Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jaså, vad var grunderna till det då?
Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Ett Tidö 2.0 skulle förbjuda tiggeri. I något avseende ser jag dock fram emot en rödgrön regering. Den skulle möta en så oerhörd kompakt, enhetlig och stark opposition att de mest fanatiska hos de rödgröna i blint raseri då kliver fram i gemensam aktion och därmed orsaka sund splittring, precis det som hände med liberalerna nu i våras. För att vandelsprövning eller förbud mot tiggeri ska fungera behövs en majoritet i riksdagen.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/06/sou-202583/
Citat:
Utredningens överväganden har lett till slutsatsen att det inte finns något behov av att införa ett nationellt förbud mot tiggeri. Skälen är att tiggeriet numera har minskat i betydande omfattning att det inte längre kan sägas utgöra ett allmänt samhällsproblem. Utredningen har kunnat konstatera, att EES-medborgare inte längre kommer till Sverige för att tigga för sin försörjning och att det beror på minskat bruk av kontanter och säkerhetsläget i världen. Utredningen har också konstaterat att gruppen svenska personer med sociala, ekonomiska och medicinska problem som tigger för sin försörjning är konstant eller svagt ökande. Det förefaller vara en grupp där beroendesjukdom eller annan ohälsa är vanligt förekommande eller de sociala problemen komplicerade, men inte sådana, att de motiverat ett nationellt tiggeriförbud.
Citat:
Endast ett litet antal, knappt tjugo av Sveriges 290 kommuner, har använt sig av möjligheten att meddela lokala förbud eller krav på tillstånd men har samstämmigt intygat att detta fungerar ändamålsenligt. Även på europeisk nivå är det vanligt förekommande med lokala och regionala lösningar.
Ställer mig tveksam till att de skulle gå tvärs emot utredningen bara som för ren populism. I så fall hade de förmodligen redan tillämpat det mot utrednings rekommendation under Tidö 1.
Å andra sidan har jag för mig att det var liberala riksdagsledamöter som avsåg att rösta nej, så vem vet.