2026-07-14, 20:36
Avstängd
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
hahaha, du "journalist" vinkeln är väll övergiven, hamas claimar "journalister" som sina terrorister i en så hög takt att vi är upp i över 50% bekräftade nu

apropå hasbra....
det finns massa utländska journalister som omöjligen kan vara Hamas dödade också.

men det kommer bli omöjlig bevisbörda för mig för du kan alltid hävda att den o den har kontakt med hamas.

Jag stödjer Hamas. Hamas slåss för sitt eget folks oberoende.

och man får inte döda journalister
Citera
2026-07-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
det finns massa utländska journalister som omöjligen kan vara Hamas dödade också.

vem då? Hamas är en terrorganisation, det finns allt från turkar till egyptier och random araber i den organisationen.

Citat:
men det kommer bli omöjlig bevisbörda för mig för du kan alltid hävda att den o den har kontakt med hamas.

eller ännu värre, att Hamas säger det, då framstår du ju som mer en lovigt efterbliven, händer hela tiden, festligast var när FN "faställde" att av de 50+ ish som dödes i gaza (14 maj 2018) så var MAX 8 , kanske så många som 12 terrorister, för att veckan efter få höra att PJ och Hamas claimade 85%+ av de döde som sina egna....

Citat:
Jag stödjer Hamas. Hamas slåss för sitt eget folks oberoende.

Nej det gör det naturligtvis inte, om du nu inte menar "hamas-folket" istället för, narnia-folket, eller palestina-folket.

Citat:
och man får inte döda journalister

i krig dör människor, även journalister, det går aldeles utmärkt i enlighet med internationell rätt. så länge syftet var att döda en combatant. vilket tycks vara fallet, även den här gången (verkligen otippat att det alltid blir så) så sabba nu inte för de inavlade, de behöver inte påminnas om att de är skit och IDF är fantastiska.
Citera
2026-07-14, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
"Personer med koppling till Hamas" (de som skulle ha brutit sig in i lagret med mat) är en väldigt suddig formulering. Folk som är pro-Bibi anser ofta att i stort sett alla i Gaza är pro-Hamas, såvida de inte har satt sina liv på spel för att störta dem.

Det har inte hållits något verkligt val i Gaza på tjugo år,. så man kan inte påstå att Hamas idag har en säker majoritet bland befolkningen, men det är ett mycket vanligt grepp bland sionister och neo-cons att sätta likhetstecken mellan folket i ett land/en region (hela befolkningen där) och landets politiska ledning.

Vad jag förstår sysslar väl IDF fortfarande med att fördröja, kontrollera och obstruera inflödet av mat, mediciner och andra viktiga förnödenheter till Gaza, inte sant? Precis som förra året. Under sådana omständigheter inträffar det sådana här stökiga och desperata episoder, men att de skuile vara dirigerade av Hamas vill jag ha mer stadiga bevis för.

det är altså "palestiner" som är personerna med koppling till hamas, det är ju en fri och arbiträr defintion som är allt och inget, precis som alla andra påhittade varianter av "vad är en palestiner förmig"

och ja, israel utövar samma genomlysning av "förnödenheter" (av goda skäl..) som de gjort sen dag 1. detsamma gäller ju den "komersiella transporten in" (vissa veckor utgör ju ca 80% av förödenheterna av komersiella transporter)
https://www.jpost.com/middle-east/article-902024
Senast redigerad av slö 2026-07-14 kl. 21:44.
Citera
2026-07-14, 21:41
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
"Personer med koppling till Hamas" (de som skulle ha brutit sig in i lagret med mat) är en väldigt suddig formulering. Folk som är pro-Bibi anser ofta att i stort sett alla i Gaza är pro-Hamas, såvida de inte har satt sina liv på spel för att störta dem.

Det har inte hållits något verkligt val i Gaza på tjugo år,. så man kan inte påstå att Hamas idag har en säker majoritet bland befolkningen, men det är ett mycket vanligt grepp bland sionister och neo-cons att sätta likhetstecken mellan folket i ett land/en region (hela befolkningen där) och landets politiska ledning.

Vad jag förstår sysslar väl IDF fortfarande med att fördröja, kontrollera och obstruera inflödet av mat, mediciner och andra viktiga förnödenheter till Gaza, inte sant? Precis som förra året. Under sådana omständigheter inträffar det sådana här stökiga och desperata episoder, men att de skuile vara dirigerade av Hamas vill jag ha mer stadiga bevis för.
Orkar inte skriva något längre eget inlägg utan skriver bara. Jag håller med.

Sedan har vi det gamla talesättet. Människor som kämpar för sin frihet mot förtryckare som USAs president ogillar = frihetskämpar.
Människor som kämpar för sin frihet mot förtryckare som USA:s president gillar = terrorister.
Citera
2026-07-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är altså "palestiner" som är personerna med koppling till hamas, det är ju en fri och arbiträr defintion som är allt och inget, precis som alla andra påhittade varianter av "vad är en palestiner förmig"
Jag har sett ganska många här på Flashback som under de senaste tre åren har lutat sig mot tanken att "alla som bor eller arbetar i Gazaremsan är egentligen engagerade för Hamas" och därmed att jämställa med det famösa "unlawful combatants" från USA:s krig mot terrorismen för tjugo år sedan.

