2026-07-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag tyckte att Norges VAR-bortdömda mål igår var mål, det var helt vanligt gruff på hörna.

Så nej, det blir ändå diskussioner.

Det var ett högst ironiskt inlägg 😏
Citera
2026-07-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du skall nog inte sitta och göra bedömningar på vad folk är hemma på,

Vad får dig t.ex. att öht stålla frågan "Trur du verkligen inte att de gränserna testas?". Det var du som tyckte att man var naiv om man testar gränserna. Men då kan du ju ta och förklara varför spelare har hållt på med det i 150 år nu?

Och sen kan du försöka förklara varför DU tror att spelare filmar. Är det också naivt?
Gör det nu inte svårare än det är.
Fotbollsspelare agerar naivt, slänger sig, filmar för att försöka tillskansa sig fördelar. Domare dömer, på olika nivå. Kan du ta in att dessa två företeelser möts nånstans? Där nånstans testar man gränsen.

Du har nu två gula. Sätt dig och skäms!
Citera
2026-07-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Det är bara att titta en match i allsvenskan så förstår man varför VAR behövs. Det är missade offsides, missade röda kort, mål som ska dömas bort och viseversa. Som vän av ordning tycker jag VAR är självklart och orkar snart inte kolla mer på allsvenskan pga nuvarande situation. Kan det bli fel, absolut. Men överlag tycker jag det funkat bra i VM, säkerligen tusen gånger bättre och färre skandaler än om vi varit utan.

Du missförstår lite..

I en vanlig fotbollsmatch så finns det kanske 100st olika 50/50 där domaren varken gör fel eller rätt hur han än dömer..

Då hamnar vi i VAR beslut och domaren kan alltså avgöra i viktiga situationer att fria eller fälla...

Så det vi får är en match där det inte blir flow och att många avgörande 50/50 kan gå rätt väg till det laget Fifa vill ska ha fördelar..

Hur tänker du att VAR ska hjälpa en fotbollsmatch att bli mer rättvis då ?

Ta att det står 1-1 i en match ..

Norge får ett mål bortdömt för lite fasthålling 50/50 om det blir mål ...domaren dömer korrekt att målet ska underkännas..

Sen gör England mål och får sitt mål godkänt trots samma fasthållning men denna gång väljer domaren att fria trots också 50/50
Citera
2026-07-12, 21:40
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Jag tycker VAR har varit en besvikelse av dessa anledningar:

- Det känns som att favorittippade lag får fler fördelaktiga VAR-granskningar.

- Det känns som att VAR skiter i att granska flertalet situationer.

- Det känns som att domarna på plan slutat döma och förlitar sig helt och hållet på VAR.

- Det känns som att om VAR bestämt sig för något så kommer huvuddomaren följa det beslutet till 100%

Vad tycker ni om VARs nivå detta mästerskap?

Jag tycker generellt att VAR är bra.

Men VAR borde ALDRIG få gå in och själva döma, dvs. påpeka för domaren att "det borde vara straff". VAR borde ENBART få korrigera felaktiga frisparks-, straffsparks- och varningsbeslut, inte föreslå uteblivna beslut. Det enda undantaget är mål, där VAR behöver göra en granskning att målet inte försiggåtts av något regelbrott.

VAR är fantastisk när det gäller offside, och lika fantastisk när det gäller om bollen varit över mållinjen.

Och man kunde utnyttja VAR för att ge direkta gula kort (men inte frispark/straffspark) i efterhand för svinaktiga tilltag, till vilka borde räknas alla tydliga filmningar och alla tröjdragningar. Där behöver huvuddomaren inte ens kontaktas, det räcker med att det kommer upp på monitorn, typ: "gult kort till nummer 9 på X laget för tröjdragning/filmning". Det är nämligen de två största fanstygen i dagens toppfotboll, filmningar och tröjdragningar.
Citera
2026-07-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag tycker generellt att VAR är bra.

Men VAR borde ALDRIG få gå in och själva döma, dvs. påpeka för domaren att "det borde vara straff". VAR borde ENBART få korrigera felaktiga frisparks-, straffsparks- och varningsbeslut, inte föreslå uteblivna beslut. Det enda undantaget är mål, där VAR behöver göra en granskning att målet inte försiggåtts av något regelbrott.

VAR är fantastisk när det gäller offside, och lika fantastisk när det gäller om bollen varit över mållinjen.

