2026-07-12, 09:58
Medlem
Från veckogenomgången:

* Ödesvecka väntar för AA. Hexatronic presenterar sin rapport på onsdag 15 juli. Får han flytta in permanent i campervanen eller kan han börja spana på hobbyhus? AA lovar en specialfilm om Hexatronic före rapporten (för oss medlemmar ) och såklart en rapportgenomgång efteråt (ingen hejd på medlemsförmåner )

*AA går in i veckan med ek 2082K och lån 3883K (35/65) han är +127% (1461K) före uttag o insättningar i år. Han är +82% (936K ) efter uttag o insättningar i år

* Buffert 335K + belåning. Aktidelen i bufferten är +88% i år. Här hånskrattar AA tillgjort som bara AA kan åt de som väljer indexfond istället för att briljera som börsgudens chef. Varför gör han inte den jämförelsen när han pratar om surdegsportföljen? Där är visserligen 2 aktier på svagt plus men tre aktier kämpar om bottenplatsen med ca -65%. Sudegsportföljen är +6% sedan starten 2023. Tom med sparkonto på banken är bättre än så

*AA o sambo AA äger nu ca 110.000st aktier i Hexatronic. AA har i stort försvarat sitt antal i de egna portföljerna under senaste tidens nedgång o ökat innehavet i sambons tjp.

*Kanalen "Livet som lat lånetorsk" (aka Livet som arbetsfri miljonär) har haft en kraftig tillväxt de senaste dagarna. AAs vanlife lockar storpublik. Nästan 8000 visningar de senaste 48 timmarna. Ex har kanalen "Aktieanalytikern" aldrig haft så många visningar under en 48-timmarsperiod, inte ens när läget var som mest desperat för AA för något år sedan

*AA har hittat några platser att köra vattenskoter på. Men kommande resor kommer ägnas åt att hitta ännu fler platser som funkar för vattenskoter. AA vill ha jättemånga platser att välja på när han ska köra vattenskoter. Kommer vi få se AA köra vattenskoter mer i år eller letar han bara platser där han kan köra i drömmarna?

*Kikar in på senaste vanlifefilmen. En person har kommenterat att det är inte tillåtet att köra vattenskoter i insjöar etc. AA svarar att det är fel. Och hänvisar till en film han själv har gjort där han väljer att tolka reglerna tvärt emot alla andra AA har många strängar på sin lyra; vagabond, vattenskoterns Lewis Hamilton, lånetorsk, indexkrossare och lagvrängargud.
Citera
2026-07-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Det överbelånade huset. Räkna inte med att det finns värde i det när skulderna är betalada. Så är han så rik?

Tråden har väl tidigare uppskattat värdet till kanske 5 miljoner och vid försäljning skulle nästan 4 miljoner bli vinst som ska beskattas. Ungefär 1 miljon i skatt och lån på lite mindre än värdet borde göra att det inte finns något nettovärde i huset.
Citera
2026-07-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Jag tycker man ska avstå från att sprida bilder på familjen. Jag fruktar dom kommer att få lida nog ändå.

Tänkte om de varit med i ngt youtube-klipp?
Eftersom han berättade vad de tyckte om belåning kunde de ju vara med och bli intervjuade i ngt klipp. Skulle nog bli fler visningar än när han sitter själv och pratar framför rumsavdelaren.
Och så skulle han ju kunna lära dig att klippa sina videos så blir de inte riktigt så långsamma.
Citera
2026-07-12, 12:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Tråden har väl tidigare uppskattat värdet till kanske 5 miljoner och vid försäljning skulle nästan 4 miljoner bli vinst som ska beskattas. Ungefär 1 miljon i skatt och lån på lite mindre än värdet borde göra att det inte finns något nettovärde i huset.

