2026-07-15, 11:14
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
[/b]
Sedan började outsourcing, man kunde inte sitta på två stolar, ägare och företräda arbetare inom stat/region/kommuns företag/leverantörer.
Man skapade krockkudde till partiet via privata företag som man kunde beskylla alla problem på i arbetslivet.

Och dessa i tråden/trådar var inte född då, märks att historia saknas.
Jag har redan påtalat detta för denne användare med kommunistiska värderingar, flertalet gånger dessutom, men denne verkar av någon anledning glömma.
Citera
2026-07-15, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
V i regeringen är inget regeringsunderlag, för det röstar C nej till. Alltså finns det en glasklar majoritet emot den regeringen.

Finns ingen glasklar majoritet för Tidö heller.

Röda blocket har egen majoritet i vissa mätningar.

Vore skönt att slippa C.
Citera
2026-07-15, 11:35
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det är inget obekant upprop. Har varit uppe i alla nyhetssändningar och seriösa tidningar. Som i DN här:

Larmet ljuder – sätt stopp för nedmonteringen av rättsstaten >>

Jag får mer och mer känslan av att du är en sån som får dina nyheter från sverigedemokratiska trollfabriker som Samnytt och tror att det du läser är på riktigt. Annars hade du inte resonerat såhär tvärsäkert och samtidigt obildat.
LOL Du menar jag skulle vara selektiv i min informationsinhämtning, det finns lite deviser, som lär känna din fiende bättre än din vän.

Så vad är säpo för dig?

Någon obskyr websida är vad du verkar ta för sanning. Jag litar mer på säpo.
Läs på allt om Transportstyrelseskandalen det är helt otroligt bedrägligt förfarande. Förstår att du inte vill påminnas.
Citera
2026-07-15, 11:45
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Varför skall det byggas bostäder planen är ju att vi skall bli färre i stället, du kanske tänker jobb till byggarbetare vilket sedan ger jobb till rivnings företag...

Nej jag tänker bostäder till unga människor som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar! Ska vi bli färre det kan ju aldrig vara ett politiskt mål utan bara ditt egna!
Citera
2026-07-15, 11:46
Medlem
Barrington1975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Arbetslösheten är ju toppen eller hur:-))

Vad får dig att tro att den skulle vara lägre med sossarna. Det beror väl på typ ai? Jag känner i alla fall ingen som är arbetslös.
Citera
2026-07-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Det är den nyliberala högerpolitiken som har lagt grunden för den systemkollaps vi ser i dag, där gemensamma resurser konsekvent slösas bort på marknadskaos och privata vinstuttag i stället för att säkra folkets grundläggande behov.

Det verkliga slöseriet och fusket pågår här och nu under nuvarande styre. Genom att privatisera och sälja ut skolor, elnät och infrastruktur har man skapat ett system där svenska folket betalar mer för sämre resultat, samtidigt som miljarder i skattemedel rinner rakt ner i privata fickor. Att gnälla om framtida energipriser är hyckleri när det är just marknadsifieringen av elmarknaden som dränerar hushållen på pengar. Det är nyliberal skatteplundring i dess mest renodlade form, och att ge det fyra år till är att ge klartecken för fortsatt dränering av välfärden.

Vi behöver inte fler abstrakta visioner eller nyliberalt duttande med skattesänkningar för de rikaste. Vad som krävs är materiella resultat och stenhård ordning. Det handlar om att återta den demokratiska kontrollen över skolan för att få studiero i klassrummen, rensa upp i välfärdsfusket och säkra gatorna med kompromisslös lagföring. Samhällskontraktet måste återupprättas: alla som lever här ska göra sin plikt och arbeta och ha rätt till ett arbete.

Håller med. Men till M och friskolornas försvar så var det sossarna och Göran Persson som genomförde kommunaliseringen av skolorna vilket skapade förutsättningar för friskolor då kommuner suger balle på att driva saker i allmänhet och skolor i synnerhet.

