2026-07-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhalsen
När du skriver att staten behöver ta en funderare på varför ”man” uppfostrar såna dysfunktionella barn- vem syftar du på?

13 åriga dysfunktionella pojkar
Vart tror du den här lilla pojken kommer få anställning någonstans?

Vem ska betala hans kostnader i samhället?
Uppenbarligen lockas pojkar som är 13 år till olika grupper i Sverige där man tror att det är roligt att hugga människor.

Hade jag varit politiker skulle jag skicka dessa skräp till Ukraina så får man strida för Ukraina och se våld på riktigt. Vad ska vi göra med såna mördare i samhället?
Citera
2026-07-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomman9419
Denna tråd hade kunnat kortats ner extremt om folk struntade i folks ursprung. Det spelar väl ingen roll, alla föds som människor men sen är det upp till var och en om man förtjänar att kallas människa eller monster utefter ens handlingar.
Problemet är att vissa typer av brott är statistiskt mer förekommande hos vissa etniciteter och kulturer, därför går det inte att komma ifrån att diskussionen tar upp detta.

Har unga svenska GM begått knivdåd tidigare, JA, men det är relativt ovanligt och händer med flera år emellan där det ofta är tydligt en person med "problem" där kultur har föga med saken att göra.

I detta fallet är det som hänt lite ovanligare då det a) påstås inte finnas någon relation mellan GM och BO samt att b) det skedde öppet, dagtid, i ett öppet område samt c) att det skedde helt oprovocerat. Om detta ska läggas ned på psykiatri eller kultur återstår att se
Citera
2026-07-14, 16:19
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Nu kanske man inte minns väl men vi alla minns väl att vi åtminstone fick leka i parken/lekparken utan att ha föräldrarna i halsen och letade efter 13 åriga mördare

Det är väl samma sak för en 13 årig pojke. Han ska vara kär, gå på disco och dansa samt kanske på Grönan och se konsert.

Hur många 13 åriga ungar har du sett i andra EU länder som hugger människor i ryggen, ansiktet eller halsen men vi har haft flera incidenter. Snart kommer man börja gå samma väg som 13 åriga pojkar.

Vilket nummer är det i Sverige? Det började med den äldre mannen som fick en kniv i ryggen av en 13 årig. Ska vi efterlikna USA kan vi lika gärna inför dödsstraff oavsett ålder precis som USA

Det är skillnad både på risken att lämna små barn nu och då men nu är föräldrar mer egoistiska. Känner folk inom brandkåren och dom besöker ibland stränder och många föräldrar har verkligen ingen koll på sina barn. De ligger och sover eller kollar på mobilen. Sen är det även skillnad i kulturer där vissa låter barnen vara ute halva natten utan någon direkt kontroll. Då är det rätt unga barn ca 7 år som är ute 01.00
Citera
2026-07-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
13 åriga dysfunktionella pojkar
Vart tror du den här lilla pojken kommer få anställning någonstans?

Vem ska betala hans kostnader i samhället?
Uppenbarligen lockas pojkar som är 13 år till olika grupper i Sverige där man tror att det är roligt att hugga människor.

Hade jag varit politiker skulle jag skicka dessa skräp till Ukraina så får man strida för Ukraina och se våld på riktigt. Vad ska vi göra med såna mördare i samhället?
Nu var jag mer ute efter vem ”man” som fostrar är men men..
Du skriver att knivdåd bara sker i Sverige och inte i Frankrike och där har du helt fel. Det är bara att söka på nätet så hittar du en del..
Citera
2026-07-14, 16:28
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isthedark
Vad står det att hon var ensam?

Hon var inte ensam. Det är folk som tar det för givet.
Citera
2026-07-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är skillnad både på risken att lämna små barn nu och då men nu är föräldrar mer egoistiska. Känner folk inom brandkåren och dom besöker ibland stränder och många föräldrar har verkligen ingen koll på sina barn. De ligger och sover eller kollar på mobilen. Sen är det även skillnad i kulturer där vissa låter barnen vara ute halva natten utan någon direkt kontroll. Då är det rätt unga barn ca 7 år som är ute 01.00

Jag håller med dig att föräldrar är egoistiska speciellt vissa som håller på med sin mobil och går före sina barn. Jag brukar titta snett ibland på såna föräldrar. Man gör inte så i ett samhälle där man ser är väldigt illa just nu.