Jäpp!
Han skulle aldrig kunna sälja huset och köpaxen ny lika dyr bostaf för banken skulle skratta åt honom.
Citera
2026-07-12, 12:19
Medlem
Aktiesnillets avatar
Citat:

Här hånskrattar AA tillgjort som bara AA kan åt de som väljer indexfond istället för att briljera som börsgudens chef. Varför gör han inte den jämförelsen när han pratar om surdegsportföljen? Där är visserligen 2 aktier på svagt plus men tre aktier kämpar om bottenplatsen med ca -65%. Sudegsportföljen är +6% sedan starten 2023. Tom med sparkonto på banken är bättre än så

Haha, ett bevis på att han läser vad vi skriver, och stör sig väldigt mycket på när vi påvisar det skeva i att jämföra en maxbelånad portfölj med en obelånad indexfond när vi haft en bullmarknad sedan covidkraschen i princip.
Vi här vet ju sanningen (eftersom vi är pålästa och kunniga), att det hade gett ungefär samma resultat om man mäter dom senaste åren men till lägre risk, men det mörkas givetvis
Men så länge medlemmarna är så lättlurade, till AAs glädje, så lär väl detta pågå
Senast redigerad av Aktiesnillet 2026-07-12 kl. 12:26.
Citera
2026-07-12, 12:43
Medlem
Kontrollavgifts avatar
Bäste figur, vår hjälte.
Jag tycker inte att siffrorna stämmer. EK har minskat från 2121 till 2082=39. Mindre än vad jag gissat, måhända är det AMD som räddat skutan.
Lånen är maxade 35/65
Men, den stora svårigheten är att lånen minskat från 4179 till 3883 = 296. varifrån kommer dom pengarna? Eller är förklaringen att AA kört dom andra småportföljerna i botten?
Citera
2026-07-12, 15:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Tack för rättelsen, Google och goocles kompis AI skrev nummer 2 när det skulle vara nummer 21.

AA har alltså ett lån på kåken som är 2,5 miljoner högre än vad han köpte huset för och ett EK på under två miljoner?

Han har ju uppenbarligen överlevt med hjälp av lånade pengar.

Är der er definition av FIRE?

Ja vad säger man....
Citera
2026-07-12, 15:38
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Från veckogenomgången:

* Ödesvecka väntar för AA. Hexatronic presenterar sin rapport på onsdag 15 juli. Får han flytta in permanent i campervanen eller kan han börja spana på hobbyhus? AA lovar en specialfilm om Hexatronic före rapporten (för oss medlemmar ) och såklart en rapportgenomgång efteråt (ingen hejd på medlemsförmåner )

*AA går in i veckan med ek 2082K och lån 3883K (35/65) han är +127% (1461K) före uttag o insättningar i år. Han är +82% (936K ) efter uttag o insättningar i år

* Buffert 335K + belåning. Aktidelen i bufferten är +88% i år. Här hånskrattar AA tillgjort som bara AA kan åt de som väljer indexfond istället för att briljera som börsgudens chef. Varför gör han inte den jämförelsen när han pratar om surdegsportföljen? Där är visserligen 2 aktier på svagt plus men tre aktier kämpar om bottenplatsen med ca -65%. Sudegsportföljen är +6% sedan starten 2023. Tom med sparkonto på banken är bättre än så

*AA o sambo AA äger nu ca 110.000st aktier i Hexatronic. AA har i stort försvarat sitt antal i de egna portföljerna under senaste tidens nedgång o ökat innehavet i sambons tjp.

*Kanalen "Livet som lat lånetorsk" (aka Livet som arbetsfri miljonär) har haft en kraftig tillväxt de senaste dagarna. AAs vanlife lockar storpublik. Nästan 8000 visningar de senaste 48 timmarna. Ex har kanalen "Aktieanalytikern" aldrig haft så många visningar under en 48-timmarsperiod, inte ens när läget var som mest desperat för AA för något år sedan

*AA har hittat några platser att köra vattenskoter på. Men kommande resor kommer ägnas åt att hitta ännu fler platser som funkar för vattenskoter. AA vill ha jättemånga platser att välja på när han ska köra vattenskoter. Kommer vi få se AA köra vattenskoter mer i år eller letar han bara platser där han kan köra i drömmarna?

*Kikar in på senaste vanlifefilmen. En person har kommenterat att det är inte tillåtet att köra vattenskoter i insjöar etc. AA svarar att det är fel. Och hänvisar till en film han själv har gjort där han väljer att tolka reglerna tvärt emot alla andra AA har många strängar på sin lyra; vagabond, vattenskoterns Lewis Hamilton, lånetorsk, indexkrossare och lagvrängargud.
Först tänkte jag ( lite felaktigt) att du är ”en udda figur” som väljer att vaska 300kr på att se på stollen från fbg? Men du verkar trivas som fisken i vattnet att se på honom!
Citera
2026-07-12, 15:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Hur tror ni AA "Ödesvecka" inleds imorgon?

