2026-07-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Frågeställningen i TS kan inte besvaras.
Poängen med tråden är att du ska begripa det.
Mission accomplished.
haha kul att du projicerar, det är ju du som blir bemött som en naiv domedagsprofet och nu menar du att det är alla andra som inte fattar något. jösses.

Det är flera i denna tråd som ser objektivt på saken, ger dig vettiga argument och allt förkastar du med att "ingen vet vad en smart dator kan hitta på och därför är den farlig"
no shit Sherlok, du är sen på bollen, varenda AI-utvecklare jobbar med lösningar för säkerhet. Du är som sagt inlåst på din konfirmeringsbias.
Citera
2026-07-13, 14:04
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
no shit Sherlok, du är sen på bollen, varenda AI-utvecklare jobbar med lösningar för säkerhet. Du är som sagt inlåst på din konfirmeringsbias.
Exakt, de jobbar på problemet. Men de har inte löst problemet.
Citera
2026-07-13, 14:13
Medlem
Citat:
Kan du utläsa kontexter och se vad folk faktiskt skriver till dig. Googla konfirmeringsbias för du verkar inte förstå det begreppet heller.

Risker finns med allt, det går inte att få något 100% säkert. Folk snubblar i trappor och dör, folk klickar på länkar på nätet och blir id-kapade, folk använder datorer ändå och kör bilar ändå och simmar i havet ändå... men du är helt benhårt säker på att AI är vår undergång. Vi har fattat att du tror det för länge sedan i denna tråd och ger dig motargument men som sagt är du döv för annat än dina egna åsikter.

Så pass att du glatt utropar "Mission accomplished" för något ALLA redan vet -att risker finns, men din bias är att allt med AI kommer leda till vår förintelse.
Citera
2026-07-13, 14:19
Medlem
Citat:
Du kommer med väldigt märkliga invändningar hela tiden. En webbserver är alltid igång för att ta emot nya anrop. Om servern kraschar startas den om och då startar webbservern automatiskt. En stor site som denna har vanligen flera servrar med fail-over och lastbalansering. Om en server går ner flyttas trafiken till nästa lediga server och användarna märker oftast ingenting. Funktionaliteten ingår i molntjänster som AWS och Azure. Du kan i princip sätta upp det med några musklick. Man kan så klart installera AI-agenter som tjänster på ett liknande sätt.

Det är sant att det blir svårt att hantera en väldigt stor komtextrymd. Men det är oftast inte nödvändigt för en AI-agent att minnas allt den gjorde för ett år sedan eller två veckor sedan. Det går att sammanfatta och komprimera en kontext till det som krävs för att kunna fortsätta i projektet som agenten ingår i. Här döljs en ny risk: Agent-koordinationen prioriterar den kontextdata som krävs för att lösa uppgiften. Etiska och moraliska brasklappar ("kom nu ihåg att inte utpressa eller mörda våra ingenjörer") kanske får lägre prioritet.

På grund av effektivitetslagarna får vi nu logiska monster som kan lösa nästan alla uppgifter men som inte har den extra kapaciteten för att också ta hänsyn till dig och din hälsa.
Det är sant, det var ett ogenomtänkt argument.

Problemet med komprimering av kontext går ju åt bägge håll i så fall. Kan den glömma bort att ta hänsyn till människor kan den likväl glömma bort att den vill ha världsherravälde.

Citat:
Det finns en väldigt övergripande och konceptuell förståelse. Vi kan betrakta hur modellen växer fram som ett flerdimensionellt träd. Vi kan även visualisera en mindre del av strukturen grafiskt. Men strukturen blir väldigt snabbt obegriplig och ogenomtränglig för oss. Det är på ett liknande sätt som med hjärnforskning. Man kan betrakta och delvis förstå några utvalda, mindre delar. Mer avancerade tankeprocesser kan vi inte kartlägga och dokumentera.

