2026-07-13, 21:18
Medlem
karlsoons avatar
Det är många som gnäller på invandrare osv.
Men nånting som är ännu värre är ju arbetslösa akademiker, hur fan kan man lyckas vara arbetslös med dom förutsättningarna och ännu större möjligheter och samtidigt klaga på invandrare sittandes i samma båt.
Citera
2026-07-13, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Men nånting som är ännu värre är ju arbetslösa akademiker, hur fan kan man lyckas vara arbetslös med dom förutsättningarna och ännu större möjligheter och samtidigt klaga på invandrare sittandes i samma båt.

Man blir inte attraktiv som anställd bara för man är akademiker. Det beror helt på vad man studerat och vart. Många arbetsgivare vill helst att man jobbat extra vid sidan av studier också.
Citera
2026-07-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag trodde jag var tydlig i min frågeställning men jag förstår att jag behöver förtydliga mig lite.

Vilka diagram kommer respektive siffra ifrån?
Du har 3 siffror vad jag kan se.
Siffra #1) 9,4%
Siffra #2) 549.000 arbetslösa
Siffra #3) 6,5%
Vad heter respektive diagram som du hämtat dessa siffror från?

Jag finner dessa siffror i följande diagram:
Siffra #1) "Arbetslösa per månad, 15-74 år" där Y-axeln är "Andel av arbetskraften".
Siffra #2) "Arbetslösa per månad, 15-74 år" där Y-axeln är "Andel personer".
Siffra #3) "Öppet arbetslösa och inskrivna i program".

Kommer de 3 siffror du nämnt från de 3 diagram jag nämnt eller har du sett dessa siffror i något annat diagram och om så, i vilket/vilka diagram då?

Det är samma diagram, det första som alla siffror kommer från.

Men det är uppenbart att du inte klarar att läsa av det.
Citera
2026-07-13, 21:25
Medlem
AI-2000s avatar
Citat:

Svaret är att för många blir akademiker idag. Invandrare är fortsatt mycket överrepresenterade bland arbetslösa.
Citera
2026-07-13, 21:28
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymfascist
Man blir inte attraktiv som anställd bara för man är akademiker. Det beror helt på vad man studerat och vart. Många arbetsgivare vill helst att man jobbat extra vid sidan av studier också.
Hur kan kan alternativen bli färre om man har samma grundförutsättningar och ytterligare adderar alternativ via en högskole/univers utb. Det du säger går inte ihop matematiskt.
Citera
2026-07-13, 21:31
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymfascist
Är det invandrare som är arbetslösa får man göra det svårare för dem att stanna i Sverige som arbetslösa
Men vilka ska då rösta på s, v och MP?

För övrigt lär det komma en ordentlig börskrasch snart när ai-bubblan spricker. Den är ggr större än dotcom-bubblan. Detta är inget som svenska politiker kan göra något åt.
Citera
2026-07-13, 21:32
Medlem
Citat:
Hur kan kan alternativen bli färre om man har samma grundförutsättningar och ytterligare adderar alternativ via en högskole/univers utb. Det du säger går inte ihop matematiskt.
Dessa vill inte ha jobb under sin kompetens.
Citera
2026-07-13, 21:32
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawnzon
Så, släng in 100000 människor till så löser sig både arbetslösheten och bostadsbristen sig genom ett mirkakel??

Högre bostadspriser och lägre räntor.
Citera
2026-07-13, 21:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Dessa vill inte ha jobb under sin kompetens.

Och arbetsgivare vill inte ha dem för så fort en chans uppstår flyger de vidare.
Citera
2026-07-13, 21:36
Medlem
Mailmanss avatar
Har man tagit till hänsyn att sossarna räknade alla som hade påhittade jobb genom jobbträning osv?

Oavsett så har gjort ett dåligt jobb
Citera
2026-07-13, 21:37
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Svaret är att för många blir akademiker idag. Invandrare är fortsatt mycket överrepresenterade bland arbetslösa.
Om det inte ens finns jobb för akademiker på arbetsmarknaden hur ska då invandrare med ännu färre alternativ få jobb. Klart arbetsgivaren hellre anställer akademikern istället.
Citera
2026-07-13, 21:40
Medlem
Så länge skatt på arbete är hög kommer vi aldrig få ordning på arbetslöshet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in