Däremot helt med på att vi aldrig skulle privatiserat elmarknaden eller tågnätet för den delen. Går samma väg med sjukvården, men återigen är den sjukvård vi får för våra skattepengar sämst så förstår fullt ut de som vill betala för att slippa den upplevelsen.
Citera
2026-07-15, 12:00
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Den globala efterfrågan på batterier förväntas öka från 280 GWh per år till 2 600 GWh de närmaste 20 åren. Sveriges välstånd hade varit på toppnivåer om inte högern hade tagit makten med hjälp av nazismens efterträdare. Vi fick EU:s högsta arbetslöshet och sämsta tillväxt istället. Oförlåtligt.

Northvolt var en bluff. Det framställdes inte ett enda svensktillverkat batteri på fabriken, och hade heller inte gjort så om de rödgröna regerat.
Miljardären Mix och hans inkompetente medarbetare Peter Carlsson tjänade grova pengar på bidragsfi(u)sket.

Det var tur att vansinnet stoppades innan kreuger-kraschen hade framstått som småpotatis i en jämförelse.

Läs gärna denna bok: https://www.expressen.se/kultur/bocker/northvolt-bluffen-ar-var--tids-stora-hardsmalta/

Förhoppningsvis har även oppositionens ögon öppnats, men löftena om en "grön investeringsbank" som drar till sig lycksökare som Mix och Carlsson likt flugor till avföring skvallrar om den naivitet när det gäller att strössla med "andras pengar" som gett upphov till hela detta debackel ännu inte kvävts i sin linda.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/en-gron-investeringsbank_ha021314/
Citera
2026-07-15, 12:01
Medlem
Glödskals avatar
Som det ser ut nu, och om L åker ur riksdagen (mest troligt), blir C vågmästare eftersom C och V inte vill ha varandra i en regering måste Magdalena Andersson bilda en minoritetsregering med antingen C eller V som stödparti.
Situationen kommer då bli mer eller mindre kaotisk.

Om S+V+Mp lyckas skrapa ihop några procentenheter mer kan de bilda majoritetsregering och då blir det vänsterpolitik med mer invandring, högre skatter och en återgång till högre energipriser.

Just nu ser det ut som om det är det vad vi har att vänta oss, vilket ju är bra om man gillar höga kostnader och Allah.

M+KD+SD behöver skrapa ihop 5-6% för att kunna fortsätta regera. jag tror inte det är möjligt.

M+KD+SD skulle kunna bilda en minoritetsregering med stöd från C om inte C de fakto blivit ett parti för metahippies.
Citera
2026-07-15, 12:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greatwhiteshark
Det finns ingen samlad opposition, S valstrategi är att gå till val på att inte presentera någonting med förhoppning att de tillsammans med V,MP och C får över 50% sedan börjar en shitshow med 4 galna kärringar, vi kommer garanterat få höjda drivmedelspriser, högre skatter, mer invandring högre energipriser och lägre straff de kommande åren eller sansar sig svenska folket och ger dagens regering 4 år till ?

S behöver i regel inget regeringsunderlag före ett val. Om det finns ett tillräckligt mandatunderlag i Riksdagen, så kommer S att köpa tillräckligt många partier för att bli tolererat vid en omröstning. Detta vet också tillräckligt många av deras egna väljare och stödpartiers väljare.

Men, ja det lär bli en shitshow. Det är osäkert om det någonsin går att reparera allt de lär ställa till med.
Citera
2026-07-15, 12:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Varför skulle vi ge Tidö och Sd 4 år till att förstöra Sverige mer än de redan gjort?
Därför att alternativet är mycket, mycket värre för Sverige och svenskarna.
Citera
2026-07-15, 12:34
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Därför att alternativet är mycket, mycket värre för Sverige och svenskarna.

Inte för mig och jag är etnisk svensk, du kanske är en blatte?
Citera
2026-07-15, 12:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Inte för mig och jag är etnisk svensk, du kanske är en blatte?
Du måste resonera väldigt konstigt i så fall. Du som svensk gillar alltså starkt ökad invandring, kravlösa bidrag, högre skatter och mer gängkrig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in