Citat:
Nu är det ju så jag tänker men argumenterar med någon som tänker att om ASI utplånar hela mänskligheten så kommer han klara sig genom att fiska lax i sthlm ström. Det är han som är naiv
denna tråd borde ligga i humor.
Om en ASI vill utplåna hela mänskligheten kanske inte ens bomber faller över oss utan virus sprids och fiskar mm dör ut, skördar vissnar och insekter försvinner med allt vad det innebär för ekosystemet.
Det är så jävla lätt att fantisera om en super AI som vill döda oss men samtidigt bestämma sig för hur det ska gå till och därigenom lista ut hur man klarar sig för man läst en scoutbok.
denna tråd borde ligga i humor. Om en ASI vill utplåna hela mänskligheten kanske inte ens bomber faller över oss utan virus sprids och fiskar mm dör ut, skördar vissnar och insekter försvinner med allt vad det innebär för ekosystemet.
Det är så jävla lätt att fantisera om en super AI som vill döda oss men samtidigt bestämma sig för hur det ska gå till och därigenom lista ut hur man klarar sig för man läst en scoutbok.

Jag tror ju inte att ASI kommer kunna utplåna mänskligheten, ens om den försöker på allvar, vilket den inte kommer göra eftersom att det vore samma sak som att den utplånar sig själv samtidigt.
Det är ju vad jag tror.
Så när du läser mina svar så är det med den utgångspunkten du borde utgå från.
Sen har jag ju inte läst en scoutbok, utan jag har varit scout, om du förstår skillnaden?
Att tråden borde ligga under humor har du dock rätt i.
Jag svarar ju med utgångspunkten att en dator, AI, ASI eller vad du väljer att kalla den, alltid kommer vara ett stort uppslagsverk. Det som den kan, är precis det vi har stoppat in i den. Det är på den nivån det ligger på.
Om du tänker dig själv att du kunde läsa alla världens böcker och komm ihåg allt, sen slår du ihop det med alla artiklar från forskning som ligger på internet. Du lär dig även de utantill. När du har gjort det och börjat förstå allt innehåll så kan du mer än alla andra enskilda människor (var för sig), och du kan nu även sätta ihop artiklarna som är relevanta med böckerna om ett specifikt ämne, vilket gör dig mer påläst om alla ämnen, än alla andra människor. Du kan även dra paralleller mellan olika saker som du läst, där mänskligheten fortfarande inte har gjort kopplingen mellan 1+A, eller 28+Y, vilket gör att du nu upplevs som smartare än alla andra.
Men, du förstår inte innehållet mer än att du kan sätta ihop 1+1, eller 100+100.
Det här är storheten med en dator.
Det finns ingen enskild människa som kan ta in samma mängd information och processa den, och komma fram till nya saker.
Det gör den dock inte medveten om någonting, eftersom att en dator inte tänker som en människa, utan som en dator gör, vilket är något helt annat.
Det är ju där som jag (+några till i tråden) skiljer mig från er. Ni verkar tro att en dator kommer bli något annat än en dator, men hur skulle det gå till frågar jag mig?
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-07-13 kl. 06:01.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-07-13 kl. 06:01.