2026-07-13, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Istället för att leva sitt liv och fokusera på att göra tillvaron meningsfull för sig själv och andra i sin omgivning dedikerar vissa sitt liv till absurda ritualer och indoktrinering av andra som om det skulle ge någon automatisk belöning när de dött.

Varför tänker man så? Att inte leva sitt liv här och nu utan istället gå på ett vagt löfte från någon som kanske levde för tusentals år sedan låter väl en smula irrationellt?

Haha ja sådana finns det gott om. Typiskt sådana dårar som hävdar att pengar inte är allt, man ska typ leva i fattigdom och elände, cykla och åka kommunalt, inte ackumulera förmögenhet, inte resa runt i världen, inte besöka 5-stjärniga hotell och restauranger, inte köra en anständig bil. Det världsliga är förgängligt.

Det enda vi vet med någorlunda säkerhet är att livet är här och nu. Att leva det efter bästa förmåga torde vara korrekt melodi.

Är man ägnad åt munkliv, lev då det men pådyvla det inte på andra.
Citera
2026-07-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ängsliga, outbildade människor som indoktrineras av "överheten" att tro på något, att de skall få det bättre i livet efter detta. (det eventuella livet)

Överheten: Präster, imaner, kungar, kejsare, politiker behöver detta för att kontrollera folket och själva leva sitt liv i sus och dus.

Exakt så är det. Folk stog ut med ett liv i misär iom att de förväntade sig en belöning sen. De som lovade belöningen levde dock inte själva i misär direkt...
Citera
2026-07-13, 15:59
Medlem
Vi har alla våra gudar. Buddha, Allah, Gud, Jag, Pengar. Vi skapar de gudar vi behöver, när våra behov förändras skapar vi nya gudar eller gör om de gamla.
Citera
2026-07-13, 16:13
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Istället för att leva sitt liv och fokusera på att göra tillvaron meningsfull för sig själv och andra i sin omgivning dedikerar vissa sitt liv till absurda ritualer och indoktrinering av andra som om det skulle ge någon automatisk belöning när de dött.

Varför tänker man så? Att inte leva sitt liv här och nu utan istället gå på ett vagt löfte från någon som kanske levde för tusentals år sedan låter väl en smula irrationellt?

Se Vita Myror så förstår du.

https://archive.org/details/svtplay-KzV3577

Religiösa är överlag förståndhandikappade/funktionsvarierade simpeltons.
Citera
2026-07-13, 16:40
Medlem
Citat:

Det är väl lite som meditation dvs. det ger lite mer sinnesfrid att göra något för att samla sig och tro på något. Annars vill man ju lätt påstå att man kan allt eller vet minsann allt vilket ju är fel. Bättre o vara ödmjuk och inse att vi är begränsade varelser och lämna över våra brister till den som är fullkomlig dvs. vår Gud (oavsett vem man applicerar det på).

Tror absolut inte att förnuftiga människor går och håller fast vid att de måste få en belöning sen utan belöningen i jordelivet är tillräckligt för stunden. Och det är nog så Gud har planterat allt i religioner också... så är min uppfattning.
Citera
2026-07-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag tror att de flesta halvintelligenta människor har förstått att vi lever för evigt och att karma finns - om sedan Gud är inblandad, eller om Gud över huvud taget existerar, är en annan sak.
Vi som är mer än halvintelligenta ser nog annorlunda på saken.

Trots det kan vissa finna en trygghet i sin tro. Men när man diskuterar det får man aldrig glömma att det är just en tro.
Citera
2026-07-13, 16:47
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vi som är mer än halvintelligenta ser nog annorlunda på saken.

Trots det kan vissa finna en trygghet i sin tro. Men när man diskuterar det får man aldrig glömma att det är just en tro.

Ja precis. Det är ingen vetenskap med absoluta sanningar.
Citera
2026-07-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ja precis. Det är ingen vetenskap med absoluta sanningar.
Vetenskap i ett sådant ämne handlar inte det minsta om några absoluta sanningar.

Vitsen med vetenskap är att den hela tiden kommer allt närmare sanningen. Inom religionen så kan man bara se det man alltid har sett.

Tyckte du skrev,
Citat:
Allt tyder på att livet fortsätter efter döden och att själen är en mystisk del av universum. Det är därför helt rationellt att förvänta sig en fortsättnibg; och att den fortsättningen kommer bli jobbig om man viger sitt liv åt att plåga andra, det är rätt självklart; alltså försöker man vara en schysst människa.

Var hittar jag evidens för dina påståenden?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-13 kl. 16:53.
Citera
2026-07-13, 16:55
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vetenskap i ett sådant ämne handlar inte det minsta om några absoluta sanningar.

Tyckte du skrev,

Var hittar jag evidens för dina påståenden?

Du hittar evidensen främst i en uppsjö av nära döden-upplevelser som finns redovisade i detalj på Youtube.

I övrigt: titta på dina händer. Vem tror du har skapat den?

Du ställer en bra fråga. Men den är tyvärr svår att besvara. Jag har fått svaren efter många år (20+) av aktivt sökande, mediterande, filosoferande och ett stort intresse för andlighet och religion. Saknas det intresset vet jag inte hur du ska hitta svaren.
Citera
2026-07-13, 16:59
Medlem
Citat:
Du hittar evidensen främst i en uppsjö av nära döden-upplevelser som finns redovisade i detalj på Youtube.

I övrigt: titta på dina händer. Vem tror du har skapat den?

Du ställer en bra fråga. Men den är tyvärr svår att besvara. Jag har fått svaren efter många år (20+) av aktivt sökande, mediterande, filosoferande och ett stort intresse för andlighet och religion. Saknas det intresset vet jag inte hur du ska hitta svaren.
Okej, jag släpper det här inser att tråden ligger i religion och att religiösa har otroligt svårt för vetenskap.
Citera
2026-07-13, 17:04
Medlem
FabianSocietys avatar
Kanske för att man föredrar normativa regler som ger ordning på moral och beteende. Sånt som degraderas långsamt i ett ateistiskt samhälle, vars största prioritering är människan och jaget. Du kan ju inte få ett MÅSTE från något som bara ÄR enligt Humes lag. Då är ju hela systemet en ren dubbelstandard och kommer snabbt fallera — så som det gör nu.
Citera
2026-07-13, 17:07
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:

Har jag med undrat. Har även haft tankarna själv på om jag ska börja bli troende med nåt. Kanske känns bättre att lägga sitt liv i nån annans händer 😕
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in