"Oljepriset kommer studsa upp redan under måndagen, efter upptrappningen i Hormuzsundet.
Det menar råvaruanalytikern Christian Kopfer.
– I det här läget är det väldigt svårt att se att inte priserna stiger märkbart, säger han. ""

Vi kan räkna med en bred indexnedgång på över 1% och givet den ljumma reaktionen på analytikernas gissningar angående Hexatronics rapport den 15:e så räknar jag med att Hexatronic momentant dyker runt en krona imorgon.

AA som läser varenda inlägg här i tråden i realtid anses härmed varnad.
Citera
2026-07-12, 19:23
Medlem
Har följt denna herre lite lätt på sociala medier.

Han verkar jämt vilja kritisera hos som sparar i typ lite "tråkigare" produkter så som indexfonder eller investmentbolag och säger att han aldrig hade nöjt sig med den avkastningen men frågan är efter alla hans tabbar på börsen hade han inte varit i ett bättre läge om man kört samma metodik på börsen med belåning men kört det i indexfonder eller typ de stora investmentbolagen?
Citera
2026-07-12, 19:54
Medlem
Pungkrockarns avatar
Citat:
Intressant han berättar om hur familjen reagerar på hans belåning. Den dagen det skiter sig får han nog sova permanent i caddyn.

AI sammanfattar:
Familjen reagerar med en tydlig blandning av undvikande och oro, vilket talaren själv förklarar med att de är "lite mer normala" än vad han är.

Dottern vill absolut inte veta hur många miljoner han har lånat till sina aktieaffärer. När han skämtsamt försöker tvinga på henne den informationen protesterar hon upprepade gånger och säger "jag vill inte veta pappa, jag vill inte veta". Trots hennes tydliga ovilja försöker han successivt "bearbeta henne" för att hon själv ska börja med belåning.

Sambon föredrar också att blunda för detaljerna eftersom hon blir orolig av lånade pengar. När hon väl konfronteras med vad han faktiskt gör, reagerar hon med stark tveksamhet och ifrågasätter honom med orden: "vad fan Jocke ska du verkligen göra så här, är det inte lite väl vågat?".

Själv avfärdar han deras oro totalt. Han försäkrar dem om att det tvärtom vore mycket mer riskfyllt att inte ta dessa enorma lån, eftersom de då inte skulle ha råd med sin nuvarande livsstil med ständiga utlandsresor och spontana bilköp.

Detta tycker jag är det värsta och bör lyftas mer. Nu har jag inte sett videon men usch vad hemskt! Att blåsa sin älskade med massiva lån och dessutom försöka lura in dottern i en lånespiral.

Att blåsa folk på nätet är vedervärdigt men där finns åtminstone en distans på ett sätt.

Frågan är om inte sambon får tankar nu när hon hört om hur han gamblar med hennes liv (för första gången?) efter han roffat åt sig dom små inkomsterna familjen får in.
Citera
2026-07-12, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Bäste figur, vår hjälte.
Jag tycker inte att siffrorna stämmer. EK har minskat från 2121 till 2082=39. Mindre än vad jag gissat, måhända är det AMD som räddat skutan.
Lånen är maxade 35/65
Men, den stora svårigheten är att lånen minskat från 4179 till 3883 = 296. varifrån kommer dom pengarna? Eller är förklaringen att AA kört dom andra småportföljerna i botten?

Dubbelkollat o siffrorna stämmer. AMD har haft en helt ok vecka, Nvidia som smugit upp som ett stort innehav har också haft en bra vecka.
Den enda tanke med belåningen jag har är att det har förändrats med hur han viktat o bollat runt i portföljerna?

Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Först tänkte jag ( lite felaktigt) att du är ”en udda figur” som väljer att vaska 300kr på att se på stollen från fbg? Men du verkar trivas som fisken i vattnet att se på honom!

Jag har nog drabbats av någon variant av stockholmssyndromet

OM AA misslyckas med prishöjningen o lägger ned medlemskanalen kommer jag fira!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in