Och man kunde utnyttja VAR för att ge direkta gula kort (men inte frispark/straffspark) i efterhand för svinaktiga tilltag, till vilka borde räknas alla tydliga filmningar och alla tröjdragningar. Där behöver huvuddomaren inte ens kontaktas, det räcker med att det kommer upp på monitorn, typ: "gult kort till nummer 9 på X laget för tröjdragning/filmning". Det är nämligen de två största fanstygen i dagens toppfotboll, filmningar och tröjdragningar.

Minns du när man tog fram VAR där dom som var positiva till det sa : Nu slipper vi diskussioner ang saker eller om rätt beslut har tagits !.

Medans dom som var negativa sa : Nej , det kommer snarare bli ännu fler diskussioner då alla ska prata om varenda 50/50 beslut som har tagits och i många fall så blir det ju en bedömning oavsett hur många vinklar som visas..

Vem hade rätt enligt dig ?

Slapp vi diskussioner?
Slapp vi misstänka att domaren är köpt ?

Vad fick eg ?

Jo en massa avbrott och inte kunna glädjas vid mål !

Grattis fotboll
Citera
2026-07-12, 22:07
Avstängd
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX
Schweiziske negern hade ju kommit undan med sin ogenerade dykning om det inte vore för VAR.

Å andra sidan har VAR gjort domarna helt kassa som inte kan genomskåda filmningar as it happens.
Citera
2026-07-12, 22:13
Medlem
Citat:
Jag tycker VAR har varit en besvikelse av dessa anledningar:

- Det känns som att favorittippade lag får fler fördelaktiga VAR-granskningar.

- Det känns som att VAR skiter i att granska flertalet situationer.

- Det känns som att domarna på plan slutat döma och förlitar sig helt och hållet på VAR.

- Det känns som att om VAR bestämt sig för något så kommer huvuddomaren följa det beslutet till 100%

Vad tycker ni om VARs nivå detta mästerskap?

VAR kan naturligtvis inte ta bort mänskliga misstag eller psykologiska påfrestningar. I vissa fall sker en förbättring och i andra försämring i domarinsatserna på grund av VAR. Mina försök till svar på dina frågor.

1) Storlagsfördelen kommer inte försvinna bara flytta in även i VAR-rummet. Halva konspirationsgrejen med Argentina springer väl ur detta kombinerat med att FIFA bevisligen redan öppet hjälpt Ronaldo och Trump/Ballogun. Ser ju inte bra ut då med en granskning som andra lag kanske inte ges qv VAR.

2) Hör väl kanske delvis ihop med fråga 1? I vilket fall som helst tillhör jag gruppen som anser att om vi ska ha VAR ska det enkom användas vid ett fåtal situationer just för att lag och spelare ändå kommer granskas på olika sätt.

3) Är tyvärr en naturlig konsekvens av att domarna psykologiskt får VAR som livlina.

4) Stor press på huvuddomaren att följa de andra ja.

5) Varken bu eller bä. Jag tycker inte nivån är sämre per se än vanligt men jag ogillar också VAR skarpt överlag. Med VAR blir vi av med vissa mänskliga fel och misstag och får nya fel och misstag, varav vissa av helt ny art, samt dessutom tekniska misstag på det.

Till detta ska tilläggas att vi med VAR många gånger fått en tråkigare fotboll. Fattigare som uttrycksmedel både för publik och spelare
Citera
2026-07-12, 22:19
Medlem
Jag tycker det känns som ett före och efter var. Det hjälper ju massor och man kan liksom inte fuska längre som det gick förut
Citera
2026-07-12, 23:01
Medlem
kaerakels avatar
Det måste suga att vara assisterande domare detta VM. Varje beslutet kommer granskas och korrigeras i efterhand, varför är dom ens där?
Citera
2026-07-12, 23:03
Medlem
VAR är utmärkt och har kommit för att stanna.
Citera
2026-07-12, 23:24
Medlem
MrMadoffs avatar
Jag bojkottar härmed fotboll helt och hållet. Detta vm har visat att korruptionen är enorm inom fifa så jag vill inte och tänker inte sponsra den skiten något mer. Det hade man ju iofs kunnat förstå på förhand när usa skulle hålla i evenemanget.
Citera
2026-07-12, 23:26
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olejoe
Jag tycker det känns som ett före och efter var. Det hjälper ju massor och man kan liksom inte fuska längre som det gick förut
Så du tycker inte att det är fusk när var plockar bort mål på eget bevåg? Typ ett hårstrå som touchar bollen helt omöjligt att se med ögat (Kroatien) men var sensorsystem kände av det. Men när fotbollen tar i vajrar i anläggningen syns klart och tydligt med ögat men inte var sensorsystem så låter man målet stå kvar för England. Jo jo inge fusk inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in