2026-07-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är ju exakt det det gör.

Jag förväntar mig inte att du ska förstå det bara.
Han har rätt du har fel, han och jag föväntar oss inte att du ska förstå det!
Din sexiga retorik.

Inte för att jag håller med någon av er så att du ska förstå det med din kapacitet
Jag endast demonstrerar din härskarteknik.

Om du har så jävla rätt konkretisera för honom.
Inte så svårt.
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-13 kl. 00:27.
Citera
2026-07-13, 00:30
Medlem
Citat:
Du låter som en arab som försöker spela tuff vid ett tangentbord.

Jag har inte lekt nån jävla moderator, men tråden är ju helt kass eftersom att ts inte förstår premissen på hur en dator fungerar.

Och varje gång som ni blir överbevisade i tråden, så börjar ni prata om framtiden, precis som att ni skulle ha bättre koll än någon annan på vad som händer om 100år?

Det är inte pinsamt dåligt, det är ännu sämre.

Eller ska vi alla sitta och gissa om vad som händer i framtiden?

MEN HAR DU NÅGOT KONKRET ATT KOMMA MED ÖHT?
ÖVERBEVISAD AV VAD , AV VAD HAR JAG BLIVT ÖVERBEVISAD AV?

HALLÅ JORDEN ANROPAR?

Ang spela tuff så kan du säga det framför mig istället.
Du kan få pm om du vill?

Edit: "låter som
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-13 kl. 00:39.
Citera
2026-07-13, 00:36
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
För att en dator alltid kommer vara en dator, sålänge vi inte integrerar den i människan.

MEN, datorn kommer fortfarande inte bli medveten, utan det är människans sak.
Mus kan aldrig ta en dator och göra om det till något mänskligt.

Den kan bli såpass avancerad att den lurar en människa för att ha ett medvetande, men det har den inte.

Vad menar du med en dator kommer vara en dator? Vi använder datorer för att simulera luftströmmar vid utveckling av bilar, flygplan osv. Vi använder det för att simulera elektriska kretsar när vi bygger och designar kretskort och elektriska apparater.
Vi använder datorer för att bygga kvantprogram, köra fysiska experiment, termisk expansion osv osv

Det är inte en enda luftmolekyl i processningen av en dator, det är inte en enda elektron som man faktiskt bollar runt med i detta, det bygger på att vi förstått mekaniken bakom dessa och återskapat det i en dator.

Vi skulle självklart kunna göra exakt samma sak med en hjärna, ett medvetande osv om vi bara förstod och visste principerna bakom det, men det gör vi inte idag därför kan vi inte säga om det går eller inte.

Att då kategoriskt säg "Nej det kommer aldrig vara möjligt" är en väldigt stark ståndpunkt för något som inte går svara på idag, det innebär inte att det faktiskt kommer gå, det kan vara så att vi upptäcker att som ett exempel hjärnan bara är en "antenn" vars struktur fångar någon kvanteffekt så går naturligtvis inte detta återskapa i en abstrakt matematisk rymd om vi inte också har en komplett och införstådd modell av hela universums fysiska regler i datorn.

Men idag vet vi inte, vi vet inte ens om vi någonsin kommer få svaret på detta eller om vi bara helt slumpmässigt stöter på det. Så jag vet faktiskt inte hur du kan vara så fixerad vid tanken att det är omöjligt, det enda du logiskt kan konstatera är att det inte hänt ännu.
Citera
2026-07-13, 00:50
Medlem
Citat:
Det är ungefär som när du får se bilder från från Palestina, signerat ditt kära Skattebetalda SVT.

Det är område efter område, helt söndersprängt, ren misär. Människor som gråter, mördade barn och kvinnor på gatorna. Ingen har mat eller vatten, sjukhusen är söndersprängda.

Sen byter du kanal och får se samma bilder, men den här gången zoomar drönaren ut och lyfter. Då får du helt plötsligt se att det rör sig om några kvarter mitt i stan, förutom några random granater som har landat utanför zonen. 1km bort så pågår livet som vanligt, elen finns, maten finns, skolan är öppen.

Men den världsbilden har man ingen lust att visa på tv.

Hur tror du att det ser ut i Ukraina?

Vad tror du är viktigast för rv-teamen, att sälja bilderna/repotaget eller visa hela Ukraina?
Nu är det ju så jag tänker men argumenterar med någon som tänker att om ASI utplånar hela mänskligheten så kommer han klara sig genom att fiska lax i sthlm ström. Det är han som är naiv denna tråd borde ligga i humor.