Jag var ute ganska sent som barn men man är barn och vill vara med kompisarna. Jag hade många bråk med föräldrarna så ibland har föräldrar ingen skuld också.

Men man måste kunna leka i parken utan att bli huggen i halsen. Det gäller även den äldre mannen som var på väg hem med rullator, vi kan inte skylla på att han var på fel tid och plats.

Det är fel uppfostran på 13 åriga pojkar men det kan vara så att föräldrar där också inte har koll på vad sina barn tittar på eller spelar för spel. Mina föräldrar var stenhårda på att spel för 15 år och uppåt ska vara det och filmer för 18 år är enbart avsedd för det bruket.

Det finns en anledning att spel och filmer har en åldersgräns som föräldrar idag inte förstår som mina gjorde
Citera
2026-07-14, 16:37
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Hon var inte ensam. Det är folk som tar det för givet.

Hur ska man tolka vad som skrivs i media?

"Parkarbetaren Axel Östlund var först på plats hos den skadade femåriga flickan efter våldsdådet i Helsingborg på måndagen.

För P4 Malmöhus berättar han att han genast förstod allvaret. Han försökte lugna ner flickan, samtidigt som han letade efter hennes föräldrar och ringde 112.
"

Vart var föräldrarna när dottern låg där med en kniv i halsen?
Citera
2026-07-14, 16:41
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans

"Parkarbetaren Axel Östlund var först på plats hos den skadade femåriga flickan efter våldsdådet i Helsingborg på måndagen.

För P4 Malmöhus berättar han att han genast förstod allvaret. Han försökte lugna ner flickan, samtidigt som han letade efter hennes föräldrar och ringde 112.
"

"Var"

Kanske 30 meter bort, vad vet jag? Lek med tanken att mamman satt i skuggan och dottern gick till en lekplats. Man kan ju inte klistra sig vid barnen och ett knivhugg går på nån sekund...
Citera
2026-07-14, 16:44
Medlem
Acta-Non-Verba7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans

"

Föräldrarna var i närheten.Hur borde man tolka tycker du?
Citera
2026-07-14, 16:45
Medlem
Blueskillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Det luktar 764 / NLM (No Lives Matter) om dådet.

För er som inte känner till det är det alltså våldsbejakande sekter i den digitala världen. Där sitter unga, ofta minderåriga incels och chattar under pseudonym. De förhärligar våld och uppmuntrar varandra att skada sig själva, djur och andra människor. Våldshandlingarna filmas för att få cred och status.

Dådets natur och GM:s låga ålder får mig att tänka på dessa grupper.

De dåd jag sett hittills i Sverige har mest drabbat åldringar. Samt någon enstaka kvinna i övre medelåldern. Fysiskt svaga offer som inte kan försvara sig. Precis som ett barn.
Minderårig incels. Hur kan de vara det när man måste vara 15 år för sex?
Om 764 eller NLM, är det ingen som filmar är det hopplöst meningslöst. Det är ju att filma som är grejen. Som är det sjuka.
Citera
2026-07-14, 16:47
Medlem
Så mycket ot i denna tråd finns det någon sammanfattning någonstans?

Det jag kunnat utläsa är att GM är under 15 men i tonåren och ringde polisen själv dagen efter och sa att det var han. Han kände inte offret som var där med sina föräldrar men ej kloss i kloss.båda av utländsk bakgrund

Jag vill veta: varför fanns en kniv, varför drogs den fram, olyckshändelse el?
Citera
2026-07-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueskillen
Minderårig incels. Hur kan de vara det när man måste vara 15 år för sex?
Om 764 eller NLM, är det ingen som filmar är det hopplöst meningslöst. Det är ju att filma som är grejen. Som är det sjuka.

Minderårig är man fram till 18-årsdagen. Sen kan även 14-åringar kan vara incels. Det handlar inte bara om hur aktivt sexliv man har.

Som sagt, jag har ingen info om GM. 764/NLM-spåret är en spekulation från min sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in