2026-07-03, 01:08
Medlem
SilviaNights avatar
Fruktansvärt bra start på säsong 3. Förstår inte vad man har för krav om man inte anser att detta är på absolut högsta nivå när det kommer till produktion, manus och skådespeleri. Så snygga scener och spänning konstant. Man kan inte begära mer. Absolut att säsong 1-2 har sina brister, men föredrar klart hellre en tålamodig uppbyggnad istället för att tillfredsställa TikTok generationen med framtvingade irrelevanta sidospår i storyn.
Citera
2026-07-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilviaNight
Fruktansvärt bra start på säsong 3. Förstår inte vad man har för krav om man inte anser att detta är på absolut högsta nivå när det kommer till produktion, manus och skådespeleri. Så snygga scener och spänning konstant. Man kan inte begära mer. Absolut att säsong 1-2 har sina brister, men föredrar klart hellre en tålamodig uppbyggnad istället för att tillfredsställa TikTok generationen med framtvingade irrelevanta sidospår i storyn.

Det är ok action men som bokläsare är serien sådär. Man har ändrat om en hel del jämfört med boken vilket i mitt tycke gör det sämre. En hel del kommentatorer på Youtube anser samma sak; serien är mycket bättre för de som inte läst boken.
Citera
2026-07-03, 21:34
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Varje gång jag ser Daemond tänker jag på Erling Haaland. När man väl sett det en gång kan man inte få det osett.
Citera
2026-07-07, 03:31
Medlem
Riktigt bra avsnitt igen. Säsong 3 har verkligen imponerat hittills.

Intromusiken kan man iaf aldrig få nog av ❤️
Citera
2026-07-07, 09:55
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darth
Det är ok action men som bokläsare är serien sådär. Man har ändrat om en hel del jämfört med boken vilket i mitt tycke gör det sämre. En hel del kommentatorer på Youtube anser samma sak; serien är mycket bättre för de som inte läst boken.
Har inte läst boken. Tycker inte att manus, drama och karaktärer når upp till HBOs toppskikt bland andra TV-serier. Snarast känns det som att man gett för stor budget till en medelmåttig fantasyroman. Har också glömt mycket av vem som är släkt/gift med vem sedan förra säsongen, kanske gör sig bättre om man får för sig att sträcktitta serien någon gång i framtiden.

Är det boken som sätter handbojor på manusförfattarna?
Även om drottningen inte är den vassaste kniven i lådan brukar ett kungarike kunna producera några smarta rådgivare. Här styrs kungariket som om det vore en familjerestaurang. Får världen att kännas liten när den inte kan producera bättre talanger till toppskiktet.
Senast redigerad av y.y 2026-07-07 kl. 09:58.
Citera
2026-07-07, 10:31
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Daemon och Aemond är definitivt de två mest intressanta karaktärerna i serien.
Är det inte typ samma karaktär två gånger?

Vore roligare om de hade större skillnader på sina moraliska kompasser.
Citera
2026-07-07, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Starkt andra avsnitt säsong 3. Daemon gjorde ett misstag när han avspisade häxan på Harrenhal. Förmodar att det var samma häxa som sedan hjälpte Daemons fiender att avancera.

Intressant situation med Aemond sårad på Harrenhal och utlämnad till häxans nåd. Förmodar att han kommer att få ungefär samma förfrågan som Daemon = ge mig Harrenhal så läker jag dig.

Daemon och Aemond är definitivt de två mest intressanta karaktärerna i serien.

Starkt tredje avsnitt säsong 3. Som andra skrivit så undrar man varför de inte tar in några bra administratörer i ledningen OCH anställer ett antal råttfångare.

Kul inslag den där banketten som bjöd på råttmiddag, så ska en försnillande borgarklass tas.

Daemon har en befriande inställning till de lägre klasserna må jag säga: "We are gods."

Den där prästen som vägrade kröna Rhaenyra var ett riktigt äckel. Rhaenyra borde ha tagit ut honom på borggården och låtit en drake bränna honom till döds (som betalning för hans ord om drakar).

Avslutningsvis intressant förveckling med den falske Daeron.
Citera
2026-07-09, 07:30
Medlem
Svårt att greppa att Emma D'Arcy, ser faktiskt bra ut som Rhaenyra. Men vilken otrolig ful kvinna när man ser hennes vanliga bilder där hon ser ut som en man. Sen att hon stöttar terrorister också, vilket speglar hennes fula utseende. Hon är typ ex på någon man förhands-dömer innan man träffat personen så vet man personens läggning och vilken typ av vidriga åsikter den har.
Ännu mer förvånande är det när hon är tillsammans med en man men även han speglar den syn jag har på vänsterextrema män även om han inte är extrem utseendemässigt så ser han svag ut där hon ser ut som den dominerande parten.
Är alltid nyfiken på hur dom träffade varandra, vem tog initiativet, är dom attraherad av varandra eller tillsammans pga åsikter. Gillar dom båda könen?

