2026-07-13, 12:43
Medlem
zombie-nations avatar
För mig så ger absolut två mycket mer effekt än en.

De vill bara minska risk för magsår. Det är väldigt bra om man käkar en novalucid samtidigt.
Citera
2026-07-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Om det stämde varför skriver man då ut Ipren på 1g?
du tänker nog på paracetamol
Citera
2026-07-13, 14:24
Medlem
ReijoHervonens avatar
Snillen som spekulerar i den här tråden ser jag. Efter större operationer brukar sjukhusen ge 1000-1500mg av både ibuprofen och paracetamol åt vuxna med 8h mellanrum. Men jag antar att dom gör fel då dom inte har läst vad som står på iprenförpackningen
Citera
2026-07-13, 14:38
Medlem
zombie-nations avatar
Jag tror det kan råda lite förvirring i tråden vad två tabletter är. Det står 400 mg men säljs även som 200, och då är det inte konstigt att ta två.

Sedan så JA, man får ta 800 mg MEN då får man samtidigt förhålla sig till att man då har max två dostillfällen kvar på dygnet. Det är rätt individuellt och beror på smärtans orsak, om det är vettigare att ta 200 flera gånger eller 400 färre gånger. Nu antar jag i detta att man behöver maxdos vilket man gör ibland.

Det kan finnas forskning på att mer än 400 vid ett tillfälle inte hjälper, OCH det kan vara sant att det visst hjälper vissa. Det är inte sådana motsatser som det sägs. Jag skulle gissa att vid mer mild värk så lönar det sig inte att ösa på. Det säger sig nästan lite självt.

Sedan ja, man kraschar magen förr eller senare om man måste ta dessa tabletter ofta på hög dos. Får man dem utskrivna borde läkare se till att man då även har ett magskydd. Men det gör de såklart inte.
Citera
2026-07-13, 14:45
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
du tänker nog på paracetamol

Man kanske kan skratta sig lycklig att man inte är insatt i sådant.
Citera
2026-07-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag tror det kan råda lite förvirring i tråden vad två tabletter är. Det står 400 mg men säljs även som 200, och då är det inte konstigt att ta två.

Sedan så JA, man får ta 800 mg MEN då får man samtidigt förhålla sig till att man då har max två dostillfällen kvar på dygnet. Det är rätt individuellt och beror på smärtans orsak, om det är vettigare att ta 200 flera gånger eller 400 färre gånger. Nu antar jag i detta att man behöver maxdos vilket man gör ibland.

Det kan finnas forskning på att mer än 400 vid ett tillfälle inte hjälper, OCH det kan vara sant att det visst hjälper vissa. Det är inte sådana motsatser som det sägs. Jag skulle gissa att vid mer mild värk så lönar det sig inte att ösa på. Det säger sig nästan lite självt.

Sedan ja, man kraschar magen förr eller senare om man måste ta dessa tabletter ofta på hög dos. Får man dem utskrivna borde läkare se till att man då även har ett magskydd. Men det gör de såklart inte.
Syrahämmande läkemedel hjälper tyvärr bara delvis. Jag är ingen expert men vad jag förstått så gör ibuprofen att vita blodceller migrerar in i tarmväggen och det ökar risken för allt möjligt, t.ex. diverticulit. Det hade väl varit för bra annars, för ipren är lite av ett mirakelmedel i övrigt tycker jag.
Citera
2026-07-13, 15:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Syrahämmande läkemedel hjälper tyvärr bara delvis. Jag är ingen expert men vad jag förstått så gör ibuprofen att vita blodceller migrerar in i tarmväggen och det ökar risken för allt möjligt, t.ex. diverticulit. Det hade väl varit för bra annars, för ipren är lite av ett mirakelmedel i övrigt tycker jag.

Det hjälper litegranna att ändra miljön i magen med Novalucid (den bästa för detta av dem man tuggar på), men det ger ändå inte mer än ett ganska litet skydd, däremot ger Omeprazol och liknande rätt bra förebyggande de är klart värd att ta om man måste ta höga doser Ipren.
Citera
2026-07-13, 15:33
Medlem
Från vården har man fått rekommendation 2 x 400 mg Ipren ibland. En gång när en inflammerad talgkörtel skulle snittas upp och man menade att lokalbedövning inte skulle hjälpa. En annan gång när jag fick diklofenak utskrivet men det var två dagars väntetid på apoteket.

Antar att det gäller punktinsatser och inget man ska ta vid ”regelbunden” användning, därav texten på förpackningen. (Alla rekommendationer baseras på en viss säkerhetsmarginal, jämför med en lyftstropp som är märkt 1000 kg och lätt klarar 1500 kg men man vill inte ligga på marginalen när det handlar om säkerhet, personskador och rättsliga åtgärder)
Citera
2026-07-13, 15:56
Avslutad
Det stämmer givetvis inte.

Kroppen kan ta upp bra mycket mer än 400mg ibuprofen. Det är utskrivet för att ibuprofen är väldigt belastande för njurarna/magen och tester bör tas innan högre doser.
Senast redigerad av Serlot69 2026-07-13 kl. 16:11.
Citera
2026-07-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Om det stämde varför skriver man då ut Ipren på 1g?

Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
I USA säljs 800mg så antar det ej stämmer

Citat:
Ursprungligen postat av -Abdullah-
Finns ibuprofen 600 mg att få på recept, så en o en halv 400 mg kan man ta.

Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Varför säljs då 600-1000mg som standard utomlands? 400mg tycker jag känns lite snålt ändå.

Det finns 800 mg i Sverige också men detta är DEPOTTABLETTER - dvs de utsöndrar den aktiva substansen under en längre tid.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in