2008-01-08, 02:46
Medlem
Jag försöker formatera en 500GB extern hårddisk, men det blir inte som jag vill.

Vill ha ntfs på den för den är till min syster annars hade jag använt ext3 eller nåt. Först testa jag med fdisk under linux men fick det inte att funka.. Vet inte riktigt hur man gör där.
Sen testa jag med partitionmagic 8 under windows och när den skulle partionera så rebootar den ju och sätter igång i dos-läge, men eftersom den inte hittar usb-hddn i dosläge så funkar det inte.. Kommer upp error 626 blabla.. Kan man få den att partionera utan att köra i dosläge?

Använder windows egna skit för att partionera den just nu, men det blir 10GB mindre och är säkert bara skit. Några andra tips på hur jag ska formatera den?
Citera
2008-01-08, 03:08
Bannlyst
Anledningen till att den blir mindre än 500GB är väl ändå inte vilket program du använder för att partionera/formatera den, utan det har ju med att göra att Windows och hårddisktillverkarna inte räknar på samma sätt.
Citera
2008-01-08, 03:14
Medlem
Det var inte det jag menade :P den blir 476GB i partitonmagic och 465 eller nåt när jag bara dubbelklickar på enheten och väljer formatera. Men det är skitsamma, vill bara att den ska funka, men det verkar inte som den vill...

Att ha ntfs på en usb-hårddisk verkar inte vara bra överhuvudtaget av vad jag här läst.
Citera
2008-01-08, 06:06
Medlem
Woho lyckades formatera genom windows skitformatering nu, även om det var 10gb mindre. Men kan inte ejecta den som man kunde innan :P, vafan gör man åt detta?

Kan ju inte ha fat32 på den, eftersom majoriteten av det som ska ligga där är dvd-film på 4,3gb... Vilken klant uppfan windows =(
Citera
2008-01-09, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sämst
Woho lyckades formatera genom windows skitformatering nu, även om det var 10gb mindre. Men kan inte ejecta den som man kunde innan :P, vafan gör man åt detta?

Kan ju inte ha fat32 på den, eftersom majoriteten av det som ska ligga där är dvd-film på 4,3gb... Vilken klant uppfan windows =(

Du får hitta nån slags Drivrutin till den.. antagligen det som försvunnit under formateringen

Bara sök på google eller nåt efter produkt nummer eller nåt sånt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in