för el som skenat pga avsaknad av några kärnkraftsreaktorer om beräknas vara run 40 miljarder per år. Det kostnader som behövts tas för att inte konjunkturen skulle krascha fullständigt. Vilken av kostnaderna skulle S ha valt bort?

Med en S-regering hade vi haft lägre arbetslöshet och högre tillväxt, så förutsättningarna för den ekonomiska politiken hade varit helt annorlunda, men de hade heller inte lånat till sänkningar av den statliga inkomstskatten eller ROT-avdrag för att bygga swimmingpooler på Franska Rivieran, till exempel.
Citera
2026-07-14, 20:45
Medlem
Citat:
Med en S-regering hade vi haft lägre arbetslöshet och högre tillväxt, så förutsättningarna för den ekonomiska politiken hade varit helt annorlunda, men de hade heller inte lånat till sänkningar av den statliga inkomstskatten eller ROT-avdrag för att bygga swimmingpooler på Franska Rivieran, till exempel.
Med magins hjälp, är de samma magi de ska använda om de bildar regering igen?
Citera
2026-07-14, 20:48
Medlem
S, MP, C och KD är väl ett tänkbart scenario.
Citera
2026-07-14, 20:49
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Med magins hjälp, är de samma magi de ska använda om de bildar regering igen?

Japp, samma magi de använde för 100 år sen när de tog Sverige från ett fattigt bondesamhälle till att bli en blomstrande välfärdsstat och världens bästa land att leva i!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in