2026-07-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Efter några minuters samtal med väktarna använde SE dörren i receptionen för att genom den kliva ut på Sveavägen. Det var således inget övernaturligt eller någon form av teleportering inblandad utan passagen skedde genom en i alla avseenden ordinär, men omystiskt låsbar, dörr.

Möjligen hörde SE i samma ögonblick han klev ut på gatan det andra skottet.

Jag vill med detta inlägg fria den gröna olarmade dörren inne i Skandiahusets garage och förklara den oskyldig till hur SE klev ut på Sveavägen. Dörren som användes av SE för att kliva ut på gatan förekommer på samtida bilder på Skandiahusets fasad.

Och sedan då?
Citera
2026-07-14, 15:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Och sedan då?
Sedan upptäcker SE att något hänt i hörnet till Tunnelgatan och när han kommer fram är både AH och SG redan på plats enligt honom själv.

Enligt AH och SG har det däremot då gått minst 25 sekunder.

SE som vill putsa lite på sin ankomsttid för att vara ett viktigt vittne uppskattar tiden mellan skott och ankomst till kroppen till 5-6 sekunder. Här underskattar SE tiden eller så drar han lite på sanningen för att komma fram tidigare än han gjorde.
Citera
2026-07-14, 15:10
Medlem
Citat:
Sedan upptäcker SE att något hänt i hörnet till Tunnelgatan och när han kommer fram är både AH och SG redan på plats enligt honom själv.

Enligt AH och SG har det däremot då gått minst 25 sekunder.

SE som vill putsa lite på sin ankomsttid för att vara ett viktigt vittne uppskattar tiden mellan skott och ankomst till kroppen till 5-6 sekunder. Här underskattar SE tiden eller så drar han lite på sanningen för att komma fram tidigare än han gjorde.

Så han är framme vid kroppen? Pratar han med Lisbeth?
Citera
2026-07-14, 15:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så han är framme vid kroppen? Pratar han med Lisbeth?
Återigen är det väl lite oklart om det är just SE som frågar, men att LP talat om en mörkblå täckjacka och pekat in i gränden är uppgifter som andra personer verifierar redan på mordnatten.

Att SE hört LP säga detta och upplevt hur hon pekade är ställt utom rimlig tvivel.

Detta hände på mordplatsen efter att den verkliga mördare lämnat den.
Citera
2026-07-14, 15:26
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Bitterheten mot Filter/TP/MG verkar vara bottenlös. Undrar om det beror på att det trots allt finns en chans att de var rätt ute.

De flesta människor har nog ett grundläggande rättsmedvetande där man inte tycker att folk ska postumt pekas ut som mördare utan minsta tillstymmelse till bevis. Att spekulera på Flashback och i böcker och tidningar är en grej, det är vad det fria ordet är till för. Däremot ska inte polis och åklagare göra det. Trots att det både är formellt och etiskt riktigt att upphäva utpekandet blir det en förlust för Filter då de tappar guldplätering det innebär att vara det "officiella" spåret, istället blir de bara en teori i mängden. Det är dock där SE-spåret hör hemma, på gott och ont.
Citera
2026-07-14, 15:29
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är inte att han rört sig in i gränden som är det osannolika. Det är att det skett så tidigt som han påstår samtidigt som han tappar bort poliserna. Det går helt enkelt inte ihop, förutom för de mest blåögda.

SE verkar helt enkelt inte ha koll på att piketpoliserna stannade i uppemot tio sekunder på Luntmakargatan. Annars hade han aldrig dragit en så idiotisk historia.

Om poliserna inte hade stannat där hade hans historia nästan kunnat gå ihop om man tänjde på förloppet lite. Men i och med att de stannar är det i praktiken uteslutet.

Bra, den förnuftiga Knattarna är tillbaka. Den lilla tidsluckan har en förklaring (i förhöret den 25 april).

Stig Engström började inte springa när han såg Djurfeldt och Hermansson försvinna (vid manskapsbodarnas östra ände vid Luntmakargatan).

Då slog det honom att han borde ha ropat att Lisbeth nämnde en mörkblå täckjacka. Han blev "lite förtretad" på sig själv. Hur länge Stig var "lite förtretad" på sig själv framgår inte. Att den försiktige Stig var "lite förtretad" på sig själv i 15 - 20 sekunder innan han började springa är inte bara rimligt, det är sannolikt.

Citat:
Är du blind? Jag skrev att uppgiften var obskyr, inte att den inte existerade.

SE ska alltså ha råkat pricka en specifik artikel i en viss tidning från 1988 – två år efter mordet. Det är ingenting man bara kan anta.

Fast du är ju ”bra” på grundlösa antaganden.

Stig höll sig väl informerad (liksom många i allmänheten gjorde) och var i kontakt med många journalister.

