Jag kunde inte släppa Lillys läge som hon "inte visste kunde hända av operationen".
Hur kan det ha hänt och varför lämnas en kvinna så? Läste runt, ska inte dra det men undrade själv om östrogenet i det här, från diagnos men mest vid eftervård. Lämnar operationen nu och kan bara beklaga och hoppas att hon inte har ont. (Det var så jag hamnade i det här.)
Nu blir det
Vaginal atrofi.
I princip alla slemhinnor i underlivet är "påtagligt känsliga för östrogen". Utan östrogen blir slemhinnorna tunnare, blodförsörjningen minskar, lubrikationen försämras
läs mer här .. bakteriefloran förändras, pH stiger vilket gynnar andra bakterier att växa till.
Hälften av kvinnor får symtom när östrogenet sjunker. Symtomen kommer oftast några år efter menopaus. Men oavsett om man får symtom eller inte pågår det här ändå. Vaginal atrofi är mycket vanligt och försämras ofta med åldern.
Jag har använt lokalt östrogen sen det började, inte pga symtom utan för att inte få problem senare i livet. Det är väl mest dom jag träffat i jobbet och det kan bli en följetong av elände.
Citat:
Lokalt applicerat östrogen är en mycket effektiv behandling vid vulvovaginal atrofi och kan erbjudas alla kvinnor då det inte finns någon absolut kontraindikation mot lokal östrogenbehandling.
janusinfo