Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Historielöst inlägg. "Samtyckeslagen " kom till efter flera uppmärksammade domar där det var svårt att döma utifrån uppsåt, men där det klart och tydligt handlade om våldtäkt. Och så kan man inte ha det...
"Samtyckeslagen" handlar i övrigt om ett oaktsamhetsbrott, precis som mord har sitt "oaktasmhets"brott och det kallas för vållande till annans död. Våldtäkt kan ske oaktsamt, där förövaren är antingen likgiltig inför att den kanske begår våldtäkt eller borde ha kunnat fatta att så är fallet.
I övrigt kan givetvis även män bli utsatta för oaktsam våldtäkt. Av män eller kvinnor. Så blir lite snett av dig att tro att lagen är till för att "skrämma män". Den skrämmer väl även kvinnor i så fall... lagen är ju könsneutral.
Vill bara rätta dig lite här kingen, när man talar om likgiltighetsuppsåt så är det i fråga om mord. Tex jag slår dig med ett basebollträ i huvudet för att banka lite vett i dig men var likgiltig till det faktum att du eventuellt dör istället. Jag kan
möjligtvis argumentera framgångsrikt för att mitt syfte inte är mord men jag döms likaväl för mord.
Vållande till annans död är ju tex om jag kör över TomatKungen och gör honom till ketchup med min racerbil. Jag hade fortfarande uppsåt till min handling, dvs den ansvarslösa körningen, men inte till dödandet av dig. Det är en ren bieffekt av mitt handlade som var oavsiktligt. Man kan liksom inte vara likgiltig till det faktum att man har ett uppsåt, man har antingen ett uppsåt eller inte.
Det är lite skevt att säga att det var svårt att döma utifrån uppsåt. Man ska ha ett uppsåt för att kunna dömas. Tex om jag blir fastspänd i racerbilen och nån sätter en domkraft på gaspedalen så torde jag frias helt från ansvar. Det handlar helt enkelt om att man vill kunna döma och straffa fler för våldtäkt, och expandera begreppet våldtäkt. Annars hade man inte behövt göra en ny lag.