2026-07-13, 07:59
Avstängd
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I det här fallet ska det handla om ett officialservitut, ett ord jag inte kände till inan det här fallet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Servitut
Lite intressant från Wikipediaartikeln:
Den fastighet, till vars förmån ett servitut skapats, kallas den härskande fastigheten (praedium dominans), och den, på vilken servitutet lagts, den tjänande fastigheten (praedium serviens).[4] Inskrivningar av avtalsrätt, nyttjanderätt och avkomsträtt som beviljats före 1 juli 1968 togs bort från Lantmäteriets fastighetsregister vid årsskiftet 2018–2019 om ingen hade begärt förnyelse[5]
samt
Officialservitut
Officialservitut är servitut tillkomna vid en lantmäteriförrättning.

Enligt 7 kap 1 § fastighetsbildningslagen måste servitut som bildas genom fastighetsreglering vara av väsentlig betydelse för fastighets ändamålsenliga användning.[14]

Servitutet får inte innefatta skyldighet för ägaren till den tjänande fastigheten att underhålla väg, byggnad eller annan anläggning som avses med servitutet. Servitut får ej bildas för viss tid eller göras beroende av villkor.[15]

Genom fastighetsreglering kan tidigare servitut upphävas vilket framgår av NJA s 773 i vilket mål jaktservitut ansetts inte längre behövas.[16]
Det aktuella servitutet beviljades på 40-talet, alltså före 1 juli 1968, och årsskiftet 2018-2019 var för 7 år sedan.

Ja, så förstod jag det också. Jag är inte är expert (men har egna erfarenheter av servitut) och skillnaden mellan officialservitut och avtalsservitut är hur de bildas. Avtalsservitut kan göras direkt mellan två markägare (och sedan lämnas in för registrering) medan i officialservitut så är en tredje "officiell" part med och gör servitutet. Men efter att servitutet kommit till och registrerats så är det ingen skillnad mellan dem, dvs. hur de ska tillämpas.

Det låter finare och allvarligare med "officialservitut", men skillnaden är att egentligen bara att det är uppgjort enligt alla konstens regler och att all dokumentation finns (eftersom Lantmäteriet har varit involverat). Det gör allt mycket klarare och den fortsatta behandlingen enklare (jämfört med om två vanliga dödliga på 40-talet skulle ha skrivit "rätt att dra väg över fastighet x:xx" med darrig handstil och det är allt som finns).

- - -

Hela den här soppan hade sannolikt kunnat lösas ut rätt enkelt om alla de inblandade hade förstått hur det fungerar och suttit ner och kommit överens, och dessutom kontaktat Vägverket i ett tidigt skede (eftersom servitut gäller mellan parterna och Vägverket inte är part, och dessutom styrs utfartsvägar av annan lagstiftning). Och det är inte ett ovanligt läge när det gäller servitut...
Citera
2026-07-13, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosterAugusta
Haha, ja det var intressant. Man skulle kunna tänka sig att 1:19 (under förutsättning att 1:15 inte förnyat sin inskrivning) inspireras att vägra 1:15 tillgång till vägen alternativt kräva ekonomisk ersättning för nyttjande. Det skulle ju faktiskt vara helt enastående roligt. 🙂
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/tillgang-till-annans-fastighet/Servitut/Fornyelselagen/#faq=25af

"De berörda fastigheterna var de som hade ett avtalsservitut, en nyttjanderätt eller en avkomsträtt kopplat till sig.
De fastigheter som inte berördes är de med officialservitut, inskrivning av tomträtt eller av vattenkraft och vattenreglering."
Citera
2026-07-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Men Anna-Carin Moberg påstår ju att det är hennes utfart som det dumma Trafikverket har spärrat med ett "högt staket".

Menar du att hon ljuger som en tattare?

Ibland undrar man hur det är ställt med läskunskapen, läsförståelse, logik... sunt förnuft.

"Det är INTE hon som gjort om utfarten." skrev jag.

Du kommer med goddag yxskaft
"Men Anna-Carin Moberg påstår ju att det är hennes utfart....Menar du att hon ljuger som en tattare? "

Va? Tänk om igen.
Citera
2026-07-13, 08:52
Medlem
Citat:
Alla förutom Anna-Carin och Trafikverket. Men jag är övertygad om att grannen från Helvetet i byggahus-tråden är Anna-Carin...

Noterbart är att det inte bara är Anna-Carin Moberg som ljuger som en tattare, utan även hennes man Thomas Karlsson.

Det var välinvesterad tid att läsa tråden, lite grand som att läsa "Dumskallarnas sammansvärjning" -- man vill inte missa slutet.

Ett av många guldkorn från tråden:
1:15 är redan med i vägföreningen och parkerar där uppe och tar en trappa ner till sitt hus.

