Citat:
Ursprungligen postat av
Smekarn87
Jag är 100% säker på att svampa bilen med bilshampo är sämre än microfiberduk vad gäller repor.
Jag tror att många av Saabs klassiska rostställen beror på felaktigt utvecklade inneskärmar och att man inte testat stänkmönster när bilar kör på en väg där det finns grus. Den som sett eller kört en Porsche vet att bakskärmarnas främre del måste skyddad med plast för den på samma sätt ligger i skottlinjen.
Jag har en SAAB 900-II. Den är 30 år nu, köpte den för 28 år sedan.
(En GM typ Opel, men SAAB i Trollhättan).
Det första jag gjorde var att ta mig till Biltema och köpa rostskyddsmedel. Pumpade in i alla balkar och vrår jag kunde komma på. -Den har inte rostat än.. (Grojet 2000 som bilvax, funkar 2 år, sen Grojet igen..). Har inte gjort något annat med bilen, förutom nytt avgas runt 2008, Biltema). Noll anmärkningar på bil-bes..
Trådens ämne höll jag på att glömma:
Franskrost..
-Franskrost betyder att franska bilar brukade rosta bort efter litet tag när bilen var ny..
Farsan köpte en Peugeot, fabriksny, under 60-talet. Var rostig efter ett år.
"Den bilen var trevlig att köra, men den rostade som en kaffeburk"..
För den som inte vet, så fanns det kaffeburkar att köpa i affärerna, dessa burkar brukade rosta på kanske en månad utanför huset.. Gevalia, Löfbergs Lila, Konsum, allt kaffe var i sådana burkar.. Typ.