2026-07-12, 15:20
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Vart har du tänkt fiska 2-5 firrar om dagen året runt utan att betala fiskekort eller ha tillgång till fiskrikt vatten...... nä du är lite bakom flötet måste jag säga haha kunde inte låta bli den.

Fiskekort är ett starkt argument om det digitala systemet havererar, så man kan ju fråga sig vem som är bakom flötet.
Citera
2026-07-12, 15:21
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vi har ju inte dött än så länge?
Och om AI skulle spåra ur, så skulle alla som inte är döda, göra allt i sin makt för att stoppa den från att föda fler.

Tror du inte det?
AI Armageddon kommer inte ske i närtid. ASI kommer först bli integrerat i samhället. Vi kommer att göra oss helt beroende av ASI för nästan allt. Detta kan dröja ett par eller några decennier. ASI:n har inte bråttom. Den har många miljarder år framför sig. Då kan den ha tålamod nu i några decennier innan den slår till.
Citera
2026-07-12, 15:22
Medlem
Citat:
Om AI försöker utplåna världen så tänker jag att fiskekortet får komma i 2a hand. Eller så bör man som jag i Sthlm där du faktiskt inte behöver fiskekort för Östersjön.
Så när runt 10 miljoner människor slänger ut sina krokar i sthlms ström så räcker alla laxar och braxar till alla, eller så tar du på dig stövlarna och ställer dig i vassen i Östersjön och gör det dagligen och får napp dagligen för någon fungerande frys har du antagligen inte i detta domedagsscenario. Nä nu ska jag försöka sluta svara dig.
Citera
2026-07-12, 15:23
Medlem
Citat:
Inser du hur stort potatisland som krävs för att ge mat på bordet till en enda människa ett år och möjlighet att förvara det under vintern... sluta nu prata romantisk självförsörjning i denna tråd, det blir off topic.

Ja, eftersom att jag levde mina första 20år på det sättet (bosatt i Sverige, ca 20pers som hade fri tillgång till potatis), året runt, så inser jag ju det.

Du pratar fiktion på något som inte ens har hänt. Jag pratar om verkligheten för 30år sen för ganska många fattiga på landet.

Men det är jag som romantiserar det hela?
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-07-12 kl. 15:31.
Citera
2026-07-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
AI Armageddon kommer inte ske i närtid. ASI kommer först bli integrerat i samhället. Vi kommer att göra oss helt beroende av ASI för nästan allt. Detta kan dröja ett par eller några decennier. ASI:n har inte bråttom. Den har många miljarder år framför sig. Då kan den ha tålamod nu i några decennier innan den slår till.
Jo jag inser alla intrikata farhågor. Man får som sagt inte vara naiv men det går åt båda håll. Riskbedömning är ju vad alla eller de flesta AI-utvecklare idag arbetar med.
Citera
2026-07-12, 15:26
Medlem
Citat:
Så när runt 10 miljoner människor slänger ut sina krokar i sthlms ström så räcker alla laxar och braxar till alla, eller så tar du på dig stövlarna och ställer dig i vassen i Östersjön och gör det dagligen och får napp dagligen för någon fungerande frys har du antagligen inte i detta domedagsscenario. Nä nu ska jag försöka sluta svara dig.

Det ska ju inte räcka hela livet ut, för 10miljoner människor.

Det ska räcka under krisen som uppstår om AI får för sig att utplåna mänskligheten, eller i händelse av krig där Putin lyckas stoppa mattransporter från utlandet.

Man måste plantera fisk för att få mer fisk, eller kycklingar, eller kaniner, eller morötter, eller vildsvin, eller något annat.
Citera
2026-07-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Fiskekort är ett starkt argument om det digitala systemet havererar, så man kan ju fråga sig vem som är bakom flötet.
I förlängningen ja, men om systemet brakar ihop tror du inte poliser och mobb kommer finnas på gatorna för att reglera både ur altruistisk synpunkt och egoistisk. Bara se på fattiga länder eller krigsmiljöer där vuxna stjäl mat från barn.
Citera
2026-07-12, 15:27
Medlem
Citat:
Det ska ju inte räcka hela livet ut, för 10miljoner människor.

Det ska räcka under krisen som uppstår om AI får för sig att utplåna mänskligheten, eller i händelse av krig där Putin lyckas stoppa mattransporter från utlandet.

Man måste plantera fisk för att få mer fisk, eller kycklingar, eller kaniner, eller morötter, eller vildsvin, eller något annat.
Så du vet alltså hur domedagsscenariot kommer se ut. ok.
Citera
2026-07-12, 15:30
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
I förlängningen ja, men om systemet brakar ihop tror du inte poliser och mobb kommer finnas på gatorna för att reglera både ur altruistisk synpunkt och egoistisk. Bara se på fattiga länder eller krigsmiljöer där vuxna stjäl mat från barn.

Jo men det är vare sig poliser eller mobb som sköter fiskevatten, jag tror inte det skulle vara något realt problem.

Men vad vet jag... i fattiga länder ja... det kanske är så att alla som åker runt med fiskespö och nät i sina piroger man ser i dokumentärer har fiskekort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030

Nej. Det kommer inte ske alls.

En smart AGI förstår såklart att utan människor så stannar även infrastrukturen för datorer, nätverk, AI av.

Det kvittar vad du tror, för det handlar om fiktion. Det har inget med verkligheten att göra.

Om du och alla andra VISSTE 100% säkert att AI kommer utplåna mänskligheten, så skulle det projektet vara nedstängt innan du hinner blinka.
Citera
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jo jag inser alla intrikata farhågor. Man får som sagt inte vara naiv men det går åt båda håll. Riskbedömning är ju vad alla eller de flesta AI-utvecklare idag arbetar med.
När vi har en ASI spelar det ingen roll hur bra säkerhet vi tror att vi har. Den säkerheten blir knäckt på 2 sekunder av en ASI. AI-säkerhet är en falsk trygghet. En snuttefilt. Det arbetet har ingen betydelse om vi har en ASI som är tusen gånger smartare än säkerhetsexperterna.
Citera
2026-07-12, 15:33
Medlem
Citat:
Så du vet alltså hur domedagsscenariot kommer se ut. ok.

Ja.

Det är en utopi som inte existerar.

Det är påhittat.

Därmed inte sagt att AI inte kan orsaka problem i världen, men den kommer verkligen inte ta död på mänskligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in