2026-07-14, 14:30
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Aldrig ens kört för fort, sluta leka dryg Allan ballan!

Ja nu kommer Tidelagsgänget mest troligt få spö i höst så då blir det inget med den här vandel och angiverilagen!
Jag tror du är förvirrad ifall du tror att S inte tyst samtycker om vandellagen.
Citera
2026-07-14, 14:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamienHell
Tiggarna utanför våra butiker , kommer detta hej-hej att upphöra snart ?
Barn och äldre tycker att det det är läskigt .....

Det behöver inte tas på riksnivå. Det kan det som kallas för kommun förbjuda.
Citera
2026-07-14, 14:34
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Berätta varför det är så viktigt att invandrare som inte sköter sig ska få stanna. Själv invandrare? Suttit inne? Eller bara ung Vänster och gillar att göra vanliga svenskar förbannade?

Alla ska sköta sig, ingen ska komma undan inte ens en svenne banan!

Hur angiverilagen ska fungera förstår jag inte!

Avundas inte de som sitter på statliga jobb vid berörda myndigheter!

Själv skulle jag söka mig bort och till en arbetsplats som inte liknar STASI!
Citera
2026-07-14, 14:35
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Jag tror du är förvirrad ifall du tror att S inte tyst samtycker om vandellagen.

Ja blir kanske delvis kvar delvis men mycket kommer att försvinna tror jag t ex angiverilagen!
Citera
2026-07-14, 14:38
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ja blir kanske delvis kvar delvis men mycket kommer att försvinna tror jag t ex angiverilagen!
Jag tycker angiverilagen är fel (fast jag är inte helt insatt i vad den innebär fullt ut), men vandelslagen är helt korrekt. Vi ska inte dela ut medborgarskap till människor som inte vill anpassa sig till vårt land och respektera det vi bygger här. Visst, finns väl risker med det och potentiell problematik med yttrandefriheten, men vi har varit för snälla relativt till resten av Europa.
Citera
2026-07-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Absolut. SD har fått igenom flera bra saker under denna valperiod.

Tyvärr har ju moderaterna berikat de girigaste mest onda rika människorna i Sverige under samma period, på bekostnad av vanligt folk som fått en sämre välfärd.
De rikaste betalar in mer skatt, utan de ingen välfärd
Citera
2026-07-14, 14:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Alla ska sköta sig, ingen ska komma undan inte ens en svenne banan!

Hur angiverilagen ska fungera förstår jag inte!

Avundas inte de som sitter på statliga jobb vid berörda myndigheter!

Själv skulle jag söka mig bort och till en arbetsplats som inte liknar STASI!
Nej, det finns inga likheter med Stasi som undersökte och hittade på hur folk tänkte i Östtyskland, och vanliga svenska jurister som ska avgöra om det är ett brott att stjäla från en pensionär.

Jag känner en jurist som jobbar på migrationsverket. Om du visste allt mygel som flyktingarna 2015-2020 gjorde, som fortfarande analyseras av 100-tals jurister, så skulle du hålla käften.

Vänster är att blunda för skurkar bara de är fattiga.
Citera
2026-07-14, 14:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det behöver inte tas på riksnivå. Det kan det som kallas för kommun förbjuda.

Då måste ju folk som bor i rödgröna kommuner fortsätta lida av eländet. Lokalpolitiker vågar ofta inte heller ta sådana beslut själva, för det finns fortfarande kvar naiva människor som tror att tiggarna är vanliga fattiga människor som det är synd om, och att de som vill förbjuda tiggeriet är onda. Det är mycket bättre att det förbjuds på riksnivå, en gång för alla.
Citera
2026-07-14, 14:54
Medlem
KillPus avatar
Helt rätt! Allt annat är hyckleri! Bör även tjänstemannaansvaret återinföras. Dvs felaktig myndighetsutövning SKA vara straffbart! Så man kan rensa myndigheterna på diverse aktivister som lyckades infiltrera dessa!
Citera
2026-07-14, 14:54
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då måste ju folk som bor i rödgröna kommuner fortsätta lida av eländet. Lokalpolitiker vågar ofta inte heller ta sådana beslut själva, för det finns fortfarande kvar naiva människor som tror att tiggarna är vanliga fattiga människor som det är synd om, och att de som vill förbjuda tiggeriet är onda. Det är mycket bättre att det förbjuds på riksnivå, en gång för alla.
Tiggare utanför ICA är ju inte direkt intresserade av medborgarskap. En statlig utredning 2025 avrådde från ett nationellt förbud mot tiggeri.
Citera
2026-07-14, 15:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tiggare utanför ICA är ju inte direkt intresserade av medborgarskap. En statlig utredning 2025 avrådde från ett nationellt förbud mot tiggeri.

Vem sa något om medborgarskap?

Jaså, vad var grunderna till det då?

Jag anser, som alltid, att vi här i Sverige måste börja sätta våra egna först. Och det har varit många svenskar som har lidit av detta tiggeriet. Jag hörde t.ex. från gravida kvinnor då när det var som värst, att de märkte en förändring hos tiggarna när dessa senare upptäckte att de förra var gravida. Tidigare hade dessa kvinnor inte varit rädda och inte heller haft några problem med tiggarna. Men graviditet för med sig en ny sårbarhet, både fysiskt och psykiskt, och tiggarna märkte det direkt och utnyttjade det genom att bli mer fordrande och aggressiva, ställa sig i vägen och till och med (när tiggarna satt på golvet) gripa tag i den gravida kvinnans kjol när hon försökte passera, sådana saker.

Och även att de utnyttjade andra människor som inte vågade säga ifrån, begåvningshandikappade personer och timida personer. De ser sådant direkt. Jag hörde t.ex. från en mamma som har en lindrigt begåvningshandikappad vuxen son (men inte värre än att han kunde åka själv till sin dagliga verksamhet och ha ett eget bankkonto), att en tiggarkvinna väntade på hennes son varje morgon vid samma tid, där han gick förbi, och tog med honom till bankomaten och tog ut pengar. Sonen vågade inte berätta för någon först, mamman fick veta det först när hela kontot var tömt. Sådana saker. Det går ju inte.
Citera
2026-07-14, 15:20
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Ett Tidö 2.0 skulle förbjuda tiggeri. I något avseende ser jag dock fram emot en rödgrön regering. Den skulle möta en så oerhörd kompakt, enhetlig och stark opposition att de mest fanatiska hos de rödgröna i blint raseri då kliver fram i gemensam aktion och därmed orsaka sund splittring, precis det som hände med liberalerna nu i våras. För att vandelsprövning eller förbud mot tiggeri ska fungera behövs en majoritet i riksdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in