Jaha, så hur ljuger hon menar du?
Tydliga exempel.

Det är ju mer tydligt från 3e part att :19 inte alls kommunicerat, och att de fått reda på allt i efterhand.
Citera
2026-07-13, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/trafikverket-sparrade-av-deras-sommarhus-utan-forvarning/

Lite paragrafrytteri eller korruption får man räkna med
Men vad händer?

Är det en autist eller ai som ligger bakom?

De bor inte där permanent.
Citera
2026-07-13, 09:11
Medlem
MosterAugustas avatar
Det verkar inte som han sökt något bygglov. Men som sagt ligger det heller inte i hans natur.

Citat:
Kan du se om även 1:19 har bygglov?

1:19 är ju en sådan där Bert Carlsson-typ som gör lite som han själv vill.

I sommar ser det ut som att 1:19 bygger ett "svävande trädäck", som är större än själva huset...
Citera
2026-07-13, 09:32
Medlem
Mr.RedHats avatar
Hah. Vem är tjänande fastighet? Är det staten själva? Antar det är ett avtalsservitut.

Aja, bara att döda inskrivningen och leva vidare.
Citera
2026-07-13, 09:40
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Jag tycker att det här fotot ger en fin översikt av aktuell status:

https://www.svtstatic.se/image-news/760/cinema/0.4/0.29/dde17e863f28e7de9209f854ae071c919b4574e97b5f03b6fe d33d6de06db921

Nerifrån och upp och från vänster till höger ser man:
  • De vridna vägmärkena. Troligen påkörda av grävmaskinen.
  • Utfarten för golfpermobilen.
  • 1:19:s utfart, som är spärrad av Trafikverket av trafiksäkerhetsskäl.
  • Det 100 meter långa säkerhetsräcket. Ett räcke som står i en innerkurva.
  • Blondinen och Anna-Carin.
  • Kravallstaketet, som har fått sin förklaring i byggahus-tråden.
  • Golfpermobilen som används för att runda Trafikverkets beslut. Ett beslut, som Anna Carin inte kan överklaga. Obs! Det är inte alls säkert att det är Anna-Carins golfpermobil, även om den står på hennes parkering. Det kan lika gärna vara hemtjänstens golfpermobil. Eller en norrbagges, som körde in på fel infart och inte kan vända...
  • Anna-Carins nybyggda lyxvilla med havsutsikt.
  • Annexet, som är än nybyggdare.
  • 1:19:s villa med ett "svävande trädäck" med havsutsikt.

Det är vad jag ser, du ser säkert betydligt mer...

Det märkligaste med den avstängda uppfarten tycker jag är vad som händer mellan bilderna. Byggvaror, ställningar, grävmaskiner och golfbilar kommer och går utan någon anslutning till det allmänna vägnätet. Och vad sla de med en golfbil till? De lär ju bara kunna köra den upp och ner för backen. 🤔
Citera
2026-07-13, 09:47
Medlem
populopiduss avatar
Ytterligare ett bevis på att Sverige styrs av autistiska byråkrater.

Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Med det sagt så tar jag inte ställning till sakfrågan, om Trafikverket har agerat rätt eller ej. Jag försöker bara göra bilden lite mer korrekt.

Det är detta jag menar... Har man spärrat av infarten till ett hus utan att lämna ägarna en ny lösning (eller ens informera om detta) så har man per definition inte agerat rätt - oavsett vad som står i lagboken/regelverket.

Politiska beslut måste kunna vara flexibla och anpassa sig efter verkligheten.
Senast redigerad av populopidus 2026-07-13 kl. 09:52.
Citera
2026-07-13, 10:14
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sjuka svenska förvaltningar och kommuner!
Finns det inte möjlighet att bredda utfarten lite på andra sidan?
Annars hade jag tagit vinkelslipen och kapat räcket. (Ingen aning om vem som gjort det? Inte jag i alla fall)
Det som händer är att trafikverket går ut och tvingar fastighetsägaren att ta tag i det på egen hand. Trafikverket kastar medvetet bort skattepengar
Citera
2026-07-13, 13:02
Medlem
kermassas avatar
Citat:
1:15 är redan med i vägföreningen och parkerar där uppe och tar en trappa ner till sitt hus.
Det kan vara en anledning till att Trafikverket aldrig kontaktat dem. De har ju en väg som går fram till tomtgränsen redan, så de sitter inte (isolerade från omvärlden) i sjön..
Citera
2026-07-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Det kan vara en anledning till att Trafikverket aldrig kontaktat dem. De har ju en väg som går fram till tomtgränsen redan, så de sitter inte (isolerade från omvärlden) i sjön..

Trafikverket vet inte vilka fastigheter som ingår i en vägförening....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in