Citat:
Ursprungligen postat av
Devalvera
Jag tycker VAR har varit en besvikelse av dessa anledningar:
- Det känns som att favorittippade lag får fler fördelaktiga VAR-granskningar.
- Det känns som att VAR skiter i att granska flertalet situationer.
- Det känns som att domarna på plan slutat döma och förlitar sig helt och hållet på VAR.
- Det känns som att om VAR bestämt sig för något så kommer huvuddomaren följa det beslutet till 100%
Vad tycker ni om VARs nivå detta mästerskap?
VAR kan naturligtvis inte ta bort mänskliga misstag eller psykologiska påfrestningar. I vissa fall sker en förbättring och i andra försämring i domarinsatserna på grund av VAR. Mina försök till svar på dina frågor.
1) Storlagsfördelen kommer inte försvinna bara flytta in även i VAR-rummet. Halva konspirationsgrejen med Argentina springer väl ur detta kombinerat med att FIFA bevisligen redan öppet hjälpt Ronaldo och Trump/Ballogun. Ser ju inte bra ut då med en granskning som andra lag kanske inte ges qv VAR.
2) Hör väl kanske delvis ihop med fråga 1? I vilket fall som helst tillhör jag gruppen som anser att om vi ska ha VAR ska det enkom användas vid ett fåtal situationer just för att lag och spelare ändå kommer granskas på olika sätt.
3) Är tyvärr en naturlig konsekvens av att domarna psykologiskt får VAR som livlina.
4) Stor press på huvuddomaren att följa de andra ja.
5) Varken bu eller bä. Jag tycker inte nivån är sämre per se än vanligt men jag ogillar också VAR skarpt överlag. Med VAR blir vi av med vissa mänskliga fel och misstag och får nya fel och misstag, varav vissa av helt ny art, samt dessutom tekniska misstag på det.
Till detta ska tilläggas att vi med VAR många gånger fått en tråkigare fotboll. Fattigare som uttrycksmedel både för publik och spelare