2026-07-13, 12:31
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Förstör inte för nej nu. Jag var så nöjd med mej själv. 😄
Citera
2026-07-13, 12:41
Medlem
Citroen = Sitt-o-träng.

Ingen ford på min gård.
Citera
2026-07-13, 12:50
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det är väl däremot sant.

Om man varvar upp motorn och därmed turbon sätter fart, om du då stänger av motorn försvinner oljetrycket, och turbon, som då fortfarande snurrar, får ingen olja utan skär i lagren.

Var ännu värre i turbons barndom, med SAAB 99 Turbo, oljorna på den tiden var dåliga och det räckte med minsta lilla uppvarvning, om du sedan stängde av motorn, då skar Turbon.
Så detta är ingen myt utan fakta.

Jag skrev inte att det var en skröna. Har du läst rubriken?

Skrönor och sanningar om bilars slitage
Citera
2026-07-13, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Troligen rostskyddad med spillolja. Sånt håller i evigheter.
Väl begagnad motorolja är bland det sämsta man kan "rostskydda" med.
I klass med anjovisspad utblandad med BUMS.
Varför?
Jo för att begagnad motorolja innehåller mikroskopiska metallpartiklar som är en grogrund för rost - speciellt i spalter mellan plåtar där det är glest mellan punktsvetsarna.
Inte en skröna, utan har bevisats av provningsanstalten i Borås för flera år sedan.
Inget slår linolja enligt samma källa.
Citera
2026-07-13, 12:54
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Saab 9000 kan gå I 72 timmar på varvstopp utan egentliga skador på vevlager, ventilstyrning eller liknande.
De gjorde ju ett test på Talladega, medelhastighet 200+ under 20 dygn.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega

En sak som inte verkar stämma är att slitaget på startmotorer. När start/stopp infördes pratades det om att startmotorerna skulle slitas ut, men det har, vad jag märkt, inte hänt.
Citera
2026-07-13, 12:59
Avslutad
Lite från AI: Skrönor härstammar från mänsklighetens urgamla behov av att förklara världen, underhålla och sprida moraliska budskap. De uppstår i gränslandet mellan fantasi och verklighet, ofta genom att verkliga händelser kryddas med överdrifter, och sprids som muntliga traditioner, vandringssägner eller "skepparhistorier" från generation till generation.

Många skrönor om bilar och dess ägare kommer från verkligheten men har utvecklats genom åren o generationer, att vissa bilmärken har förmågan att rosta eller gå sönder snabbare än andra är märkligt, stora märken som Fiat, Peogot mfl. har alltid haft dåligt rykte om sig.
Citera
2026-07-13, 13:05
Medlem
Citat:
Saab 9000 kan gå I 72 timmar på varvstopp utan egentliga skador på vevlager, ventilstyrning eller liknande.

Liknande test som alla motortillverkare gör (och klarar)
Citera
2026-07-13, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det är väl däremot sant.

Om man varvar upp motorn och därmed turbon sätter fart, om du då stänger av motorn försvinner oljetrycket, och turbon, som då fortfarande snurrar, får ingen olja utan skär i lagren.

Var ännu värre i turbons barndom med SAAB 99Turbo, oljorna på den tiden var dåliga och det räckte med minsta lilla uppvarvning, om du sedan stängde av motorn, då skar Turbon.
Så detta är ingen myt utan fakta.

Sant, men bör tilläggas att problemet med 99 turbo var att den inte hade vattenkylning av turbon utan förlitade sig enbart på oljan för kylning. Stängde man av med het turbo koksade oljan och vid nästa uppstart rasade turbon. Så det hade inte enbart med dåliga oljor att göra, även om det säkerligen inte gjorde saken bättre.
Citera
2026-07-13, 13:24
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Att fler ägare ger en mer sliten och risigare bil må vara den mest seglivade myten någonsin vad gäller fordon... Nej, det är körstilen hos dessa som är det avgörande.
Citera
2026-07-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Har också hört detta förut, men aldrig riktigt förstått innebörden. Vad betyder det egentligen?? Se naturen genom plåten?

Att den ät helt sönder-rostad såklart, tänk lite
Citera
2026-07-13, 13:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag är 100% säker på att svampa bilen med bilshampo är sämre än microfiberduk vad gäller repor.

Jag tror att många av Saabs klassiska rostställen beror på felaktigt utvecklade inneskärmar och att man inte testat stänkmönster när bilar kör på en väg där det finns grus. Den som sett eller kört en Porsche vet att bakskärmarnas främre del måste skyddad med plast för den på samma sätt ligger i skottlinjen.

Jag har en SAAB 900-II. Den är 30 år nu, köpte den för 28 år sedan.
(En GM typ Opel, men SAAB i Trollhättan).
Det första jag gjorde var att ta mig till Biltema och köpa rostskyddsmedel. Pumpade in i alla balkar och vrår jag kunde komma på. -Den har inte rostat än.. (Grojet 2000 som bilvax, funkar 2 år, sen Grojet igen..). Har inte gjort något annat med bilen, förutom nytt avgas runt 2008, Biltema). Noll anmärkningar på bil-bes..

Trådens ämne höll jag på att glömma:
Franskrost..
-Franskrost betyder att franska bilar brukade rosta bort efter litet tag när bilen var ny..

Farsan köpte en Peugeot, fabriksny, under 60-talet. Var rostig efter ett år.
"Den bilen var trevlig att köra, men den rostade som en kaffeburk"..

För den som inte vet, så fanns det kaffeburkar att köpa i affärerna, dessa burkar brukade rosta på kanske en månad utanför huset.. Gevalia, Löfbergs Lila, Konsum, allt kaffe var i sådana burkar.. Typ.
Senast redigerad av kraftfoder 2026-07-13 kl. 13:50.
Citera
2026-07-13, 13:58
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har en SAAB 900-II. Den är 30 år nu, köpte den för 28 år sedan.
(En GM typ Opel, men SAAB i Trollhättan).
Det första jag gjorde var att ta mig till Biltema och köpa rostskyddsmedel. Pumpade in i alla balkar och vrår jag kunde komma på. -Den har inte rostat än.. (Grojet 2000 som bilvax, funkar 2 år, sen Grojet igen..). Har inte gjort något annat med bilen, förutom nytt avgas runt 2008, Biltema). Noll anmärkningar på bil-bes..

Trådens ämne höll jag på att glömma:
Franskrost..
-Franskrost betyder att franska bilar brukade rosta bort efter litet tag när bilen var ny..

Farsan köpte en Peugeot, fabriksny, under 60-talet. Var rostig efter ett år.
"Den bilen var trevlig att köra, men den rostade som en kaffeburk"..

För den som inte vet, så fanns det kaffeburkar att köpa i affärerna, dessa burkar brukade rosta på kanske en månad utanför huset.. Gevalia, Löfbergs Lila, Konsum, allt kaffe var i sådana burkar.. Typ.

Påtal om rost! Min farsa hade sista modellen av Opel kadett. Den hade stenskott i lacken och en och annan buckla. Jag mins att vi lurade på varför den aldrig började rosta trots att den gick svenska vintrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in