2026-07-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Du skriver med en data-expert som beskrivit hur AI kommer rymma till varje mikrokontroller som finns, den kommer vara så smart att den överlistar varenda naturlag vi tror oss ha förstått och kan fungera i vad som helst som är elektriskt.

Det GÅR inte hålla en sådan smart "ras" instängd, helt plötsligt så kommer det bara en armé med robotar byggda av bullshit och vanföreställningar och knackar på.

Jag skriver med en dataexpert som isåfall inte ens förstår vad en dator är, eller vad AI kan och inte kan.

Du verkar blanda ihop Terminator 2 med verkligheten.

Den dagen som AI börjar döda människor planlöst och utan anledning, så kan vi völvts det här snacket? För just nu så är det fiktion, och det vet du ju oxå.
Citera
2026-07-12, 14:37
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Som alla redan vet så sätter de såna gränser efter bästa förmåga, och ibland så misslyckas man, eller det är snarare nån enskild individ som hittar ett sätt att runda systemet på. Det är ju inte tvärtom att alla datorer/AI vill mörda människor, eller hur?
Det räcker ju att en AGI spårar ur, eller.. "hallucinerar", en gång. Hur kan vi se till att det aldrig händer? Vi kan bara undvika det genom att inte bygga det som kan döda oss. Om vi bygger det, då dör vi. Förr eller senare.
Citera
2026-07-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
T.ex. är livsmedelsindustrin väldigt beroende av IT och Internet. Vi får ingen mat om vi stänger ner allt det, därför kommer man inte stänga ner det.

Potatis odlar man ävenbi Sverige, utan internet eller AI. Det vet jag ju eftersom att jag har gjort det själv, även om jag inte gör det längre.

Hamnar man i en kris så kommer ju folk att börja föda upp det som är enkelt att föda upp och sen äta det, dvs fisk, kaniner, kycklingar, råttor.

Så när du skriver att vi är beroende av AI:internet för mat på bordet, så handlar ju det om dagens samhälle, där AI inte går runt och dödar folk till höger och vänster.

Sverige är inte självförsörjande på mat för alla 10miljoner invånare, men vi klarar nog 50% iallafall, och det är väl vad som krävs för att rida ut en större kris.
Citera
2026-07-12, 14:39
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Jag skriver med en dataexpert som isåfall inte ens förstår vad en dator är, eller vad AI kan och inte kan.

Du verkar blanda ihop Terminator 2 med verkligheten.

Den dagen som AI börjar döda människor planlöst och utan anledning, så kan vi völvts det här snacket? För just nu så är det fiktion, och det vet du ju oxå.

Eller så tar du ett varv till och funderar på sammanhanget...
Citera
2026-07-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Vilket jobb borde de ha gjort? Det finns ingen hypotes om hur man bygger en hjälpsam assistent (och inget annat).

Är du seriös?

Det finns mängder av system i varje land som är helt nödvändiga för att människor inte ska dö eller drabbas hårt.

Ett exempel är sjukhusens backup-system.
Elförsörjningen har flera såna, men sånt man sällan tänker på är vatten-avlopp och liknande saker inom våran infrastruktur.

Man får utgå från det man har och förbättra det. Det är ett jobb som alltid kommer behövas sålänge AI fortsätter byggas och utvecklas, men även för processer i kärnkraftverk och allat annat som är ganska beroende av att inte lägga av. Det finns nog även ganska mkt somvarken du och jag är insatta i som bara funkar jämnt.
Citera
2026-07-12, 14:46
Medlem
Citat:
Varför inte?
El går ju att stänga av överallt, så varför skulle inte internet, eller specifikt AI kunna stängas ner överallt?

Sen kommer ju inte ditt kylskåp försöka döda dig bara för att en robot på jobbet har fått en order om att lämna ett paket och du råkar va i vägen.
Om AI blivit självmedveten så är det ju inte så enkelt att bara dra ur kontakten. En medveten AI i en sluten datoranläggning kan ju vid tillfälle givetvis infiltrera i princip hela www och kopiera sig och what not.

I princip alla datorer över hela världen skulle då vara farliga om AI nu var farlig i detta scenario.
En helt isolerad AI är säkerhetsmässigt attraktiv, men också mycket mindre användbar. Jag tror alla de mest kraftulla AI är isolerade och uppdateras de så sker det på säkra sätt men redan nu är AI smartare och snabbare än människan så den kan nog hitta sätt att infiltrera sig i www.
Citera
2026-07-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Eller så tar du ett varv till och funderar på sammanhanget...

Du får en fråga då.

Har AI dödat någon människa?

Då menar jag inte psykisk ostabilt som tar livet av sig efter att ha pratat med en dator, eller militära system som oxå räknas in under AI, med allt som finns där, drönare osv.

