2026-07-14, 00:41
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jag tror han löste bekännelsebehovet, eller försökte lösa bekännelsbehovet i Skydd & Säkerhet.

Det är en ytterst konstig text. Och man får inte glömma att den kom till på Engströms initiativ.

Efter det blev det tyst.

Citaten från intervjun i Skydd & Säkerhet hugger av Engström mitt i en tirad. Han spekulerar vidare i hur en narkoman/Christer Pettersson skulle utföra mordet under någon sorts påverkan, och exempelvis fly på samma sätt som han gjort efter ett tidigare dråp i området (Bajonettmordet). Därefter kommer resonemang om C.Ps eventuellt uppeldade täckjacka.

Har man hela artikeln och kontexten låter det mer som att han spekulerar vilt om MOP i största allmänhet, inte olikt Palmedebatten i stort. Här faller en del av mystiken i mina ögon. Att vittnena själva var engagerade i MOP och nyfikna på sanningen är naturligt.

Till spårets försvar måste jag dock säga att han inte ger ett helt normalt intryck i intervjun generellt vilket såklart dåvarande PU borde reagerat på.
Senast redigerad av H24 2026-07-14 kl. 00:50.
Citera
2026-07-14, 00:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har svårt att tro att en sådan person kan hålla helt tyst.

Verkar konstigt att han lyckades knipa näbb i 8 år. Något mer måste finnas!
Du är ju öppen för rena fantasier för att "bevisa" att den påhittade mördaren SE-GM mördade OP?

Kan man hitta på, utan annat underlag än att man bestämt sig i sin förstockade hjärna och låst sig för att SE mördade OP, att WG fick höra från SE på fyllan att han skjutit OP och att det var anledningen till att WG sade upp kontakten med SE?
Citera
2026-07-14, 00:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Citaten från intervjun i Skydd & Säkerhet hugger av Engström mitt i en tirad. Han spekulerar vidare i hur en narkoman/Christer Pettersson skulle utföra mordet under någon sorts påverkan, och exempelvis fly på samma sätt som han gjort efter ett tidigare dråp i området (Bajonettmordet). Därefter kommer resonemang om C.Ps eventuellt uppeldade täckjacka.

Har man hela artikeln och kontexten låter det mer som att han spekulerar vilt om MOP i största allmänhet, inte olikt Palmedebatten i stort. Här faller en del av mystiken i mina ögon. Att vittnena själva var engagerade i MOP och nyfikna på sanningen är naturligt.
För de som läser hela artikeln i S&S är din slutsats den enda tänkbara.

Jag vet att det är mycket text att ta sig igenom för somliga, men hela texten ger precis det intryck du beskriver.
Citera
2026-07-14, 01:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du är ju öppen för rena fantasier för att "bevisa" att den påhittade mördaren SE-GM mördade OP?

Kan man hitta på, utan annat underlag än att man bestämt sig i sin förstockade hjärna och låst sig för att SE mördade OP, att WG fick höra från SE på fyllan att han skjutit OP och att det var anledningen till att WG sade upp kontakten med SE?

Om så var fallet torde någon ha tipsat polisen.

Fast diplomaten anade oråd ändå.

Skulle inte förvåna om det brevet, eller en kopia, finns i arkivet, fast katalogiserat på fel ställe.
Citera
2026-07-14, 01:07
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Nej det gör det inte hos T.P. Sydafrika-spåret däremot är rent vanvett.

Det räcker med att titta på dagens Ryssland för att se hur diktaturer mot repet kan agera. Skyhögt risktagande vilket av dem själva ses som offensivt men snarare är självdestruktivt. Tittar man på övriga kända mord samt mordförsök utförda av Apartheidregimens underrättelse- och säkerhetstjänster så karaktäriseras dem av en skakande råhet samt stundtals nästan av en impulsivitet där man agerar blixtsnabbt när en möjlighet uppenbarar sig. Olof Palmes personlighetstyp verkar också ha varit särskilt i skottgluggen, det vill säga internationellt engagerad och retoriskt karismatisk vänster.