Artificiella neurala nätverk blir i stort sett en svart låda som ingen begriper. Man vet därför inte varför Fable är mycket bättre än Mistral på att lösa offline IQ-test (130 vs 73). Trådstarten förblir obesvarad.
Vad säger att vår förståelse inte kommer att öka? Mechanistic interpretability är ett väldigt nytt fält men kan redan nu ge värdefull insikt i hur mindre modeller resonerar och utifrån det kan man extrapolera till större modeller.

Det är ju omöjligt att sitta och gissa hur Mistral och Fable skiljer sig åt. Även om de har exakt lika många parametrar kan den interna arkitekturen vara olika och vara tränade på olika data. Det vi vet är att större modeller har utrymme för mer detaljerade representationer. Fler transformers kan ge ett bättre logiskt resonemang etc.
Citera
2026-07-13, 14:24
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Risker finns med allt, det går inte att få något 100% säkert.
Jag kan nöja mig med att någon argumenterar för 98% säkert eller 67% säkert men inte ens det har jag fått.
Citat:
men du är helt benhårt säker på att AI är vår undergång.
Det är väl självklart att 1. Vi kan inte kontrollera en ASI som är mycket smartare än oss, och 2. Om den skulle vilja utrota oss då kan den göra det. Är inte detta ett problem som är värt att ta på allvar? Vad står i vägen för att du ska se att det finns en risk här? Du är helt benhårt säker på att det är för alltid omöjligt att skapa en AGI som kan skapa en ASI? Eller är du säker på att en AGI alltid blir en snäll humanist som gör allt den kan för att hjälpa och rädda människor?

Denna diskussionen är ju framför allt principiell. Det är mindre viktigt för diskussionens skull om riskerna faller ut om 5 år eller 50 år. Vi måste lösa problemet någon gång. Steg ett i lösningen bör ju vara att vi förstår vad vi skapar i de artificiella neurala nätverken. Ska vi verkligen fortsätta med gasen i botten när vi inte vet vad det är som skapas?
Citera
2026-07-13, 14:26
Medlem
Citat:

Som allt annat som har med säkerhet att göra så är och kommer den ekvatione förbli ett never ending pussel som alltid behöver nya lösningar.

För desto (”smartare”) mer en dator lär sig, desto fler kryphål i systemet kommer den ju hitta.
Citera
2026-07-13, 14:33
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Vad säger att vår förståelse inte kommer att öka? Mechanistic interpretability är ett väldigt nytt fält men kan redan nu ge värdefull insikt i hur mindre modeller resonerar och utifrån det kan man extrapolera till större modeller.
Ja, det är intressant att det åtminstone händer något. Och jag tror absolut att förståelsen kommer att öka.

Men jag tror inte att vi kan få fullständig transparens, eller någorlunda tillfredställande transparens, någonsin. Det vore ju ungefär lika svårt som att kunna läsa andra människors tankar. Vi är inte i närheten av att kunna göra det. Därför har vi ju ingen lösning i sikte. Det är inte en lösning i dag att det kanske uppstår en hypotetisk lösning längre fram.

Ett grundläggande problem är att AI/AGI-utvecklingen trampar på i en mycket snabbare takt än de mycket mindre områdena interpretability och AI-säkerhet. Jag ser inte hur säkerhetsarbetet ska komma ikapp. Därför är min p(doom) hög.

Jag ser inga bra argument mot detta, jag ser önsketänkande och retorisk krigföring.
Citera
2026-07-13, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag är nog tuffare än vad du är om vi skulle mötas i en mörk gränd någonstans, men jag är inte här för att mäta kuk på ett anonymt forum. Så håll igen på ditt pm.

Jag har ju skrivit om och om igen att en dator inte tänker som en människa.

Prova att ta din dator, rensa den från operativsystemet och starta om det och se vad som händer?

Den är då död.
Den kommer inte laga sig själv, AI kan inte hjälpa till.
Den är beroende av att du startar upp den och visar den ett Windows-program som den (dvs du) kan installera.

Det är alltså den här datorn, som med AI’s hjälp ska ta död på mänskligheten. Är det vad du tror?

Eller ska vi prata om själva tråden, vad det innebär att en AI har klarat ett iq-test som motsvarar 130 i IQ, vad innebär det konkret?

