2026-07-12, 14:01
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det är ett test för att se vad som händer om man frågar något som handlar om IT-säkerhet. Det tillåts inte i "Fable" (fablernas värld), man blir omdirigerad till Opus 4.8.

Dåligt exempel. Kom med något riktigt, allt annat är bara åsikter.
Citera
2026-07-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
.
Upptäckte denna tråd just och ska läsa igenom den vid senare tillfälle, men jag håller med dig.
Citera
2026-07-12, 14:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Dåligt exempel. Kom med något riktigt, allt annat är bara åsikter.
Varför är det dåligt?
Citera
2026-07-12, 14:06
Medlem
Citat:
Hur vet du att det är så? Jag ser snarare att det verkar ofrånkomligt att de stora "språkmodellerna" får både positiva och negativa egenskaper. Det är säkert "inte konstigt". "Skit in, skit ut". Men det är inte heller bra (om vi vill överleva).

Jag vet inte hur man kan lösa det. Jag tror inte att det går att lösa. Och därför är det inte klokt att fortsätta bygga AI med siktet inställt på AGI. Vi har inte rätt teknik för att skapa en säker AI.
Hur vet jag vad? Att det är svårare att få modellerna att vara mordiska?
Genom observation. Det finns få rapporter om att kommersiella modeller skulle ha påvisat skadligt beteende och samtidigt används de flitigt av miljoner människor.
Citera
2026-07-12, 14:08
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Hur vet jag vad? Att det är svårare att få modellerna att vara mordiska?
Genom observation. Det finns få rapporter om att kommersiella modeller skulle ha påvisat skadligt beteende och samtidigt används de flitigt av miljoner människor.
Det räcker att påvisa problemet en gång.
Citera
2026-07-12, 14:11
Medlem
Citat:
Det räcker att påvisa problemet en gång.
Finns inget som är 100% säkert men ändå säkert att använda. Allt fungerar så. Google, flygplan, AI, skära bröd med en kniv...
Citera
2026-07-12, 14:17
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Finns inget som är 100% säkert men ändå säkert att använda. Allt fungerar så. Google, flygplan, AI, skära bröd med en kniv...
Om ett flygplan störtar då dör kanske ett par hundra i värsta fall. Men hela mänskligheten utrotas inte. Det är en viss skillnad ändå. Om AGI riskerade att döda en stackars användare om året då hade jag faktiskt inte klagat. Motorcyklar är mycket farligare och de tillåter vi ju. Men vi pratar inte om några dödsfall här. Vi pratar om att alla människor dör för alltid.
Citera
2026-07-12, 14:27
Medlem
Citat:
Om ett flygplan störtar då dör kanske ett par hundra i värsta fall. Men hela mänskligheten utrotas inte. Det är en viss skillnad ändå. Om AGI riskerade att döda en stackars användare om året då hade jag faktiskt inte klagat. Motorcyklar är mycket farligare och de tillåter vi ju. Men vi pratar inte om några dödsfall här. Vi pratar om att alla människor dör för alltid.
Det är ju domedagsscenario. Man ska och måste givetvis se till alla risker som finns, även de potentiella. annars är man naiv, och arbeta mot att riskerna blir för stora. Det är väl där risken finns just nu att optimistiska AI-utvecklare drivs av det intressanta att forma AI medan de mer realistiska pekar på alla ev risker. AI kommer inte försvinna, den dörren är stängd för länge sedan. Det är, kan jag tycka, ett deterministiskt utfall av datorns utveckling.
Citera
2026-07-12, 14:28
Medlem
Citat:
AI kommer att integreras i allt. De går kanske att stänga av allt men det verkar inte sannolikt.

Varför inte?
El går ju att stänga av överallt, så varför skulle inte internet, eller specifikt AI kunna stängas ner överallt?

Sen kommer ju inte ditt kylskåp försöka döda dig bara för att en robot på jobbet har fått en order om att lämna ett paket och du råkar va i vägen.
Citera
2026-07-12, 14:31
Medlem
Citat:
Jaså, hur sätter man gränser för AI? Om man kan sätta de gränserna varför har de då inte gjort det?

Som alla redan vet så sätter de såna gränser efter bästa förmåga, och ibland så misslyckas man, eller det är snarare nån enskild individ som hittar ett sätt att runda systemet på. Det är ju inte tvärtom att alla datorer/AI vill mörda människor, eller hur?
Citera
2026-07-12, 14:32
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det är ju domedagsscenario. Man ska och måste givetvis se till alla risker som finns, även de potentiella. annars är man naiv, och arbeta mot att riskerna blir för stora. Det är väl där risken finns just nu att optimistiska AI-utvecklare drivs av det intressanta att forma AI medan de mer realistiska pekar på alla ev risker. AI kommer inte försvinna, den dörren är stängd för länge sedan. Det är, kan jag tycka, ett deterministiskt utfall av datorns utveckling.
Jag tror också att det är nästan oundvikligt med AGI.
But I'm not going down without a fight.
Citera
2026-07-12, 14:34
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Varför inte?
El går ju att stänga av överallt, så varför skulle inte internet, eller specifikt AI kunna stängas ner överallt?

Sen kommer ju inte ditt kylskåp försöka döda dig bara för att en robot på jobbet har fått en order om att lämna ett paket och du råkar va i vägen.
T.ex. är livsmedelsindustrin väldigt beroende av IT och Internet. Vi får ingen mat om vi stänger ner allt det, därför kommer man inte stänga ner det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in