Ingen hade kunnat hoppats på en annorlunda internationell linje mot Apartheidregimen med exempelvis Ingvar Carlsson vid makten i Sverige, däremot hade man kanske kunnat hoppas på en helt annan biståndspolitik och finansiering till ANC om man fick bort den personligt engagerade Olof Palme. Detta kan ha gjort risken värd att ta för ett desperat Pretoria.

Ett sånt projekt hade dock aldrig genomförts utan att det gått att förankra det hos sympatiska element lokalt i Sverige som kunde bistå med resurser. Det gör Sydafrika-spåret till en lika het potatis som det hel-svenska Landsförrädarspåret.

Det främsta motargumentet är i mina ögon att mer i så fall borde framkommit under Truth & Reconciliation där Apartheidregimens övergrepp formligen vällde ut i osminkad form. Jag tappade också delvis tron på spåret efter att ha läst Jan Stocklassas Stieg Larssons arkiv som är troligtvis den mest substanslösa spekulation som tryckts inom ämnet MOP.
Citera
2026-07-14, 01:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om så var fallet torde någon ha tipsat polisen.

Fast diplomaten anade oråd ändå.

Skulle inte förvåna om det brevet, eller en kopia, finns i arkivet, fast katalogiserat på fel ställe.

Jag tycker diplomatens brev skulle vara intressant att ta del av om det dök upp.

Det finns väl en teori att brevet returnerades till SE och om han inte gillade innehållet kan han kanske haft en dokumentförstörare i kassaskåpet på jobbet i rummet med det misstänkta låset?

Då kunde SE sitta inlåst på sitt rum och helt enkelt låta dokumentförstöraren göra sitt jobb.
Citera
2026-07-14, 01:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag tycker diplomatens brev skulle vara intressant att ta del av om det dök upp.

Det finns väl en teori att brevet returnerades till SE och om han inte gillade innehållet kan han kanske haft en dokumentförstörare i kassaskåpet på jobbet i rummet med det misstänkta låset?

Då kunde SE sitta inlåst på sitt rum och helt enkelt låta dokumentförstöraren göra sitt jobb.

Varför skulle han förvara en dokumentförstörare i kassaskåpet?

På de flesta arbetsplatser återfinns dessa där annan utrustning, som skrivare och annat, finns?

Vet inte hur det såg ut 1986 på den fronten, men men ...

För övrigt hade SE tillgång till två rum, ett mittemot, samt något slags utrymme i källaren.

Nudge, nudge!
Citera
2026-07-14, 01:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det räcker med att titta på dagens Ryssland för att se hur diktaturer mot repet kan agera. Skyhögt risktagande vilket av dem själva ses som offensivt men snarare är självdestruktivt. Tittar man på övriga kända mord samt mordförsök utförda av Apartheidregimens underrättelse- och säkerhetstjänster så karaktäriseras dem av en skakande råhet samt stundtals nästan av en impulsivitet där man agerar blixtsnabbt när en möjlighet uppenbarar sig. Olof Palmes personlighetstyp verkar också ha varit särskilt i skottgluggen, det vill säga internationellt engagerad och retoriskt karismatisk vänster.

Ingen hade kunnat hoppats på en annorlunda internationell linje mot Apartheidregimen med exempelvis Ingvar Carlsson vid makten i Sverige, däremot hade man kanske kunnat hoppas på en helt annan biståndspolitik och finansiering till ANC om man fick bort den personligt engagerade Olof Palme. Detta kan ha gjort risken värd att ta för ett desperat Pretoria.

Ett sånt projekt hade dock aldrig genomförts utan att det gått att förankra det hos sympatiska element lokalt i Sverige som kunde bistå med resurser. Det gör Sydafrika-spåret till en lika het potatis som det hel-svenska Landsförrädarspåret.