Att Stig visste 1992 att Djurfeldt tog rulltrappan (som Djurfeldt berättade i intervjun 1988) är inte grundlöst, det är sannolikt.

Citat:
Du får gärna lista vilka ”feltolkningar och felciteringar” jag anser att man kan sluta sig till från materialet. Jag är inte lika vidlyftig som dig på den punkten.

Du däremot har väl gjort dig skyldig till ett dussintal. Minst.

Jag har inte nämnt många felciteringar. De jag har nämnt har jag motiverat.
Citera
2026-07-14, 15:34
Medlem
Citat:
Om inte ens Klas Gustavsson vet som upprepat allt som Filter har skrivit (något Filter lite komiskt kallar en "graskning"), så kan inte ens SEkten ge tydliga besked.

Nu sa ju HO att SE lämnade ca 23.20. Men det ser inte ut som Guné lägger någon vikt vid det.

Vi har en utstämpling 23.19 och ett vittnesmål från en väktare som säger SE lämnade Skandia 23.20.

Sen har vi ett samtal sent en fredagskväll. Ett hejdå innan semester.

Folk får tro vad de vill, men att Guné är så säker tyder nästan på att han är pappslöjd. Pappslöjdare är alltid säkra.
Citera
2026-07-14, 15:47
Medlem
Okej, men varför skriver pappslöjd här om ni inte tror att det kan finnas något i teorin? Ni tror inte på teorin Skandiamannen, men här sitter ni altså..

Vad gör ni här? Det finns faktiskt en generell tråd om Palmemordet. Flera andra teorier finns också.

Haha som om jag skulle sitta natt och dag i Ca-tråden om jag inte trodde på den..
Det är så dumt.
Citera
2026-07-14, 16:07
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Okej, men varför skriver pappslöjd här om ni inte tror att det kan finnas något i teorin? Ni tror inte på teorin Skandiamannen, men här sitter ni altså..

Vad gör ni här? Det finns faktiskt en generell tråd om Palmemordet. Flera andra teorier finns också.

Haha som om jag skulle sitta natt och dag i Ca-tråden om jag inte trodde på den..
Det är så dumt.

Så är det. Den här tråden provocerar och oroar förstås. Att avfärda CA är lätt och nästan överflödigt: han har ju inte placerats på mordplatsen av någon och Stig kan inte raderas från mordplatsen eller flyktvägen vilket är en förutsättning för att få in någon annan alls som GM.

Om det istället för Bohemia, hade legat en nattöppen dockteater utmed flyktvägen så hade det anförts som troligt att han, som i alla fall aldrig uttryckt hat mot dockteatrar, sannolikt sprang in där, i chock över att ha snubblat över ett färskt lik. Sedan ska han rusat vidare efter ungefär en kvart.
Citera
2026-07-14, 16:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Fast en dokumentförstörare är nästan mer rimlig i kassaskåpet än skarpladdade mordvapen, hängbuksvin eller bastuba som har passerat revy i tråden.

Jag tänker på att lukten från ett nyligen avlossat mordvapen eller ett hängbuksvin skulle stick ut på ett kontor och ingen har väl hört SE spela bastuba inne på sitt låsbara rum?

En dokumentförstörare är dessutom en apparat som "passar in" i en kontorsmiljö utan att väcka mordmisstankar.

En sån är för stor för att få plats i ett kassaskåp. De var säkert ännu större på den tiden.

Är det ens bekräftat att SE hade ett kassaskåp på sitt kontor?
Citera
2026-07-14, 16:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
En sån är för stor för att få plats i ett kassaskåp. De var säkert ännu större på den tiden.

Är det ens bekräftat att SE hade ett kassaskåp på sitt kontor?
Jag tror egentligen att det bara är här i tråden vi fantiserar om ett kassaskåp.

Jag tror inte SE höll på med någon kontanthantering på sitt tjänsterum.
Citera
2026-07-14, 16:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Så är det. Den här tråden provocerar och oroar förstås. Att avfärda CA är lätt och nästan överflödigt: han har ju inte placerats på mordplatsen av någon och Stig kan inte raderas från mordplatsen eller flyktvägen vilket är en förutsättning för att få in någon annan alls som GM.

Om det istället för Bohemia, hade legat en nattöppen dockteater utmed flyktvägen så hade det anförts som troligt att han, som i alla fall aldrig uttryckt hat mot dockteatrar, sannolikt sprang in där, i chock över att ha snubblat över ett färskt lik. Sedan ska han rusat vidare efter ungefär en kvart.
Great minds think the same.

Redan HH var inne på att VG gömt sig på en teater (egentligen en biograf), så om den påhittade mördaren GM-SE var på riktigt kan han mycket väl gömt sig på en nattöppen dockteater om det hade funnits en sådan i närområdet.

Idén om biografen hade HH fiskat upp från mordet på JFK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in