2026-07-14, 13:15
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vet du om att alla som dog naturligt under de två åren som kriget påstod också är inräknade i statistiken? Hur många tror du det är?

Beräknat på en befolkning storlek 2.3 miljoner så beräknas cirka 62000 dö av naturliga orsaker över en 3 års period. Strax över 20000 per år, hur många naturliga dödsfall har rapporterats från Gaza sedan Israel gick in?
Citera
2026-07-14, 13:23
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

Man ljuger inte, men man kurerar berättelsen genom ordvrångleri och utelämnande medmera, och trollar bort 50 000 döda civila.

Ändå skriver du att Hamas-Siffrorna är i sig en opålitlig källa ???

Vem har trollat bort- eller lagt till ? Nu blir man ju fullständigt förvirrat
Citera
2026-07-14, 13:28
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notwanted
Det är därför araberna utlyser val nu, för att motverka avslöjandet.
De spelar demokratiska för att ta tillbaka alla gratispengar de lurat oss på.
Nej, glöm det. Våra medborgare vill inte vara med i er teater.
https://www.svd.se/a/V6Gvd1/palestiniernas-president-abbas-utlyser-val-2027

Livlinan- Bidragen från väst, är antagligen i fara om inte den gamle fjärten anordnar skendemokratiska val . PA på västbanken har i decennier förskingrat bistånd och har gått till lyxliv åt topparna .

Det är vidrigt hur det har kunnat fortsätta år efter år.
Citera
2026-07-14, 13:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Beräknat på en befolkning storlek 2.3 miljoner så beräknas cirka 62000 dö av naturliga orsaker över en 3 års period. Strax över 20000 per år, hur många naturliga dödsfall har rapporterats från Gaza sedan Israel gick in?

Inga, och Hamas inkluderade samtliga naturliga dödsfall i de 72k som dog totalt under kriget.
Citera
2026-07-14, 14:46
Medlem
Så vad är nytt? Det har väl vart så här sedan palestina uppfanns?
Citera
2026-07-14, 15:05
Avstängd
KaptenDilberts avatar
jag försöker att inte bidra till trådar som är "hasbara"-döpta.

men man kan alltid göra ett undantag.

för om ämnet har jag inget att tillägga.

jag kan inte bevisa att Hamas inte stjäl nödhjälp.

jag kan heller inte bevisa att jultomten inte finns (enligt forskning/vetenskapens Karl Popper-principer eller vad det heter)

men jag kan anta att om israel dödar 347 journalister så kontrollerar de inte bara Gaza militärt utan även vad som kan filmas där i rätt stor utsträckning kontrollerar informationsflödet.
särskilt vid hjälpstationer där amerikanska av israel strikt reglerade företag har ensamrätt att dela ut mat.

https://youtube.com/shorts/K_F1vlia2jg

det är en short men killen har 1hr48min intervju, han är matutdelare för företag amerikanskt i Gaza.

från short:en
"de ger mat som kräver vatten att tillreda. men de tillhandahåller inget vatten, och vattnet finns 8 km bort"

så det känns som att inte bara Hamas utan även Israel gör matutdelningen svårare än den behöver vara.
Citera
2026-07-14, 15:18
Medlem
Jag är mest fascinerad av avsaknaden av insikt
Citera
2026-07-14, 17:09
Medlem
Är FN en pålitlig part?
Citera
2026-07-14, 17:34
Medlem
"Personer med koppling till Hamas" (de som skulle ha brutit sig in i lagret med mat) är en väldigt suddig formulering. Folk som är pro-Bibi anser ofta att i stort sett alla i Gaza är pro-Hamas, såvida de inte har satt sina liv på spel för att störta dem.

Det har inte hållits något verkligt val i Gaza på tjugo år,. så man kan inte påstå att Hamas idag har en säker majoritet bland befolkningen, men det är ett mycket vanligt grepp bland sionister och neo-cons att sätta likhetstecken mellan folket i ett land/en region (hela befolkningen där) och landets politiska ledning.

Vad jag förstår sysslar väl IDF fortfarande med att fördröja, kontrollera och obstruera inflödet av mat, mediciner och andra viktiga förnödenheter till Gaza, inte sant? Precis som förra året. Under sådana omständigheter inträffar det sådana här stökiga och desperata episoder, men att de skuile vara dirigerade av Hamas vill jag ha mer stadiga bevis för.
Citera
2026-07-14, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert

jag kan heller inte bevisa att jultomten inte finns (enligt forskning/vetenskapens Karl Popper-principer eller vad det heter)

men jag kan anta att om israel dödar 347 journalister så kontrollerar de inte bara Gaza militärt utan även vad som kan filmas där i rätt stor utsträckning kontrollerar informationsflödet.
särskilt vid hjälpstationer där amerikanska av israel strikt reglerade företag har ensamrätt att dela ut mat.

det är en short men killen har 1hr48min intervju, han är matutdelare för företag amerikanskt i Gaza.

"de ger mat som kräver vatten att tillreda. men de tillhandahåller inget vatten, och vattnet finns 8 km bort"

så det känns som att inte bara Hamas utan även Israel gör matutdelningen svårare än den behöver vara.

Vad hände med alla rör som skulle bli vattenledningar på Gaza och som vi betalat för?
Jaha, de byggde raketer av dem och skickade på Israel.
Vems fel är det då att det inte finns vatten.

Om vi skickar dit folk att bygga åt dem så kommer de att demontera för att folket ska lida och bli hatiska mot väst och israeler som har infrastruktur.
Det är så de tänker.
Citera
2026-07-14, 18:36
Avstängd
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notwanted
...vattenledningar på Gaza ...
Vems fel är det då att det inte finns vatten.
...
Israels.
Israel ockuperar Gaza och skjuter på folk där.
Israel kontrollerar också informationen och kan säkert finna verkliga och påhittade exempel på lokal missskötsel.
Men jag skulle vilja se svenskar försöka bygga upp ett samhälles infrastruktur under sådana ockupationsförhållanden. Är nog inte lätt för någon/någon folkgrupp.

du är hasbara
Citera
2026-07-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert

hahaha, du "journalist" vinkeln är väll övergiven, hamas claimar "journalister" som sina terrorister i en så hög takt att vi är upp i över 50% bekräftade nu

apropå hasbra....
Senast redigerad av slö 2026-07-14 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in