Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Jag tror det kan råda lite förvirring i tråden vad två tabletter är. Det står 400 mg men säljs även som 200, och då är det inte konstigt att ta två.
Sedan så JA, man får ta 800 mg MEN då får man samtidigt förhålla sig till att man då har max två dostillfällen kvar på dygnet. Det är rätt individuellt och beror på smärtans orsak, om det är vettigare att ta 200 flera gånger eller 400 färre gånger. Nu antar jag i detta att man behöver maxdos vilket man gör ibland.
Det kan finnas forskning på att mer än 400 vid ett tillfälle inte hjälper, OCH det kan vara sant att det visst hjälper vissa. Det är inte sådana motsatser som det sägs. Jag skulle gissa att vid mer mild värk så lönar det sig inte att ösa på. Det säger sig nästan lite självt.
Sedan ja, man kraschar magen förr eller senare om man måste ta dessa tabletter ofta på hög dos. Får man dem utskrivna borde läkare se till att man då även har ett magskydd. Men det gör de såklart inte.
Syrahämmande läkemedel hjälper tyvärr bara delvis. Jag är ingen expert men vad jag förstått så gör ibuprofen att vita blodceller migrerar in i tarmväggen och det ökar risken för allt möjligt, t.ex. diverticulit. Det hade väl varit för bra annars, för ipren är lite av ett mirakelmedel i övrigt tycker jag.