2026-07-13, 21:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Det är något annat, och en diskussion jag kan tycka är rimligt.

Det finns dock inget intresse från israeliskt håll att reda ut det hela.

Nej det är verkligen inte något annat eftersom Hamas då påstod att siffrorna var mycket högre än de påstår nu. Det verkar lite som du tror på Hamas när de drar upp siffrona och inte tror på dem när de drar ner siffrorna.
Citera
2026-07-13, 21:07
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du pratar om ”nyansering”, men det du de facto ägnar dig åt är ren och skär apologi.

Ditt påstående om att du "gärna kritiserar Hamas" är en tom plattityd. För i exakt samma stund som FN släpper en svidande rapport om att terrorgruppen, med vapen i hand, misshandlar hjälparbetare och stjäl nödhjälpen från sin egen svältande befolkning – ja, då vägrar du prata om det. Din version av ”nyans” innebär uppenbarligen att blunda hårt när palestiniernas förövare råkar vara palestinier.

När verkligheten inte passar ditt narrativ tar du till den desperata debattörens sista, patetiska utväg: känslomässig utpressning och infantila personangrepp. Du skriker om ”IDF-munbajs” och anklagar mig för att rättfärdiga barnamord enbart för att du är intellektuellt trängd i ett hörn. Det är inte bara billigt, det är fullständigt ryggradslöst.

Låt oss vara brutalt ärliga: Om du genuint brydde dig ett enda dugg om de utsatta civila i Gaza, hade du varit rasande över att Hamas stjäl brödet ur munnen på dem. Istället viger du spaltmeter åt att relativisera deras brott, byta ämne och attackera budbäraren. Det visar med all önskvärd tydlighet att ditt hat mot Israel är ofantligt mycket större än din omsorg om det palestinska folket.

Min trådstart handlade om FN:s rapport. Inget annat. Att FN:s svartvita konstaterande om Hamas plundringar får din fabricerade världsbild att krackelera är ditt problem. Fakta anpassar sig inte efter din fanatism.

Jättebra att du tycker allt detta om mig, för då vet jag att jag rätt på bollen.

Är noll intellektuellt inträngd i ett hörn, våra världsbilder är bara inte kompatibla med varandra.

Så därför - när du ger uttryck för din, så ger jag också gärna uttryck för min. Yin och yang.

Det är inget du behöver gråta över, det är väl för den fria debatten vi alla är här?
Citera
2026-07-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det är verkligen inte något annat eftersom Hamas då påstod att siffrorna var mycket högre än de påstår nu. Det verkar lite som du tror på Hamas när de drar upp siffrona och inte tror på dem när de drar ner siffrorna.

Nej nej, jag håller med dig. Siffrorna ska vara så korrekta som möjligt.

Men att hänvisa till 23 000 kombatanter i artikeln var 100% ett försök att grumla narrativet. Also known as hasbara.
Citera
2026-07-13, 21:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej nej, jag håller med dig. Siffrorna ska vara så korrekta som möjligt.

Men att hänvisa till 23 000 kombatanter i artikeln var 100% ett försök att grumla narrativet. Also known as hasbara.

Vet du om att alla som dog naturligt under de två åren som kriget påstod också är inräknade i statistiken? Hur många tror du det är?
Citera
2026-07-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vet du om att alla som dog naturligt under de två åren som kriget påstod också är inräknade i statistiken? Hur många tror du det är?

Färre än att den totala summan döda av strider skulle bli 23 000 i alla fall. Ganska långt mycket färre.

Så hur vi än vrider och vänder på det är 23 000 döda kombatanter ett ordval som smusslar undan alla civila döda.
Citera
2026-07-13, 21:58
Medlem
Citat:
Jättebra att du tycker allt detta om mig, för då vet jag att jag rätt på bollen.

Är noll intellektuellt inträngd i ett hörn, våra världsbilder är bara inte kompatibla med varandra.

Så därför - när du ger uttryck för din, så ger jag också gärna uttryck för min. Yin och yang.

Det är inget du behöver gråta över, det är väl för den fria debatten vi alla är här?

"Yin och yang"? Det var en väldigt poetisk omskrivning för intellektuell kapitulation.

När man helt får slut på sakargument brukar man landa precis där du är nu: i bekvämt flum om "okompatibla världsbilder" och klyschor om att vi bara har olika åsikter. Det är den eviga snuttefilten för den som förlorat en debatt.

Men här är problemet med din lilla reträtt: Att FN rapporterar hur Hamas med dragna vapen stjäl maten från svältande palestinier är inte en åsikt. Det är inte en världsbild. Det är rå, dokumenterad fakta. Att du avfärdar konkreta FN-rapporter som "okompatibla" med din världsbild är den slutgiltiga bekräftelsen på att du inte bryr dig om vad som faktiskt händer på marken, utan bara om att skydda ditt eget dogma.