Intressant att den där ormund Hightower, kämpar tillbaka. Han kan inte vinna på slagfältet så han testar andra vägar. Förmodligen samarbetar han med Ser Gwayne Hightower.
Mot drakar så är ju infiltration och sabotage det ändå man kan göra. Försöka vända befolkningen mot dom.

Sjukt att otto var fast i fängelsehålan men det var han jag gissade på skulle vara där.
Citera
2026-07-09, 12:40
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Svårt att greppa att Emma D'Arcy, ser faktiskt bra ut som Rhaenyra. Men vilken otrolig ful kvinna när man ser hennes vanliga bilder där hon ser ut som en man. Sen att hon stöttar terrorister också, vilket speglar hennes fula utseende. Hon är typ ex på någon man förhands-dömer innan man träffat personen så vet man personens läggning och vilken typ av vidriga åsikter den har.
Ännu mer förvånande är det när hon är tillsammans med en man men även han speglar den syn jag har på vänsterextrema män även om han inte är extrem utseendemässigt så ser han svag ut där hon ser ut som den dominerande parten.
Är alltid nyfiken på hur dom träffade varandra, vem tog initiativet, är dom attraherad av varandra eller tillsammans pga åsikter. Gillar dom båda könen?

Intressant att den där ormund Hightower, kämpar tillbaka. Han kan inte vinna på slagfältet så han testar andra vägar. Förmodligen samarbetar han med Ser Gwayne Hightower.
Mot drakar så är ju infiltration och sabotage det ändå man kan göra. Försöka vända befolkningen mot dom.

Sjukt att otto var fast i fängelsehålan men det var han jag gissade på skulle vara där.
Eller är det ett dubbellur? Alicent lyckades skicka meddelande till pojken och de spelar bara att de inte känner varandra så pojken släpps fri?
Citera
2026-07-09, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Eller är det ett dubbellur? Alicent lyckades skicka meddelande till pojken och de spelar bara att de inte känner varandra så pojken släpps fri?

Absolut så kan det vara men jag tror inte det men det hade varit typiskt i denna värld. Man fick inte se Frey samarbeta med Lannister och sen kom slakten som ett brev på posten. Kan vara något liknande här.
Citera
2026-07-13, 15:19
Medlem
pulverhonungs avatar
Nä, det här blev segt direkt, skådespelariet och innehållet i serien är inte tillräckligt bra för att man ska vara totalt insatt när det mestadels är drama, kontra a knight of the seven kingdom och GOT där vartenda scen var makalöst bra.

Gillar inte ens action men efter 2 säsonger och två års väntan mellan säsongerna så får dom fan börja dra igång nu.
Citera
2026-07-13, 22:04
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Nä, det här blev segt direkt, skådespelariet och innehållet i serien är inte tillräckligt bra för att man ska vara totalt insatt när det mestadels är drama, kontra a knight of the seven kingdom och GOT där vartenda scen var makalöst bra.

Gillar inte ens action men efter 2 säsonger och två års väntan mellan säsongerna så får dom fan börja dra igång nu.
Håller med, känns som att vara tillbaka i förra millenniet med linjär-TV. Det är inte så noga om man råkar missa några scener eller avsnitt för man har annat att göra. Serien kommer ändå repetera allt för dig gång på gång.
I varje avsnitt nu har vi fått höra att Sunfire dog förra säsongen och att alla råttjägare avrättades… Även det taffliga våldtäktsföröket fick man en påminnelse om bara 15min senare när det var rättegång. Perfekt om man råkar somna till lite halvt och inte orkar spola tillbaka streamen.

Det va mycket uppbyggnad av relationen Rhenera/Alicent de första säsongerna vilket nu verkar bortkastat då Alicent blivit en lame duck, varför är hon inte bara fängslad? Saknar att man inte byggde lite av dynamiken mellan Rhenera/Aegon i tidigare säsonger, de borde haft några glada minnen med varandra för dramatikens skull. Det hade också gått att lösa med tillbakablickar denna säsong.
Senast redigerad av y.y 2026-07-13 kl. 22:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in