Det främsta motargumentet är i mina ögon att mer i så fall borde framkommit under Truth & Reconciliation där Apartheidregimens övergrepp formligen vällde ut i osminkad form. Jag tappade också delvis tron på spåret efter att ha läst Jan Stocklassas Stieg Larssons arkiv som är troligtvis den mest substanslösa spekulation som tryckts inom ämnet MOP.
För de som hatar slumpen är också Folkdomstolen mot Apartheid som hölls i Folkets hus i Stockholm före mordet och där OP var talare och "värd" faktiskt något som kunde trigga säkerhetstjänsten i Sydafrika.

Edit: Folkets hus i Stockholm ligger vid Norra Bantorget bara några kvarter från SEs mystiska låsbara kontorsrum. SE kunde därför varit på Folkdomstolen. Det finns vittnesmål om "mystiska män" som syntes där vilket kan peka mot den påhittade GM-SE?
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-14 kl. 01:35.
Citera
2026-07-14, 01:20
Medlem
Citat:

Till spårets försvar måste jag dock säga att han inte ger ett helt normalt intryck i intervjun generellt vilket såklart dåvarande PU borde reagerat på.

Jo, men på nåt sätt balanserar sista delen av «intervjun» första delen. Det var hela tiden en balansgång för SE.
Citera
2026-07-14, 01:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Varför skulle han förvara en dokumentförstörare i kassaskåpet?

På de flesta arbetsplatser återfinns dessa där annan utrustning, som skrivare och annat, finns?

Vet inte hur det såg ut 1986 på den fronten, men men ...

För övrigt hade SE tillgång till två rum, ett mittemot, samt något slags utrymme i källaren.

Nudge, nudge!
Fast en dokumentförstörare är nästan mer rimlig i kassaskåpet än skarpladdade mordvapen, hängbuksvin eller bastuba som har passerat revy i tråden.

Jag tänker på att lukten från ett nyligen avlossat mordvapen eller ett hängbuksvin skulle stick ut på ett kontor och ingen har väl hört SE spela bastuba inne på sitt låsbara rum?

En dokumentförstörare är dessutom en apparat som "passar in" i en kontorsmiljö utan att väcka mordmisstankar.
Citera
2026-07-14, 01:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men på nåt sätt balanserar sista delen av «intervjun» första delen. Det var hela tiden en balansgång för SE.
Hur menar du?

Är det i första delen SE beskriver sina upplevelser på mordkvällen och i den andra delen han spekulerar om CP?

Var hittar du någon "balans" i detta?
Citera
2026-07-14, 01:49
Avstängd
H24s avatar
Citat:
Jag vet inte vad TPs agenda är, men att peka ut fel person, SE, som OPs mördare är naturligtvis desinformation "de lux".

SE var moderat enligt KP. TP är vänsteranstruken, så kanske valde han SE som påhittad/osannolik mördare eftersom han hatar moderater?

Ett tema TP driver hårt i boken är att SE hatade OP eftersom SE var moderat och därför ville mörda OP.

Att påstå att alla moderater ville mörda OP är inte sant och utgör därför ett exempel på desinformation som TP sprider.

Jag ser fortfarande inte att Filter har hittat någonting som inte Sven Anér beskrev redan 1998 i boken Cover Up. Cynikern i mig tänker att Palmemordet säljer och man researchade material i arkiven inför en ny artikelserie. Snarare har väl Filter nästan råkat försvaga S.E-spåret då det blev bom på trådar som Willy Glaser, StayBehind med mera.

Paradoxalt nog är det den fullfjädrade konspirationsteoretikern Sven Anér som manar till sans rörande S.E och understryker honom som ett frågetecken som måste klarläggas, snarare än den givna gärningsmannen.

Jag kommer att tänka på det öst-europeiska uttrycket "Allting nytt är något gammalt någon har återupptäckt". Kanske kommer VG i en runda 2 snart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in