Vad tror du att det innebär?

Vad jag tror? Det har jag redan skrivit 22ggr i tråden.
PMa mig då om du "nog är ?

Jag diskuterar inte med folk som går in i trådar som barn , får chansen ta ett pm , stå upp för dig som man, möta mig i sthlm någonstans exakt vart du vill och stå för dina ord?

Du har inte skrivit ett skit , du svammlar
Det roliga är att du håller med mig men fattar inte att du gör det i nästan allt.

Du läser ju inte citera mig vart jag skriver det

Det är ju din flickvän som är fett med avancerad som använder "3 heeela olika källor när hon frågar AI"

Wooooaaw- " fråga AI" - där är din kapacitet slut.

Edit: knappast våld, endast diskussion live?
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-13 kl. 14:59.
Citera
2026-07-13, 14:50
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Som allt annat som har med säkerhet att göra så är och kommer den ekvatione förbli ett never ending pussel som alltid behöver nya lösningar.

För desto (”smartare”) mer en dator lär sig, desto fler kryphål i systemet kommer den ju hitta.
Ja, vi har redan nu otillfredställande AI-säkerhet och det kommer att bli värre i takt med att AI blir större och starkare.
Citera
2026-07-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
PMa mig då om du "nog är ?

Jag diskuterar inte med folk som går in i trådar som barn , får chansen ta ett pm , stå upp för dig som man, möta mig i sthlm någonstans exakt vart du vill och stå för dina ord?

Du har inte skrivit ett skit , du svammlar
Det roliga är att du håller med mig men fattar inte att du gör det i nästan allt.

Du läser ju inte citera mig vart jag skriver det

Det är ju din flickvän som är fett med avancerad som använder "3 heeela olika källor när hon frågar AI"

Wooooaaw- " fråga AI" - där är din kapacitet slut.

Det är småbarn och blattar som gör upp och slåss, speciellt om man inte ens är osams från början.

Har du ens läst tråden?
Citera
2026-07-13, 14:59
Medlem
Citat:
Nu är det ju så jag tänker men argumenterar med någon som tänker att om ASI utplånar hela mänskligheten så kommer han klara sig genom att fiska lax i sthlm ström. Det är han som är naiv denna tråd borde ligga i humor.

Om en ASI vill utplåna hela mänskligheten kanske inte ens bomber faller över oss utan virus sprids och fiskar mm dör ut, skördar vissnar och insekter försvinner med allt vad det innebär för ekosystemet.

Det är så jävla lätt att fantisera om en super AI som vill döda oss men samtidigt bestämma sig för hur det ska gå till och därigenom lista ut hur man klarar sig för man läst en scoutbok.

Lätt att fantisera ja.
Men det är inget annat än just fantasier, vilket gör diskussionen löjlig.
Citera
2026-07-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ja, det är intressant att det åtminstone händer något. Och jag tror absolut att förståelsen kommer att öka.

Men jag tror inte att vi kan få fullständig transparens, eller någorlunda tillfredställande transparens, någonsin. Det vore ju ungefär lika svårt som att kunna läsa andra människors tankar. Vi är inte i närheten av att kunna göra det. Därför har vi ju ingen lösning i sikte. Det är inte en lösning i dag att det kanske uppstår en hypotetisk lösning längre fram.

Ett grundläggande problem är att AI/AGI-utvecklingen trampar på i en mycket snabbare takt än de mycket mindre områdena interpretability och AI-säkerhet. Jag ser inte hur säkerhetsarbetet ska komma ikapp. Därför är min p(doom) hög.

Jag ser inga bra argument mot detta, jag ser önsketänkande och retorisk krigföring.
Skillnaden mellan önsketänkande och katastroftänkande är semantisk.

OpenAI har tagit fram en spännande lösning som kan upptäcka misalignment hos agenter. Just nu inom 30 minuter från dess utförande, men deras förhoppning är att kunna minska fördelningen fördröjningen så pass att det kan upptäckas innan utförandet.

https://openai.com/sv-SE/index/how-we-monitor-internal-coding-agents-misalignment/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in