2026-07-13, 20:54
Medlem
Man får inte glömma att sist sossarna hade makten hade de på inga sett egen majoritet. Och inte kunde de regera med egen budget heller utan en överenskommelse med mestadels borgelig budget. Det är svårt att få nått uträttat då man är bakbunden.
Citera
2026-07-13, 20:56
Medlem
Kommer bli bra mycket värre med AI, kommande 2 åren kommer vara brutala så länge AI bolagen är redo att gå back med låga token kostnader.
Citera
2026-07-13, 20:59
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosse-kaka
Man får inte glömma att sist sossarna hade makten hade de på inga sett egen majoritet. Och inte kunde de regera med egen budget heller utan en överenskommelse med mestadels borgelig budget. Det är svårt att få nått uträttat då man är bakbunden.
Enbart några så kåta på makt som skulle få för sig att regera under sådana omständigheter dock. Idiotiskt.
Citera
2026-07-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Enbart några så kåta på makt som skulle få för sig att regera under sådana omständigheter dock. Idiotiskt.
Precis, i "normala" demokratier så avgår man när budgeten inte går igenom, där kan MP få ett plus då dom avgick från regeringen senast.
Citera
2026-07-13, 21:07
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Senaste siffran som finns är ju för maj 2026. Det finns ingen annan.

Jag jämför med siffran förra regeringen lämnade efter sig vid valet 2022, i september. 6,5%.

Räknat på exakt samma sätt naturligtvis. Kan du inte tolka ett diagram eller vad är problemet?

Jag trodde jag var tydlig i min frågeställning men jag förstår att jag behöver förtydliga mig lite.

Vilka diagram kommer respektive siffra ifrån?
Du har 3 siffror vad jag kan se.
Siffra #1) 9,4%
Siffra #2) 549.000 arbetslösa
Siffra #3) 6,5%
Vad heter respektive diagram som du hämtat dessa siffror från?

Jag finner dessa siffror i följande diagram:
Siffra #1) "Arbetslösa per månad, 15-74 år" där Y-axeln är "Andel av arbetskraften".
Siffra #2) "Arbetslösa per månad, 15-74 år" där Y-axeln är "Andel personer".
Siffra #3) "Öppet arbetslösa och inskrivna i program".

Kommer de 3 siffror du nämnt från de 3 diagram jag nämnt eller har du sett dessa siffror i något annat diagram och om så, i vilket/vilka diagram då?
Citera
2026-07-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serlot69
Det stämmer inte. Titta på mitt inlägg #49, där har du siffrorna senaste 15 åren.

Har du siffror innan 2006? Innan Högern tog makten i Riksdagen i 20år...
Citera
2026-07-13, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Har du siffror innan 2006? Innan Högern tog makten i Riksdagen i 20år...

Jag hämtade alla siffror genom SCB precis när jag skrev inlägget, det är inte svårare än så. Sluta spela dum.

Fanns ingen anledning att länka äldre då samtliga var mycket lägre.
Citera
2026-07-13, 21:13
Medlem
Citat:
Jag hämtade alla siffror genom SCB precis när jag skrev inlägget, det är inte svårare än så. Sluta spela dum.

Fanns ingen anledning att länka äldre då samtliga var mycket lägre.

Lägre när S sidan hade majoritet i Riksdagen alltaå? Det var ju lite märkligt....
Citera
2026-07-13, 21:14
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Självklart ökar den reella siffran när den artificiella siffran förändras. Statliga onödiga arbetsplatser är inte riktiga jobb som varken bidrar till bättre logistik eller reell ekonomisk växt. Alla låtsasjobb och skattefinansierade skitprojekt för att förfina siffrorna har ingeting i ett civiliserat västerland att göra.

Tillväxten och den reella ekonomin har ökat det är det väsentliga. Arbetslösheten kommer förbättras, men det tar lång tid att återhämta sig från 100 årig sossepolitik med 2 miljoner blattar, om det ens är möjligt.

Folk fattar inte hur ekonomi fungerar eller varifrån pengar kommer. De verkar inte förstå att privat sektor måste i princip axla allt och är nästan våran enda inkomstkälla. Offentlig sektor och staten skapar inget reellt värde, men koster snarare ofantlig summor.

Ett land där majoriteten antingen offentligt anställda, pensionärer, sjukskrivna eller är bidragsberoende är sossepolitik som att gräva sin egen grav. Det måste städas upp i alla led.

Vi skulle behova ha 2 miljoner arbetslösa och demontera stora delar av stat, kommun och offentlig sektor där människor sitter och vänder papper. Sedan bygga upp en riktigt stark privat sektor. Schweiz borde vara förebild här.

Men det skulle ta Sverige minst 30 år att genomföra. Vi måste typ avlägsna 2 miljoner människor först.
Väldigt bra skrivet. Det krävs radikala åtgärder, och det är tveksamt om en vänsterliberal demokrati kan fixa det. Krävs något åt 1933-hållet..

Det Elon Musk försökte göra med DOGE i början av 2025 var intressant. Synd att han inte fick fortsätta. Han kommer nog tillbaka så småningom.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-07-13 kl. 21:18.
Citera
2026-07-13, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Lägre när S sidan hade majoritet i Riksdagen alltaå? Det var ju lite märkligt....

Sluta spekulera med dina gamla 1970-tals tankar. Kolla upp det själv, jag skrev ut senaste 15 åren och det är en uppenbar majoritet av vänstern som vill ha MENA-packet.

Kom in i 2026.
Citera
2026-07-13, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Du kommer aldrig kunna utbilda grupper till "våran" nivå ifall de exempelvis har en .7-1 standardavvikelse lägre IQ. De grupperna kommer framförallt fylla jobb som har lägre kvalifikationer. Jag skulle nog gissa att den huvudsakliga arbetslösheten i Malmö framförallt är koncentrerad bland Syrer och Irakier, inte bland polacker eller f.d. Yugoslavien, även om de två sista grupperna möjligen är har högre arbetslöshet än Svenskar.

Är det invandrare som är arbetslösa får man göra det svårare för dem att stanna i Sverige som arbetslösa
Citera
2026-07-13, 21:18
Medlem
Citat:
Sluta spekulera med dina gamla 1970-tals tankar. Kolla upp det själv, jag skrev ut senaste 15 åren och det är en uppenbar majoritet av vänstern som vill ha MENA-packet.

Kom in i 2026.

Men högern har haft majoritet I Riksdagen i 20 år. Det är inte Regeringen som stiftar lagar...

Så de där 15åren är under högerstyre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in