"Om man inte gillar Hamas, vad har man då ens för anledning att bo kvar i Gazaremsan eller arbeta med humanitärt bistånd där?" - det är så tankebryggan ser ut. Men jag vet förstås inte exakt vilken slags koppling det är IDF har använt i just det här fallet.
Citera
2026-07-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn

Sedan har vi det gamla talesättet. Människor som kämpar för sin frihet mot förtryckare som USAs president ogillar = frihetskämpar.
Människor som kämpar för sin frihet mot förtryckare som USA:s president gillar = terrorister.

nu är det ju så min inavlade vän, att det gäller ju även för oss här i svea rike, även EU terrorklassar ju hamas.

ska man vara petig så är hela världen inklusiva "palestinerna" (nåja, abbas-palestinerna , eller "fn-palestinerna" om du så vill, dvs proto-plo-aids-arafat palestinerna.) överns om att hamas ska utplånas och bort från gaza.

https://docs.un.org/en/s/res/2803(2025))
Citera
2026-07-14, 21:52
Medlem
Citat:
Jag har sett ganska många här på Flashback som under de senaste tre åren har lutat sig mot tanken att "alla som bor eller arbetar i Gazaremsan är egentligen engagerade för Hamas" och därmed att jämställa med det famösa "unlawful combatants" från USA:s krig mot terrorismen för tjugo år sedan.

Nja, du ska nog se det i lite mer modern tappning, tänk isis 2018, vissa ska hängas, vissa ska fängslas för sina brott, de andra ska placeras i läger i den syriska öknen (eller ja, motsvarande) och avradikaliseraseras, tänk, en temporär permanent lösning som världsamfundet finansiera.

Citat:

"Om man inte gillar Hamas, vad har man då ens för anledning att bo kvar i Gazaremsan eller arbeta med humanitärt bistånd där?" - det är så tankebryggan ser ut. Men jag vet förstås inte exakt vilken slags koppling det är IDF har använt i just det här fallet.

du menar att det hamas inte kan vara palestiner, jo, det är ju en fungerande begreppsordning som även abbas-palestinera annamat.
Citera
2026-07-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn

Ja, eller som en kommentar jag såg på annat socialt medium: "My eight year old son understands that the heroes of the original Star Wars trilogy are terrorists" (dvs de kan beskrivas så ur Maktens/Kejsarens synvinkel).
Citera
2026-07-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Är FN en pålitlig part?

Definitivt. De är toppen när det kommer till att uppmärksamma diverse jävligheter i världen men de är på tok för sega på bollen när det kommer till aktiva interventioner.
Citera
2026-07-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ramiz Alakbarov, FN:s biträdande samordnare för fredsprocessen i Mellanöstern, fördömer i ett uttalande "starkt" hur de de facto-styrande i Gaza (Hamas) saboterar humanitära operationer. Han bekräftar bland annat att beväpnade män med koppling till Hamas under helgen trängde sig in på en utdelningsplats i Jabalia i norra Gaza, tog sig in i ett WFP-lager (World Food Programme) och misshandlade lastbilschaufförer som levererade nödhjälp.

Det som framför allt sticker ut i FN:s kommunikation denna gång är att Alakbarov uttryckligen medger att detta inte rör sig om enskilda händelser. Enligt uttalandet återspeglar agerandet "ett allt farligare mönster av hot, våld och hinder, inklusive smugglingsförsök, som riktar sig mot och missbrukar humanitära operationer."

Det tog bara tre år men nu kan inte ens FN neka till att det är Hamas som saboterar och stjäl nödhjälpen till Gaza.

Har FN rätt i att Hamas saboterar nödhjälpen till Gaza? Vad kan vi göra för att utplåna Hamas och döda samtliga Hamas-terrorister, så de inte kan fortsätta hindra nödhjälpen till Gazaborna?

https://www.timesofisrael.com/un-official-says-hamas-obstructing-gaza-aid-dangerous-pattern-of-intimidation-violence/

Att hamas plundrar mattransporter är det ingen som betvivlar. Det vet vi sen tidigare rapporter. Det gäller däremot bara en liten del av alla transporter (vet vi också sen tidigare). Det rättfärdigar inte Israels totala blockad av mat, vatten och humanitär hjälp som de höll på med när det begav sig.

I övrigt så vet vi att Hamas beter sig som rena israeler och liksom Israel, har extremt lågt stöd från omvärlden. Att de ger sig på hjälparbetare, precis som Israel, förvånar nog ingen.

Det som övriga världen vill är att både Israel och Hamas ska sluta våldföra sig på civilbefolkningen och sluta bete sig som monster.
Citera
2026-07-16, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Israels.
Israel ockuperar Gaza och skjuter på folk där.
Israel kontrollerar också informationen och kan säkert finna verkliga och påhittade exempel på lokal missskötsel.
Men jag skulle vilja se svenskar försöka bygga upp ett samhälles infrastruktur under sådana ockupationsförhållanden. Är nog inte lätt för någon/någon folkgrupp.

du är hasbara

Judarna lämnade Gaza för 20 år sedan, minst, och Hamas blev folkvalda.
Vad är ockuperat? Araberna drev iväg judarna som var där först. Nu kan de inte visa sina lagfarter på fastigheterna de stulit men hävdar att det är deras för de bott där länge. Looted property.
Citera
2026-07-16, 20:19
Avstängd
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notwanted
Judarna lämnade Gaza för 20 år sedan, minst, och Hamas blev folkvalda.
Vad är ockuperat? Araberna drev iväg judarna som var där först. Nu kan de inte visa sina lagfarter på fastigheterna de stulit men hävdar att det är deras för de bott där länge. Looted property.
Israel har kontroll över in och utfart till Gaza. De hade en flygplats men den blev sönderskjuten.
Allt det där vet du.

Varför ställer du en fråga som "Vad är ockuperat?"

dålig hasbara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in