2026-07-13, 23:41
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det är HELT uteslutet att CL gjort detta så ju förr du får denna tanke ur huvudet desto bättre. Då kan du vara glad då. Att åklagaren som bara får den info som polisen ger den gör ju inte åklagaren mer trovärdig...som vet mindre än polisen egentligen.

Det är Helenas DNA som finns på dessa skor då detta DNA kom från Helena eller någon av hennes systrar med tekniken från 2017-2019 i vart fall. Det var Helenas DNA då det var hennes skor. Ganska självklart för de flesta. Helena slänger inte iväg dessa skor själv utan det gör huvudgärningsman i stressen. Jag är helt övertygad om att GMs DNA finns kvar på dessa skor i och med att även Helenas DNA fanns kvar.
Ta nu det här rätt. Jag litar mer på vad en åklagare säger än en okänd människa på internet.
Åklagaren ger direktiv till utredarna vad de ska göra.
Att polisen skulle köra ett eget race och sedan undanhålla fakta för åklagaren verkar lite väl konspiratoriskt. Och i vilket syfte? De hade kunnat låta utredningen vara vilande
Citera
2026-07-14, 00:11
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Ja, jag tror nog att det ar mycket, mycket vanligare att "helt vanliga helylle tjejer" utsatts for vald och tyvarr ibland dodligt vald fran manliga personer de tidigare haft eller har nagon sorts fysisk relation med. Behovs ingen psykopat for detta, racker med en man/fastman/pojkvan eller gammal pojkvan/ett strul som far frispel och ett enda slag/knuff som tar fel.

Det ar just darfor jag har undrat varfor det inte finns nagon i denna trad fran Mariestad som vet HA's historia av gamla pojkvanner eller strul. Det enda jag vet som kommit fram (ratta mig garna om jag har fel) ar att hon hade spanat in nagon lirare den kvallen. En vuxen kvinna som jagar en karl, helt normalt. Chock for dig kanske, IB03, men aven blyga helylletjejer raggar och strular och har pojkvanner. Du kan ju fraga damerna i denna trad, savida dom inte bor i Vadstena och kor klosterlivet.

Annu en fraga, IB03 - din lirare som du nu fastnat vid (for din nyaste teori), jag forutsatter att du skickat denna teori till snuten ? Vet du ens om han var i Mariestad den kvallen innan du borjade satta ihop ditt senaste pussel ? Det vore ju liksom en bra sak att kolla forst ?

Nu kanske jag inte skulle använt detta ord "helylle" då det kan uppfattas ha lite nedsättande klang faktiskt. Helena var en helt vanlig tjej, ordentlig och skötsam, attraktiv med utstrålning. Helena var nog inte blyg som du skriver längre ner utan hade lätt att få kontakt med folk, social och trevlig och skrattade mycket. Hon hade ju en mängd definierade framtidsdrömmar och visste inte hur hon skulle "hinna med allt" som hon sagt till Gabriella. Hon visste vad hon ville och hade också bestämt sig för en kille där inne på Stadt också som gillade henne också.

Du pratar alltså om att det är betydligt vanligare att det är någon närstående som ett ex os v som är den skyldige om något sådant här händer och det är HELT sant. Statistiken säger ju detta MEN detta har ingenting att göra med DETTA fall. Det förstår du. Det finns inga sådana killar som är aktuella och systrarna kan heller inte komma på vem eller vilka dessa närstående är som svar på det som GW framför med sin teori. För det finns ingen ur Helenas prydliga bekantskapskrets heller bara den man som gått med Helena över bron och vidare upp till skogsstigen- KM. Men KM kan aldrig varit gärningsmannen då han varken hade tillgång till bil eller något DNA på Helenas skor.

Om KM och Helena går över bron och sedan strax efter tar ned höger ned på denna stig emellan fängelset och ån gör Helena detta för att komma bort från något hon kommit i kontakt med tidigare på Kungsgatan. Det är just Helena som kan denna stig mycket väl och är trygg med denna bakom fängelset då just hon gått här bakom på ängen en mängd gånger förut med sin HUND Nita. Att veta detta är mycket klockrent, jag säger att det är förkrossande sannolikt att det är därav Helena känner denna stig och det faller sig mer naturligt för just henne att då ta denna stig då än de flesta andra Mariestadsbor.

