Citat:
Ursprungligen postat av
Goobleyzook
Många bilar genom åren kan ha fått ett dåligt rykte pga några rackliga modeller, ett rykte som sedan hänger kvar i många år.
Ett exempel kan vara Jaguar från tiden innan Ford tog över. Före en massa strul, efter betydligt bättre, men ryktet hängde kvar.
Citroen fick ett rykte om väldigt "bakvända" bilar. Men en liten cittra idag skiljer sig inte nämnvärt från andra småbilar.
Sen har vi det där med 70-talets rostburkar. Finns faktiskt en förklaring som gällde världen över. På den tiden hade stålverk runt hela världen börjat återvinna järnskrot, per ton mycket billigare än ny järnmalm. Men man hade inte ordning på processerna då, en sjuhelvetes massa rostkänslig plåt såldes på världens alla stålmarknader. Det var huvudförklaringen.
Det där är spännande faktiskt för jag har en 70 tals Ford med mycket patina där någon, någon gång i tiden, antagligen hällt eller spillt vad jag misstänker är bromsvätska över huven på som är helt plåtren på dessa bitar.
Huven är fortfarande plåtren på dessa delar, alltså den rostar inte eller ens brunar till sig, och jag har ägt bilen i 7 år och ställer den aldrig i ett garage. Står utomhus året om men kör ej den på vintern såklart.
Så huven rostar fanemig inte.
Men resten av biljäveln rostar helvete utan att vara plåtrena till att börja med.
Så jag misstänker att vissa delar var av bra kvalitetsstål och andra desto sämre… enbart teori.