2026-07-13, 20:04
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
...
Det säger sig självt att slitaget ökar ju mer du använder något mekaniskt, med start-stop aktiverat hade en gammal hederlig startmotor haft betydligt kortare livslängd.
...
Ja, självklart. En startmotor utvecklas rimligtvis för att klara X starter. Med start/stopp torde X öka rejält.
Citera
2026-07-13, 20:19
Medlem
Många bilar genom åren kan ha fått ett dåligt rykte pga några rackliga modeller, ett rykte som sedan hänger kvar i många år.

Ett exempel kan vara Jaguar från tiden innan Ford tog över. Före en massa strul, efter betydligt bättre, men ryktet hängde kvar.

Citroen fick ett rykte om väldigt "bakvända" bilar. Men en liten cittra idag skiljer sig inte nämnvärt från andra småbilar.

Sen har vi det där med 70-talets rostburkar. Finns faktiskt en förklaring som gällde världen över. På den tiden hade stålverk runt hela världen börjat återvinna järnskrot, per ton mycket billigare än ny järnmalm. Men man hade inte ordning på processerna då, en sjuhelvetes massa rostkänslig plåt såldes på världens alla stålmarknader. Det var huvudförklaringen.
Citera
2026-07-13, 20:53
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Många bilar genom åren kan ha fått ett dåligt rykte pga några rackliga modeller, ett rykte som sedan hänger kvar i många år.

Ett exempel kan vara Jaguar från tiden innan Ford tog över. Före en massa strul, efter betydligt bättre, men ryktet hängde kvar.

Citroen fick ett rykte om väldigt "bakvända" bilar. Men en liten cittra idag skiljer sig inte nämnvärt från andra småbilar.

Sen har vi det där med 70-talets rostburkar. Finns faktiskt en förklaring som gällde världen över. På den tiden hade stålverk runt hela världen börjat återvinna järnskrot, per ton mycket billigare än ny järnmalm. Men man hade inte ordning på processerna då, en sjuhelvetes massa rostkänslig plåt såldes på världens alla stålmarknader. Det var huvudförklaringen.
Stämmer. Tyvärr var det också en del biltillverkare som började experimentera med lackeringen av bilarna med följden att de rostade snabbare än normalt. Några exempel: Volvo 1976, 1977 och 1978. Mercedes 1995-2005.
Citera
2026-07-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Stämmer. Tyvärr var det också en del biltillverkare som började experimentera med lackeringen av bilarna med följden att de rostade snabbare än normalt. Några exempel: Volvo 1976, 1977 och 1978. Mercedes 1995-2005.
Stämmer det också, en del av det möjligen miljö och arbetsmiljökrav. Lägg därtill 70-talets bränslekris, de stora amerikanska muskelbilarna med big block V8 var över, tom Ford Mustang kom bla med 2L pintomotor. Man började spara på vikten, känsligare å klenare konstruktioner.

Senare 240 o tidiga 740 blev dock mycket robusta "stridsvagnar". Minns sloganen "Volvos värde varar", men berodde nog mest på hur lättservade de var.
Senast redigerad av Goobleyzook 2026-07-13 kl. 21:04. Anledning: Tillägg
Citera
2026-07-13, 21:14
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
"Köp Opel och bli belåten, se naturen genom plåten", sa vi på 80-talet.

Köp Renault, så får du gå.

Citera
2026-07-13, 21:23
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Märket Opel, i folkmun 60-tal omdöpt till Gevalia?

Nyrostat. får man anta?
Köp en opel bli belåten, se naturen genom plåten!
Citera
2026-07-13, 21:31
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook

Det där är spännande faktiskt för jag har en 70 tals Ford med mycket patina där någon, någon gång i tiden, antagligen hällt eller spillt vad jag misstänker är bromsvätska över huven på som är helt plåtren på dessa bitar.
Huven är fortfarande plåtren på dessa delar, alltså den rostar inte eller ens brunar till sig, och jag har ägt bilen i 7 år och ställer den aldrig i ett garage. Står utomhus året om men kör ej den på vintern såklart.

Så huven rostar fanemig inte.
Men resten av biljäveln rostar helvete utan att vara plåtrena till att börja med.

Så jag misstänker att vissa delar var av bra kvalitetsstål och andra desto sämre… enbart teori.
Citera
2026-07-13, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det där är spännande faktiskt för jag har en 70 tals Ford med mycket patina där någon, någon gång i tiden, antagligen hällt eller spillt vad jag misstänker är bromsvätska över huven på som är helt plåtren på dessa bitar.
Huven är fortfarande plåtren på dessa delar, alltså den rostar inte eller ens brunar till sig, och jag har ägt bilen i 7 år och ställer den aldrig i ett garage. Står utomhus året om men kör ej den på vintern såklart.

Så huven rostar fanemig inte.
Men resten av biljäveln rostar helvete utan att vara plåtrena till att börja med.

Så jag misstänker att vissa delar var av bra kvalitetsstål och andra desto sämre… enbart teori.
Det är lite som med trä. Stäng in fukt, så att trät aldrig torkar.. blir fort ruttet. Medan ett helt obehandlat gärsgårdsstaket håller i decinnier i väder o vind.

Tänk dig ett koppartak, helt obehandlat. Det ärgar, blir grönt. Ärgen är kopparns rost, så länge det får torka upp efter regn, så blir ärgen ett skydd. Detsamma kan sägas om ytrost. Dock är järn en mindre ädel metall än koppar..

Inte köra på vintern.. Kolla norrbottens inland där allt är fruset nio månader om året och vägar inte saltas.. Stål rostar inte när allt är fruset.
Citera
2026-07-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Bilverkstan vid min hemby hade en grusväg upp i skogsbrynet. Där körde meken rally med kundbilarna efter oljeduschen, för att grusdammet skulle binda oljan.
Funkar också klockrent. Tyvärr har miljömupparna tagit över bilbranschen så man kan bara glömma att få rostskydda med spillolja idag.
Citera
2026-07-13, 22:42
Medlem
Avriles avatar
Peugeot en bil för två en sitter i den andra skjuter på
Senast redigerad av Avrile 2026-07-13 kl. 22:45.
Citera
2026-07-14, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag placerar den i mytfacket.
Tar enstaka sekunder för oljan att nå ut överallt i motorn om bilen rullar någotsånär frekvent, det räcker med tiden det tar att lägga i växeln för att det ska vara säkert för motorn att köra iväg.

Haha, du kan verkligen inget om bilar.

Testa själv och se skillnad på en varm vs en kall olja och återkom sedan.
Varm olja smörjer bättre, kall olja går inte in i alla delar av motorn samt den sliter mer på motorn.
Citera
2026-07-14, 08:10
Medlem
448s avatar
Måndag ex finns och det grejar slumpen som en lottorad.

Alla delar från alla underleverantörer,montörer och hela kedjan ger med alla miljoner bilar då och då exemplar där allt fel

Dessa skrotas,blir filmbilar eller används i krocktester och ibland skickas till räddningstjänsten där dom får öva på att elda,släck eller klippa

Ha så det är ingen myt eller så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in