2026-07-13, 08:56
Medlem
Jag brukar ta en acetylsalicylsyratablett, en ibuprofen och två paracetamoltabletter samtidigt om jag har någon ihållande värk. Det brukar hjälpa lite, dock inte lika bra som tex Oxy.
Citera
2026-07-13, 09:23
Medlem
Två ipren har definitivt räddat mig ett par gånger från hemsk migrän när jag inte haft annat tillgängligt. Så visst kan man få bättre smärtlindring av två tabletter. De är inte främmande för att ljuga på förpackningen. Däremot har man satt dosrekommendationerna av en anledning, och det handlar om att risken för tråkiga biverkningar överstiger nyttan i längden om alla hade börjat ta två. I värsta fall kan du få blödande magsår och det sliter på njurarna i längden. Många gånger räcker det faktiskt tvärtom med 200mg, och behöver man eskalera från 400mg ipren är det bästa att ta två alvedon till än att dubbla dosen.

Är man riktigt desperat och vill försöka med 800mg ipren som engångsförteelse måste man äta nått litet innan så inte tabletterna ligger direkt mot magsäcken. Observera att du kan inte dubbla dosen alvedon, det pajar levern extremt snabbt i överdos. Förmodligen det farligaste av alla receptfria läkemedel. Det är dessutom enkelt att boka onlinebesök för att prata med läkare om man har väldigt ont, så att börja experimentera med doser utöver läkemedelsrekommendationerna när det finns experter redo att konsultera dig är i bästa fall jävligt onödigt.
Citera
2026-07-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är nog så enkelt som att kroppen inte tar upp mer än cirka 400 mg ibuprofen.

Varför säljs då 600-1000mg som standard utomlands? 400mg tycker jag känns lite snålt ändå.
Citera
2026-07-13, 10:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Varför säljs då 600-1000mg som standard utomlands? 400mg tycker jag känns lite snålt ändå.
Du, det vet jag inte - jag gissade baserat på hur andra substanser fungerar.
Citera
2026-07-13, 10:03
Medlem
thebandit777s avatar
400mg Ibuprofen + 1g Paracetamol ger den bästa smärtlindringen.

Det är sedan gammalt.
Citera
2026-07-13, 10:22
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
För bättre smärtlindring tar man en av vardera med ibuprofen och acetylsalicylsyra. T.ex Ipren och Treo. Detta enligt läkare och apotekspersonal.

Du skall inte ge medicinska råd.
Citera
2026-07-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PricklyPecker
Nej, Ipren och paracetamol är det

Paracetamol har inte inflammatorisk effekt till skillnad ifrån acetylsalicylsyra. Smärtor och värk har oftast inslag av inflammation så a-syra är effektivare.
Senast redigerad av Bryling 2026-07-13 kl. 11:09.
Citera
2026-07-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Du skall inte ge medicinska råd.

Som jag skrev, enligt Läkare och Apotekspersonal. Jag gav inte råd, jag delgav information jag fått ifrån nämnda yrkesgrupper.

Du kan gå in på valfritt apotek och då kommer du troligen få samma besked som jag brukar få vid förfrågan. Med reservation för individuell okunskap.
Senast redigerad av Bryling 2026-07-13 kl. 10:49.
Citera
2026-07-13, 11:46
Medlem
PricklyPeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Paracetamol har inte inflammatorisk effekt till skillnad ifrån acetylsalicylsyra. Smärtor och värk har oftast inslag av inflammation så a-syra är effektivare.

Man kan ta acetylsalicylsyra ELLER Ipren med paracetamol, Ipren har samma antiinflammatoriska effekt. Jag är apotekare och det är lite oroväckande att du ger felaktiga råd
Citera
2026-07-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Ipren 400 mg "Mer än en tablett åt gången ger inte bättre smärtlindrande effekt" står det på förpackningen. Men det kan väl inte stämma? Varför skulle inte 2 tabletter på en gång ge mer lindring?
Eller? Nån som vet?

En amerikanska som jag faktiskt frågade detta då vi snackade mediciner som nu bor i Europa skrattade åt detta då de har 800mg ibuprofen. Ser ut som att vi har det med men bara på recept.

Men förmodligen är det allvarligare biverkningar.

Paracetamol ger leverskador.

Ibuprofen ger njur och magskador.
Citera
2026-07-13, 12:18
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Anledningen till att högre dos än vad som föreskrivs inte ger mer smärtlindring är nog av olika orsaker. Dels har vi upptagningen av verksamma substanser i mag- och tarmkanalen. Dels har vi effekten substanserna ger, i det här fallet hämma smärtsignaler till hjärnan. Ökad dos medför att kroppen inte tar upp alla verksamma substanser för att göra den nytta de är ämnade för, utan hamnar istället i lever och njurar. Skulle alla verksamma substanser ändå så att säga ta sig dit de ska, i det här fallet alltså hämma smärtsignaler, kan man undra vad det medför. Man får anta att dosen som rekommenderas är tillräckligt, det finns en anledning till att dosen ser ut som den gör. Sen logger ju dagligt intag av exempelvis Ipren 400 på max 1200, dvs max 3 tabletter om dagen. Har man då redan tagit 2 tabletter vid ett och samma tillfälle har man bara en tablett kvar att ta den dagen. Finns en anledning till att man sprider ut den dagliga dosen. Visst, gör man det vid ett enstaka tillfälle för att man tänker att man har helvetes ont kanske det inte skadar en. Men är det regelbundet att man överskrider doserna finns en rad risker och biverkningar, även av något så simpelt som receptfria läkemedel. En tablett åt gången och att vänta de timmar man ska till nästa tablett räcker gott och väl. Fungerar det inte behöver man nog uppsöka sjukvården för att få annan hjälp och andra läkemedel.
Citera
2026-07-13, 12:24
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PricklyPecker
Man kan ta acetylsalicylsyra ELLER Ipren med paracetamol, Ipren har samma antiinflammatoriska effekt. Jag är apotekare och det är lite oroväckande att du ger felaktiga råd

Exakt. Acetylsalicylsyra och ibuprofen tillhör båda NSAID och kan inte komplettera varandra. Och nej, de ska inte blandas även om de tillhör samma grupp då det kan ge biverkningar man absolut inte vill ha. Ska man ta olika läkemedel ska det vara exempelvis Ipren och Alvedon, som tillhör olika grupper, vilket även är det både sjuk- och tandvård rekommenderar.

Innan man blandar läkemedel måste man känna till om de går att ta samtidigt eller ej och vilka risker det medför om man ändå tar olika. Vissa läkemedel försämrar effekten av andra läkemedel exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in