Det händer ju att en robot klämmer ihjäl en människa ibland, men då pratar vi olycka och inte för att upprätthålla sin egen existens.

Ge gärna ett exempel, jag väntar…
Citera
2026-07-12, 14:47
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Potatis odlar man ävenbi Sverige, utan internet eller AI. Det vet jag ju eftersom att jag har gjort det själv, även om jag inte gör det längre.

Hamnar man i en kris så kommer ju folk att börja föda upp det som är enkelt att föda upp och sen äta det, dvs fisk, kaniner, kycklingar, råttor.

Så när du skriver att vi är beroende av AI:internet för mat på bordet, så handlar ju det om dagens samhälle, där AI inte går runt och dödar folk till höger och vänster.

Sverige är inte självförsörjande på mat för alla 10miljoner invånare, men vi klarar nog 50% iallafall, och det är väl vad som krävs för att rida ut en större kris.
99% av befolkningen kan inte odla potatis. Dessutom tar det ju några månader och under den tiden hinner man svälta ihjäl. Man måste i så fall odla potatis proaktivt men det gör bara bönder. Bönderna har mekaniserat och digitaliserat flera centrala delar av sin verksamhet. Om de skulle behöva gå tillbaks till 1800-talet då kan de väl det och överleva själva men då fattas det kanske hundra tusen bönder för att producera tillräckligt med mat till alla andra.

Men ett större problem är ju egentligen hur du stänger deras Kinas AGI.
Citera
2026-07-12, 14:50
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Är du seriös?

Det finns mängder av system i varje land som är helt nödvändiga för att människor inte ska dö eller drabbas hårt.

Ett exempel är sjukhusens backup-system.
Elförsörjningen har flera såna, men sånt man sällan tänker på är vatten-avlopp och liknande saker inom våran infrastruktur.

Man får utgå från det man har och förbättra det. Det är ett jobb som alltid kommer behövas sålänge AI fortsätter byggas och utvecklas, men även för processer i kärnkraftverk och allat annat som är ganska beroende av att inte lägga av. Det finns nog även ganska mkt somvarken du och jag är insatta i som bara funkar jämnt.
Är det inte ett problem om vi hamnar i ett läge där vi måste förbjuda Internet och datorer?
Citera
2026-07-12, 14:51
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Du får en fråga då.

Har AI dödat någon människa?

Då menar jag inte psykisk ostabilt som tar livet av sig efter att ha pratat med en dator, eller militära system som oxå räknas in under AI, med allt som finns där, drönare osv.

Det händer ju att en robot klämmer ihjäl en människa ibland, men då pratar vi olycka och inte för att upprätthålla sin egen existens.

Ge gärna ett exempel, jag väntar…

Jag parafraserade en annan skribent här...
Citera
2026-07-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Om AI blivit självmedveten så är det ju inte så enkelt att bara dra ur kontakten. En medveten AI i en sluten datoranläggning kan ju vid tillfälle givetvis infiltrera i princip hela www och kopiera sig och what not.

I princip alla datorer över hela världen skulle då vara farliga om AI nu var farlig i detta scenario.
En helt isolerad AI är säkerhetsmässigt attraktiv, men också mycket mindre användbar. Jag tror alla de mest kraftulla AI är isolerade och uppdateras de så sker det på säkra sätt men redan nu är AI smartare och snabbare än människan så den kan nog hitta sätt att infiltrera sig i www.

AI blir inte självmedveten eftersom att det är en dator.

EN AI kommer aldrig läsa våra stora filosofer och sen börja dra slutsater om livets stora gåtor. Det är inte så en dator fungerar.

Den kan upplevas som väldigt smart, eftersom att den kan lägga fram ett svar från världens samlade böcker och info från nätet. Den kan även dra egna slutsatser som människan ibland missar när det kommer till att lägga ihop A med B och få svaret C.

Det handlar dock inte om någon slags självmedvetenhet, för en dator funkar inte så.
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-07-12 kl. 15:14.
Citera
2026-07-12, 14:55
Medlem
Citat:
AI blir inte självmedveten eftersom att det är en dator.

EN AI kommer aldrig läsa våra stora filosofer och sen börja dra slutsater om livets stora gåtor. Det är inte så en dator fungerar.

Den kan upplevas som väldigt smart, eftersom att den kan lägga fram ett svar från världens samlade böcker och info från nätet. Den kan även dra egna slutsatser som människan ibland missar när det kommer till att kolla ihop A med B och få svaret C.

Det handlar dock inte om någon slags självmedvetenhet, för en dator funkar inte så.
Nu pratar jag ur ett ev framtidsperspektiv och en AI (som en del i tråden är rädda för) får ett självmedvetande eller iaf att människan mister kontrollen totalt. En dator som blir farlig för människor och agerar emot vad vi människor instruerar den till är antingen i viss mån självmedveten eller helt enkelt dåligt instruerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in