Det kan heller ALDRIG heller vara just en gärningsperson i denna bil som Helena fick kontakt med Kungsgatan och senare läser av exakt vart Helena skall med denna högergir ner på denna stig för att "skaka av " denna bil. Det kan inte bara vara just en person som sedan åker upp och parkerar sin bil på den västra cykelbanan vid skogsstigen mynning och inväntar paret för då är det ÄNDÅ Helena och KM mot denne gärningsperson. NEJ, det förefaller helt osannolikt utan det var just flera personer i denna bil av farligt klientel. JA och jag tror samtliga dessa arbetade på E-lux. Danskarna EA och PN vet jag. EA och J*uko var grannar i samma portuppgång , Lockerudsvägen 63.

J*ri K(f.1966)
J*uko K(f.1960)
EA (f.1967)
PN (f.1966)

KF har fått allt detta. Jag kan säga detta. Att J*ri K var i Mariestad den helgen är jag helt 100% säker på och han är den vältränade man med längre vita shorts som parkerar en mindre vit/ljus bil på Sjukhusets parkering kl. 4.20 och ses av vittne sedan springa mot Lockerud, alltså mot sin lägenhet på Lockerudsvägen 45 och som idag blir Mariegärdes väg 25.

Denna gång har jag fått in en fullträff till slut. Det finns inget tvivel om det och det är upp till KF hur det vill och väljer att göra. Det kan vara så att J*ri inte ens finns med i utredningen men det betyder ju inte att han är oskyldig utan bara att han just gått under polisens radar. Polisen har aldrig löst detta så det är ju någon som de inte tänkt på uppenbarligen. Nu har de fått denna ingång av mig. De får vända upp och ner på gamla IBK Lockerud te x. Det är lika bra att J*rma K och spelarna redan nu hör av sig till KF om vad de vet.
Senast redigerad av IB03 2026-07-14 kl. 00:27.
Citera
2026-07-14, 00:25
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Ta nu det här rätt. Jag litar mer på vad en åklagare säger än en okänd människa på internet.
Åklagaren ger direktiv till utredarna vad de ska göra.
Att polisen skulle köra ett eget race och sedan undanhålla fakta för åklagaren verkar lite väl konspiratoriskt. Och i vilket syfte? De hade kunnat låta utredningen vara vilande

Ja, CL skulle blivit avskriven ändå och hade inget att göra med att han dog. Detta säger ju Peter Thylen själv i "Att lösa ett mord" (Viasat). Än en gång: De hade ju så lite på fötterna att det räckte inte ens för häktning på CL. Vad säger det dig med allt beträffande detta ? Nu kommer jag inte kommentera detta mer då det bara bränner tid.

Det gick aldrig till åtal och utredningen är heller inte nedlagd. Förundersökning mot CL är däremot nedlagd. Man kan inte få ut några handlingar. Nej. Fallet är öppet i den mening att man tar emot tips och bearbetar dem. Insyn har vi ju inte och skall inte ha. Okey.
Citera
2026-07-14, 01:19
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ja, CL skulle blivit avskriven ändå och hade inget att göra med att han dog. Detta säger ju Peter Thylen själv i "Att lösa ett mord" (Viasat). Än en gång: De hade ju så lite på fötterna att det räckte inte ens för häktning på CL. Vad säger det dig med allt beträffande detta ? Nu kommer jag inte kommentera detta mer då det bara bränner tid.

Det gick aldrig till åtal och utredningen är heller inte nedlagd. Förundersökning mot CL är däremot nedlagd. Man kan inte få ut några handlingar. Nej. Fallet är öppet i den mening att man tar emot tips och bearbetar dem. Insyn har vi ju inte och skall inte ha. Okey.

Utredningen är nedlagd.
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2022/juni/utredningen-om-helena-fallet-laggs-ner/?utm_source=chatgpt.com

Självklart tar de emot tips. Vad ska de göra, slänga på luren när någon ringer?

Utredningen är nedlagd, precis som i Palmemordet.
Där kan man begära ut handlingar.
Och lämna tips.
Men precis som i Palmeutredningen kommer det nog att vara rejält maskade papper man får ut
Citera
2026-07-14, 07:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Utredningen är nedlagd.
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2022/juni/utredningen-om-helena-fallet-laggs-ner/?utm_source=chatgpt.com

Självklart tar de emot tips. Vad ska de göra, slänga på luren när någon ringer?