Ingen gråter här. Jag lutar mig bara tillbaka och konstaterar att när sakfrågan blev för obekväm för dig att hantera, så valde du att lämna walkover och kalla det för "fria debatt".

Tack för bekräftelsen. Vi är klara här.

P.S. Ett litet tips bara: Om du behöver ett utlopp för din fixering vid Israel kan jag varmt rekommendera att du plöjer säsong 1-4 av Fauda på Netflix nu innan femman släpps. Mycket stiliga män, och halva casten drog dessutom på sig den riktiga uniformen efter den 7 oktober. Sedan kan du ta dina analyser till tv-forumet istället – för geopolitik är uppenbarligen inte din grej. Jag lovar att möta dig där. Mys.
Citera
2026-07-13, 22:09
Medlem
Enkel tumregel. Allt Petronius skriver är lögn, propaganda eller fulreroriska knep och vinklat.
Citera
2026-07-13, 22:31
Medlem
Citat:
"Yin och yang"? Det var en väldigt poetisk omskrivning för intellektuell kapitulation.

När man helt får slut på sakargument brukar man landa precis där du är nu: i bekvämt flum om "okompatibla världsbilder" och klyschor om att vi bara har olika åsikter. Det är den eviga snuttefilten för den som förlorat en debatt.

Men här är problemet med din lilla reträtt: Att FN rapporterar hur Hamas med dragna vapen stjäl maten från svältande palestinier är inte en åsikt. Det är inte en världsbild. Det är rå, dokumenterad fakta. Att du avfärdar konkreta FN-rapporter som "okompatibla" med din världsbild är den slutgiltiga bekräftelsen på att du inte bryr dig om vad som faktiskt händer på marken, utan bara om att skydda ditt eget dogma.

Ingen gråter här. Jag lutar mig bara tillbaka och konstaterar att när sakfrågan blev för obekväm för dig att hantera, så valde du att lämna walkover och kalla det för "fria debatt".

Tack för bekräftelsen. Vi är klara här.

P.S. Ett litet tips bara: Om du behöver ett utlopp för din fixering vid Israel kan jag varmt rekommendera att du plöjer säsong 1-4 av Fauda på Netflix nu innan femman släpps. Mycket stiliga män, och halva casten drog dessutom på sig den riktiga uniformen efter den 7 oktober. Sedan kan du ta dina analyser till tv-forumet istället – för geopolitik är uppenbarligen inte din grej. Jag lovar att möta dig där. Mys.

Jag har ingen dogma, jag råkar bara vara en företrädare för sanningen och den krockar upphörligen med din dogma.

Den israeliska ingruppens dogma.

Som sagt, vi har ingen debatt om sakfrågan. FN-representantens ord är inga konstigheter alls. Att Hamas rövar sig likaså.

Mina invändningar handlade om din dolda agenda, hur du presenterade det hela samt också ett litet gött hasbara-exempel från artikeln.

Det var det hele - allt jag ville säga - och det fick jag också sagt. Så då verkar det som att vi båda går härifrån nöjda och glada! En diplomatisk lösning, ej likt er israeler
Citera
2026-07-13, 22:55
Medlem
Det är därför araberna utlyser val nu, för att motverka avslöjandet.
De spelar demokratiska för att ta tillbaka alla gratispengar de lurat oss på.
Nej, glöm det. Våra medborgare vill inte vara med i er teater.
https://www.svd.se/a/V6Gvd1/palestiniernas-president-abbas-utlyser-val-2027
Citera
2026-07-13, 23:45
Medlem
Citat:
Parallellt med det MoU USA tagit fram med Iran arbetar förenta staterna för ett nytt MoU med Israel. Fast de israeliska-amerikanska förhandlingarna om memorandumet diskuterar hur mycket av samarbeten inom t ex AI, laserteknik och kvantdatorer som skall ingå. Hur känns det egentligen att sitta och heja på getskändargänget? Är det er övertygelse att koranviftande mulhor i en stenöken är mänsklighetens framtid och att det är det vi skall satsa på istället för kvantdatorer och AI? Losermentaliteten är extremt stark i mullagänget här på Flashback. Har vi sett en liknande uppsättning förlorare i något annat sammanhang? Ja, så klart, men utanför den lokala moskén i förorten tänkte jag nu.

Hur vore det om du höll dig till topic i din egen tråd?

Blir märkligt att hålla hög profil på detta sättet när du blandat ihop vattenflödena i badrummet och just bajsat i handfatet.
Citera
2026-07-14, 03:50
Medlem
Onanikrems avatar
Hamas har väl ätit under de här snart fyra åren? Var tror ni maten kommer ifrån?
Citera
2026-07-14, 08:50
Medlem
FN är anledningen att denna ondska ens fått grogrund.

FN är en organisation för Vänsterextrema att försöka utöva makt över Demokratiska val.

Lägg ner denna skit och allt som Vänsterextrema har tagit i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in