2008-01-08, 02:46
Medlem
Jag frsker formatera en 500GB extern hrddisk, men det blir inte som jag vill.

Vill ha ntfs p den fr den r till min syster annars hade jag anvnt ext3 eller nt. Frst testa jag med fdisk under linux men fick det inte att funka.. Vet inte riktigt hur man gr dr.
Sen testa jag med partitionmagic 8 under windows och nr den skulle partionera s rebootar den ju och stter igng i dos-lge, men eftersom den inte hittar usb-hddn i doslge s funkar det inte.. Kommer upp error 626 blabla.. Kan man f den att partionera utan att kra i doslge?

Anvnder windows egna skit fr att partionera den just nu, men det blir 10GB mindre och r skert bara skit. Ngra andra tips p hur jag ska formatera den?
Citera
2008-01-08, 03:08
Bannlyst
Anledningen till att den blir mindre n 500GB r vl nd inte vilket program du anvnder fr att partionera/formatera den, utan det har ju med att gra att Windows och hrddisktillverkarna inte rknar p samma stt.
Citera
2008-01-08, 03:14
Medlem
Det var inte det jag menade :P den blir 476GB i partitonmagic och 465 eller nt nr jag bara dubbelklickar p enheten och vljer formatera. Men det r skitsamma, vill bara att den ska funka, men det verkar inte som den vill...

Att ha ntfs p en usb-hrddisk verkar inte vara bra verhuvudtaget av vad jag hr lst.
Citera
2008-01-08, 06:06
Medlem
Woho lyckades formatera genom windows skitformatering nu, ven om det var 10gb mindre. Men kan inte ejecta den som man kunde innan :P, vafan gr man t detta?

Kan ju inte ha fat32 p den, eftersom majoriteten av det som ska ligga dr r dvd-film p 4,3gb... Vilken klant uppfan windows =(
Citera
2008-01-09, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sämst
Woho lyckades formatera genom windows skitformatering nu, ven om det var 10gb mindre. Men kan inte ejecta den som man kunde innan :P, vafan gr man t detta?

Kan ju inte ha fat32 p den, eftersom majoriteten av det som ska ligga dr r dvd-film p 4,3gb... Vilken klant uppfan windows =(

Du fr hitta nn slags Drivrutin till den.. antagligen det som frsvunnit under formateringen

Bara sk p google eller nt efter produkt nummer eller nt snt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in