Utredningen är nedlagd, precis som i Palmemordet.
Där kan man begära ut handlingar.
Och lämna tips.
Men precis som i Palmeutredningen kommer det nog att vara rejält maskade papper man får ut
Kan du inte läsa det du själv länkat till?
Det är förundersökningen mot C.L som är nedlagd inte fallet i övrigt!
Citera
2026-07-14, 08:06
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Kan du inte läsa det du själv länkat till?
Det är förundersökningen mot C.L som är nedlagd inte fallet i övrigt!
Rubriken lyder: Utredningen om ”Helena-fallet” läggs ner
Den första meningen lyder:
"Åklagaren har i dag fattat beslut om att lägga ner utredningen om mordet på Helena Andersson i Mariestad 1992."
Citera
2026-07-14, 10:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Han var helt sinnessjuk och sådana samt grovt yrkeskriminella te x kan hitta på grejjer i förhör samt ta på sig saker de inte har gjort o s v . Absolut inget ovanligt.

CL hade enligt Tina Frennstedt som pratat med Kalla Fall chefen Anders Eriksson och säger i sin podd: Var är Helena ? efter 1:37 in och där hon säger att CL har gjort vissa "medgivanden" och pekat ut "flera" platser där Helena kunnat ligga. Man hittar INGENTING efter att ha grävt på dessa platser som CL pekat ut.

"och där hon säger att CL har gjort vissa "medgivanden" och pekat ut "flera" platser där Helena kunnat ligga"

Ganska stor skillnad mot det du tidigare postade IB.

"Han hade pekat ut "flera" platser för Anders Eriksson vart kroppen låg nedgrävd."
Senast redigerad av Sculley 2026-07-14 kl. 10:27.
Citera
2026-07-14, 10:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
"Åklagaren har i dag fattat beslut om att lägga ner utredningen om mordet på Helena Andersson i Mariestad 1992."

Helenas försvinnande är en pågående förundersökning avseende mord, 1400-K32291-99.
Citera
2026-07-14, 11:10
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Helenas försvinnande är en pågående förundersökning avseende mord, 1400-K32291-99.
Det hade man ju velat tro! Men utan en riktig källhänvisning blir det svårt.
Ett diarienummer säger mig inte så mycket mer än att just det du hänvisar till upprättades 1999
Senast redigerad av Skaffern 2026-07-14 kl. 11:14.
Citera
2026-07-14, 13:24
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Bara för att utredningen mot C.L las ner betyder ju det inte att de den är helt stängd om nya uppgifter om andra misstänkta dyker upp.
Eftersom den misstänkte nyligen avled så läggs förundersökningen ner.
Alltså förundersökningen mot C.L!
Citera
2026-07-14, 13:59
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Bara för att utredningen mot C.L las ner betyder ju det inte att de den är helt stängd om nya uppgifter om andra misstänkta dyker upp.
Eftersom den misstänkte nyligen avled så läggs förundersökningen ner.
Alltså förundersökningen mot C.L!
Jo den är helt stängd. T.o.m åklagaren säger ju det?
Precis som i Palmeutredningen alltså. Den misstänkte var avliden och man lade ner utredningen. Skulle det komma in nya helt sensationella uppgifter så kan man självklart öppna utredningen igen men så är det ju alltd
Citera
2026-07-14, 15:21
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jo den är helt stängd. T.o.m åklagaren säger ju det?
Precis som i Palmeutredningen alltså. Den misstänkte var avliden och man lade ner utredningen. Skulle det komma in nya helt sensationella uppgifter så kan man självklart öppna utredningen igen men så är det ju alltd

Från den 13 september 2024 i Mariestads-Tidningen:

" - Ärendet är inte nedlagt, utan lever fortfarande, förklarar Anders Eriksson vid polisens Kalla Fall-grupp."

Du får ringa upp Kalla Fall i Göteborg och kolla själv då och kolla upp artikeln.

Man hade också lagt ner utredningen oavsett och hade inget att göra med att CL dog.

Du verkar ha väldigt svårt att ta in att du är fel ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in