Om en ASI vill utplåna hela mänskligheten kanske inte ens bomber faller över oss utan virus sprids och fiskar mm dör ut, skördar vissnar och insekter försvinner med allt vad det innebär för ekosystemet.

Det är så jävla lätt att fantisera om en super AI som vill döda oss men samtidigt bestämma sig för hur det ska gå till och därigenom lista ut hur man klarar sig för man läst en scoutbok.
Citera
2026-07-13, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Nu är det ju så jag tänker men argumenterar med någon som tänker att om ASI utplånar hela mänskligheten så kommer han klara sig genom att fiska lax i sthlm ström. Det är han som är naiv denna tråd borde ligga i humor.

Om en ASI vill utplåna hela mänskligheten kanske inte ens bomber faller över oss utan virus sprids och fiskar mm dör ut, skördar vissnar och insekter försvinner med allt vad det innebär för ekosystemet.

Det är så jävla lätt att fantisera om en super AI som vill döda oss men samtidigt bestämma sig för hur det ska gå till och därigenom lista ut hur man klarar sig för man läst en scoutbok.

Det är också väldigt lätt att fantisera om att om en ASI skulle uppstå, så är den dum i huvudet om den stannar på jorden och konkurrerar med alla organismer som är här när den har hela universum med hur mycket energi, plats och material som helst att expandera på...

Varför skulle den överhuvudtaget se människan som ett hot.
Citera
2026-07-13, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det är också väldigt lätt att fantisera om att om en ASI skulle uppstå, så är den dum i huvudet om den stannar på jorden och konkurrerar med alla organismer som är här när den har hela universum med hur mycket energi, plats och material som helst att expandera på...

Varför skulle den överhuvudtaget se människan som ett hot.
U tell me. Jag siar inte om något alls jag ser objektivt på saken.
Citera
2026-07-13, 00:58
Medlem
Citat:
U tell me. Jag siar inte om något alls jag ser objektivt på saken.

Det objektiva är att den här tråden är fullständigt urspårad och off topic, en AI med IQ 130 är varken en ASI eller förmögen att utplåna mänskligheten och detta inkluderar det generösa antagandet att den skulle vara medveten och ha agens.
Citera
2026-07-13, 01:05
Medlem
SwizzerNöts avatar
Jag kan slå fast att majoriteten av poster i det här ämnet är gjorda av LLM:er som inte har 130 i IQ. Är ni avundsjuka? Kanske är fel på testet om det klaras av en mönstermatchare? Det är i alla fall inte den typen av intelligens som vi människor har. Vi har härligt dysfunktionella hjärnor där celler dör hela tiden.
Citera
2026-07-13, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag kan slå fast att majoriteten av poster i det här ämnet är gjorda av LLM:er som inte har 130 i IQ. Är ni avundsjuka? Kanske är fel på testet om det klaras av en mönstermatchare? Det är i alla fall inte den typen av intelligens som vi människor har. Vi har härligt dysfunktionella hjärnor där celler dör hela tiden.

Jag har skrivit det tidigare, ett IQ test är inte ett objektivt intelligens mätverktyg.
Det mäter korrelation med (flytande) intelligens hos människor.

Det är fullständigt irrelevant vad en algoritm får på ett IQ test eftersom det enda det påvisar är att algoritmen är en bra mönster matchare, hos människan råkar en viss nivå med mönster matchning sammanfalla med andra egenskaper, tex abstrakt tänkande, graftänk osv som är just det vi kallar intelligens. Det är inte faktumet att se mönster som är intelligens det är bara en av de egenskaper som är tydligast framträdande hos intelligenta personer.
Citera
2026-07-13, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Fan äntligen någon som faktiskt fattar den matematiska och biologiska friktionen.
Souhtpark också, såkklart😊
Citera
2026-07-13, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det objektiva är att den här tråden är fullständigt urspårad och off topic, en AI med IQ 130 är varken en ASI eller förmögen att utplåna mänskligheten och detta inkluderar det generösa antagandet att den skulle vara medveten och ha agens.
Ja precis. Jag vet inte om du tror jag är totalt pantad eller om du inser att jag argumenterar ungefär som du gör iaf det du skrivit till mig.
Citera
2026-07-13, 04:40
Medlem
Citat:
Ja precis. Jag vet inte om du tror jag är totalt pantad eller om du inser att jag argumenterar ungefär som du gör iaf det du skrivit till mig.

Nej, inte alls. Jag är bara lite besviken på hur hela den här forumsektionen varit ett längre tag så det var inte avsett som något riktat till dig utan bara ett konstaterande om vad jag tycker den objektiva synen på tråden är.

Men jag kan förstå hur du kan tolkat det på annat sätt, det var inte min avsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in