Citat:
Ursprungligen postat av
Krasigt
Tiggare utanför ICA är ju inte direkt intresserade av medborgarskap. En statlig utredning 2025 avrådde från ett nationellt förbud mot tiggeri.
Vem sa något om medborgarskap?
Jaså, vad var grunderna till det då?
Jag anser, som alltid, att vi här i Sverige måste börja sätta våra egna först. Och det har varit många svenskar som har lidit av detta tiggeriet. Jag hörde t.ex. från gravida kvinnor då när det var som värst, att de märkte en förändring hos tiggarna när dessa senare upptäckte att de förra var gravida. Tidigare hade dessa kvinnor inte varit rädda och inte heller haft några problem med tiggarna. Men graviditet för med sig en ny sårbarhet, både fysiskt och psykiskt, och tiggarna märkte det direkt och utnyttjade det genom att bli mer fordrande och aggressiva, ställa sig i vägen och till och med (när tiggarna satt på golvet) gripa tag i den gravida kvinnans kjol när hon försökte passera, sådana saker.
Och även att de utnyttjade andra människor som inte vågade säga ifrån, begåvningshandikappade personer och timida personer. De ser sådant direkt. Jag hörde t.ex. från en mamma som har en lindrigt begåvningshandikappad vuxen son (men inte värre än att han kunde åka själv till sin dagliga verksamhet och ha ett eget bankkonto), att en tiggarkvinna väntade på hennes son varje morgon vid samma tid, där han gick förbi, och tog med honom till bankomaten och tog ut pengar. Sonen vågade inte berätta för någon först, mamman fick veta det först när hela kontot var tömt. Sådana saker. Det går ju inte.