2026-07-13, 11:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Troligen rostskyddad med spillolja. Sånt håller i evigheter.
Inte bra alls, det har motsatt effekt. Det rinner bara av.
Citera
2026-07-13, 11:42
Medlem
Balisers avatar
Tro inte på löften om long life oljor! Och andra vätskor! Byt med jämna mellanrum, helst en eller två gånger om året. Biltillverkaren skiter i om bilen går sönder.
Citera
2026-07-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Att man inte ska varva upp motorn och sedan stänga av direkt (turbo)

SAAB

Sälj Aset Annars Byt
Det är väl däremot sant.

Om man varvar upp motorn och därmed turbon sätter fart, om du då stänger av motorn försvinner oljetrycket, och turbon, som då fortfarande snurrar, får ingen olja utan skär i lagren.

Var ännu värre i turbons barndom, med SAAB 99 Turbo, oljorna på den tiden var dåliga och det räckte med minsta lilla uppvarvning, om du sedan stängde av motorn, då skar Turbon.
Så detta är ingen myt utan fakta.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-13 kl. 12:04.
Citera
2026-07-13, 12:00
Medlem
När jag körde gamla vrak förr i världen var det många gubbar som minsann visste allt om bilar och varnade mig: Byt aldrig från mineralolja till syntetolja, för då kommer motorn rasa. Det är totalt skitsnack.
Citera
2026-07-13, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
När jag körde gamla vrak förr i världen var det många gubbar som minsann visste allt om bilar och varnade mig: Byt aldrig från mineralolja till syntetolja, för då kommer motorn rasa. Det är totalt skitsnack.
Det finns så mycket floskler om oljor att det förtjänar en egen tråd.

Har för mig att det finns också.
Citera
2026-07-13, 12:08
Medlem
Citat:
Jajamen. Och dom som gjorde det riktigt duschade inte bara det synliga, utan dränkte hålrum och in i balkarna.

Men man kan undra hur den metoden skulle funka idag. Säkert inte av ondo, olja är ju olja. Men med alla jävla additiv i både olja och drivmedel som finns idag.
Citera
2026-07-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Min gamla Taunus -73 slukade olja. Även om oljan var billigare förr, var det fan inget jag hade lust att lägga pengar på. Det blev vad skit jag kunde snatta på jobbet. Allt från tunn hydraulolja till tjock växelådsolja. Motorn protesterade aldrig.
Citera
2026-07-13, 12:41
Medlem
Citroen = Sitt-o-träng.

Ingen ford på min gård.
Citera
2026-07-13, 12:50
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det är väl däremot sant.

Om man varvar upp motorn och därmed turbon sätter fart, om du då stänger av motorn försvinner oljetrycket, och turbon, som då fortfarande snurrar, får ingen olja utan skär i lagren.

Var ännu värre i turbons barndom, med SAAB 99 Turbo, oljorna på den tiden var dåliga och det räckte med minsta lilla uppvarvning, om du sedan stängde av motorn, då skar Turbon.
Så detta är ingen myt utan fakta.

Jag skrev inte att det var en skröna. Har du läst rubriken?

Skrönor och sanningar om bilars slitage
Citera
2026-07-13, 12:52
Medlem
Citat:
Väl begagnad motorolja är bland det sämsta man kan "rostskydda" med.
I klass med anjovisspad utblandad med BUMS.
Varför?
Jo för att begagnad motorolja innehåller mikroskopiska metallpartiklar som är en grogrund för rost - speciellt i spalter mellan plåtar där det är glest mellan punktsvetsarna.
Inte en skröna, utan har bevisats av provningsanstalten i Borås för flera år sedan.
Inget slår linolja enligt samma källa.
Citera
2026-07-13, 12:54
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Saab 9000 kan gå I 72 timmar på varvstopp utan egentliga skador på vevlager, ventilstyrning eller liknande.
De gjorde ju ett test på Talladega, medelhastighet 200+ under 20 dygn.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega

En sak som inte verkar stämma är att slitaget på startmotorer. När start/stopp infördes pratades det om att startmotorerna skulle slitas ut, men det har, vad jag märkt, inte hänt.
Citera
2026-07-13, 12:59
Avslutad
Lite från AI: Skrönor härstammar från mänsklighetens urgamla behov av att förklara världen, underhålla och sprida moraliska budskap. De uppstår i gränslandet mellan fantasi och verklighet, ofta genom att verkliga händelser kryddas med överdrifter, och sprids som muntliga traditioner, vandringssägner eller "skepparhistorier" från generation till generation.

Många skrönor om bilar och dess ägare kommer från verkligheten men har utvecklats genom åren o generationer, att vissa bilmärken har förmågan att rosta eller gå sönder snabbare än andra är märkligt, stora märken som Fiat, Peogot mfl. har alltid haft dåligt rykte om sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in