2026-07-12, 16:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Båtar, likt bilar och mc var inte lika snabba förr. Kunskapen var nog även större att framföra dem.
En återkommande lögn framförd av nån npc som aldrig varit på sjön. Redan på 80-talet var det vanligt med båtar som gick 30-40knop. Är du också kommunist som ts?
Citera
2026-07-12, 16:25
Moderator
pudelluss avatar
Justerad rubrik. Originalrubrik: Ungdomsbåt parkerat på klippor - skadade överbord (Hunnebostrand, 2026-07-12).

/Mod
Citera
2026-07-12, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Känner väl till alla öar,grynner o gryt där ute. Fantastiskt dom kört upp på ön i, dioter som ens åker med oerfaren berusad fjunig tonåring.

Rib båt med extremt stark motor är som gjort för allvarligt tillbud i händerna på ungdomar o fylla.

Grynnor...? På västkusten?
Skäms!
Citera
2026-07-12, 16:58
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Grynnor...? På västkusten?
Skäms!

Lilla gosse , finns ställen där man kan kliva ur båten mitt ute och en liten bit bort är det 80 graders slope till 50m
Citera
2026-07-12, 17:12
Medlem
israelisinnocents avatar
Kort klipp på båten, oklart om den blivit flyttad?
https://www.facebook.com/reel/4526928007575327
Citera
2026-07-12, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Lilla gosse , finns ställen där man kan kliva ur båten mitt ute och en liten bit bort är det 80 graders slope till 50m

Fint med lite härskarteknik så här på eftermiddagen.

Jag vet mycket väl vad som ligger i ytan och just där under - och jag vet vad ett grundflak är dessutom.

Det jag vänder mig emot är att använda östkustens uttryck "grynna" i ett västkustsammanhang.

Här är "bôe" rätt benämning. Inget annat.
Citera
2026-07-12, 17:31
Medlem
448s avatar
Citat:

Jag vet mycket väl vad som ligger i ytan och just där under - och jag vet vad ett grundflak är dessutom.

Det jag vänder mig emot är att använda östkustens uttryck "grynna" i ett västkustsammanhang.

Antog det men det är massa folk från östkusten som använder det och inte ett ytryck som bara en fiskarfamilj inavlad från en tempelriddarsläkt ända från 1230 talet kan innebörden av och har bott på samma holme sen dess
Citera
2026-07-13, 06:42
Medlem
Citat:

Aldrig nånsin hört ordet ”bôe” i något sammanhang på västkusten, däremot har jag hört ordet grynnor.

Bra att veta om man skulle hamna i samma båt som nån som använder det.

En annan sak, självklart är både båtar och bilar generellt snabbare och effektstarkare idag än för 50 år sedan. Skillnaden är enorm. Frånsett den rena farten är det andra att motorerna idag faktiskt levererar utlovad effekt på ett sätt som förgasarmotorer aldrig gjort. Med bilar har elmotorerna tagit det ännu längre.
Citera
2026-07-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Rapporteras inte så mkt mer, inga allvarliga skador?
Jävla tur, tänk motsvarande att flyga ur en bil och landa klippor

Dags för lag på flytväst, alkolås och autobroms på båtar över 100hk eller 25 knop?
Undra om man kan klippa körkortet juridiskt sett
(Är det vissa som får betalt för brödtext på flashback?)

Hur skulle fler lagar hjälpa menar du?
Det finns redan lag mot sjöfylleri.
Väljer man att strunta i lagarna så finns det inte så mycket man kan göra.

Autobroms? Ön bromsade framfarten ytterst effektivt.

Flytväst för alla som vistas nära vatten? Även de som är på stranden eller går längst åkanten?
Finns ju folk som drunknar där också.
Fan du har ju vatten hemma i kranen, kanske flytväst dygnet runt?
Nej, det bör inte vara lag om flytväst.
Citera
2026-07-13, 10:39
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur skulle fler lagar hjälpa menar du?
Det finns redan lag mot sjöfylleri.
Väljer man att strunta i lagarna så finns det inte så mycket man kan göra.

Autobroms? Ön bromsade framfarten ytterst effektivt.

Flytväst för alla som vistas nära vatten? Även de som är på stranden eller går längst åkanten?
Finns ju folk som drunknar där också.
Fan du har ju vatten hemma i kranen, kanske flytväst dygnet runt?
Nej, det bör inte vara lag om flytväst.
Varför simmar du med en 100hk motorbåt på ryggen, kan du inte bara ta en flytväst istället
Och det är fortfarande frivilligt, du ska bara casha böterna så vi slipper betala för din respirator
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-07-13 kl. 10:42.
Citera
2026-07-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Varför simmar du med en 100hk motorbåt på ryggen, kan du inte bara ta en flytväst istället
Och det är fortfarande frivilligt, du ska bara casha böterna så vi slipper betala för din respirator

Jag förstår inte ditt inlägg överhuvudtaget.
Citera
2026-07-13, 11:37
Medlem
Hur är tillståndet för ungdomarna som var ombord nu?

Vi befann oss i gästhamnen men sov som en stock efter Norgematchen, hörde inte nåt från det omfattande räddningspådraget trots att vi var 300m från olycksplatsen. Det gjorde grannarna däremot som var vakna, eller väcktes.
Har inte hört något i Hunnebostrand som utomstående ochvgäst och har heller inte "snokat runt" på byn.
Såg dock att kyrkan ringde in tidigt på söndagsmorgonen och tog emot folk vid porten, tänkte direkt att det var en möjlighet för samling och stöd kring händelsen, vilket är ett bättre alternativ än att peka finger, det ör ju alldeles för lätt.

Hade hoppats på att någon som vet något kan ge någon info här, vilket också är ett bättre alternativ än spekulationer. Tankarna går till de skadade och till dem som kanske sitter och tänker "tänk om jag inte..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in