2026-07-13, 10:25
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
VAR tittar på allt vad jag vet och uppmärksammar huvuddomaren om det skulle vara något som kräver dennes uppmärksamhet
Ja, så er det, men jeg prater om situasjoner der VAR ikke har uppmerksommet dommeren, men at det allikevel blir et VAR-beslut fordi
at en kapten fra en stornation forlanger det, og får det som han vil.
Citera
2026-07-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, så er det, men jeg prater om situasjoner der VAR ikke har uppmerksommet dommeren, men at det allikevel blir et VAR-beslut fordi
Det er også et problem at VAR-teamet velger den videoen som hoveddommer ser på sidelinjen, og dermed legger en føring på avgjørelsen. Vi har flere ganger sett at situasjoner ser helt forskjellige ut avhengig av hvilket kamera opptaket er gjort med.
Citera
2026-07-13, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pedri
Uefa borde ta chansen nu när VAR har gjort bort sig så. Kör utan VAR i EM 2028. Samt håll biljettpriserna nere. FIFA kommer framstå som än mer korrupta och VM än mer artificiell än vad det redan gör.

Uefa och EM blir det äkta alternativet för folket där man vinner på sportsliga grunder.

VAR är bra så länge det används rätt. Men man bör absolut ta bort att man kan underkänna mål för något som hänt långt innan målet.
Citera
2026-07-13, 13:29
Medlem
Citat:
Självklart lönar det sig att se situationen från fler vinklar. Behöver vi verkligen diskutera det???

Det är i så fall inte VAR problemet ligget i. Det är i så fall FIFA i sig som är problemet. Förstår du inte det?

Ja det är självklart bättre ju fler vinklar man kan se en händelse på för att avgöra om man ska fria eller fälla ..

Om det skulle handla om t.ex ett mord på öppen gata så vill jag självklart också se hur allt gått till i så många olika vinklar som möjligt ..

Men i fotboll och som är en kontaktsport så sker det kanske 10st små händelser i en händelsekedja där man då kan välja att fria eller fälla beroende på vilken händelse man väljer att titta på..

Bara för att VAR rummet väljer en händelse så betyder det inte att 9st andra väljer man att inte hårdgranska..

Då är min fråga till dig eftersom du gillar VAR , skulle du vilja att man går genom varenda händelse på planen från olika vinklar eller nöjer du dig med dom händelser som VAR rummet väljer ut ?

Om ditt svar är Ja på frågan så inser du snabbt min poäng..

Då är vi i knäet på att VAR rummet du har inte en aning utan blir bara presenterad det dom väljer att du ska se..
Senast redigerad av Problem2020 2026-07-13 kl. 13:36.
Citera
2026-07-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er også et problem at VAR-teamet velger den videoen som hoveddommer ser på sidelinjen, og dermed legger en føring på avgjørelsen. Vi har flere ganger sett at situasjoner ser helt forskjellige ut avhengig av hvilket kamera opptaket er gjort med.

Tack äntligen någon som fattar..

VAR rummet väljer ju ut vilka situationer som ska granskas på..

Som tittare så har du ingen aning om 10st andra händelser som dom inte valde ut..

Det gör att korruption är mkt enklare att genomföra..
Citera
2026-07-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
VAR har dödat fotbollen långt innan VM startade. Det absolut sämsta som hänt fotbollen. Om man gillar VAR hatar man fotboll.

VAR är för autism..

Fotboll är för emotionella
Citera
2026-07-13, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Gör det nu inte svårare än det är.
Fotbollsspelare agerar naivt, slänger sig, filmar för att försöka tillskansa sig fördelar.

Du menar att de håller på så utan att det ger fördelar? Jag gissar på att de gör det för att det ger fördelar och då är det inte speciellt naivt att göra så kan jag tycka.

Det naiva är att tro att man skall komma tillrätta med det genom att dela ut kort lite på måfå.

Citat:
Domare dömer, på olika nivå. Kan du ta in att dessa två företeelser möts nånstans? Där nånstans testar man gränsen.

Du har nu två gula. Sätt dig och skäms!

Sedär, du sitter och delar ut gula kort nu lite på måfå. Frågan är om det hjälpte någonstans med att komma tillrätta med filmningarna. Jag tar och bänkar mig framför nästa match och ser om filmningarna försvunnit...
Citera
2026-07-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du menar att de håller på så utan att det ger fördelar? Jag gissar på att de gör det för att det ger fördelar och då är det inte speciellt naivt att göra så kan jag tycka.

Det naiva är att tro att man skall komma tillrätta med det genom att dela ut kort lite på måfå.

Sedär, du sitter och delar ut gula kort nu lite på måfå. Frågan är om det hjälpte någonstans med att komma tillrätta med filmningarna. Jag tar och bänkar mig framför nästa match och ser om filmningarna försvunnit...
Kort ska inte delas ut på måfå. Dom ska delas ut när det sker regelöverträdelser.

För att du inte fullständigt gå sönder när du fabricerar nästa "missförstånd", så kan du väl istället klura ut vad steget efter VAR blir, eftersom det forfarande filmas och fuskas.
Citera
2026-07-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten

Hur vet du att VAR ändå inte hade tagit upp det?
Citera
2026-07-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja det är självklart bättre ju fler vinklar man kan se en händelse på för att avgöra om man ska fria eller fälla ..

Om det skulle handla om t.ex ett mord på öppen gata så vill jag självklart också se hur allt gått till i så många olika vinklar som möjligt ..

Men i fotboll och som är en kontaktsport så sker det kanske 10st små händelser i en händelsekedja där man då kan välja att fria eller fälla beroende på vilken händelse man väljer att titta på..

Bara för att VAR rummet väljer en händelse så betyder det inte att 9st andra väljer man att inte hårdgranska..

Då är min fråga till dig eftersom du gillar VAR , skulle du vilja att man går genom varenda händelse på planen från olika vinklar eller nöjer du dig med dom händelser som VAR rummet väljer ut ?

Om ditt svar är Ja på frågan så inser du snabbt min poäng..

Då är vi i knäet på att VAR rummet du har inte en aning utan blir bara presenterad det dom väljer att du ska se..

Samma argument eller poäng kan göras mot domarna på planen.

VAR går redan igenom alla situationer som är stipulerade av reglerna.

VAR-systemetet är inte perfekt men det är även ganska nytt och kan självklart förbättras.
Citera
2026-07-13, 16:56
Medlem
Krasigts avatar
VAR har väl i stort sett alltid varit en besvikelse utifrån fotbollsfans-konsensus, eller? Ett väldigt analt system som gör sporten tråkigare?
Citera
2026-07-13, 17:50
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Samma argument eller poäng kan göras mot domarna på planen.

VAR går redan igenom alla situationer som är stipulerade av reglerna.

VAR-systemetet är inte perfekt men det är även ganska nytt och kan självklart förbättras.
På plan hade de inte facit. Om de blåste av så kunde vara för ingenting i slutändan. Så kan man bara göra ett par gånger innan det blir löjligt och nästan alltid så ger det inte resultat. Blåser man exemempelvis av Håland mer än en gång i straffområdet så verkar det suspekt. Och man måste göra det direkt, även om hörnan seglar över alla och inte hade resulterat i något.

Med VAR så kan man fokusera på den gången när det verkligen betyder något, välja från ett smörgåsbord av händelser, och styra matchutvecklingen.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-07-13 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in